393 840 läst · 4 769 svar
394k läst
4,8k svar
Home Assistant
Trevligt!
Vad använder du för sensor för NFC'n till din ESP?
Vad använder du för sensor för NFC'n till din ESP?
Över till något helt annat.
Jag har en prenumererad kalender i google calendar som visar skolmaten dag för dag. Varje vardag ligger ett heldagsevent där maten står angiven. Det gör att jag kan visa maten dag för dag på en epaper-display.
Jag skulle dock vilja visa även morgondagens lunch, så det blir enklare att planera middagsmat utan att det krockar alltför mycket.
Kalenderintegrationen mot HA verkar dock ha en begränsning där vad jag kan förstå, den ser bara det aktuella, eller nästa event, och eftersom det aktuella är ett heldagsevent syns bara dagens.
Så jag funderar på om jag kan göra något i andra änden istället.
Är det någon som har någon ide om hur jag kan modifiera/justera en kalender jag prenumererar på för att visa ett dygn fel?
Jag har en prenumererad kalender i google calendar som visar skolmaten dag för dag. Varje vardag ligger ett heldagsevent där maten står angiven. Det gör att jag kan visa maten dag för dag på en epaper-display.
Jag skulle dock vilja visa även morgondagens lunch, så det blir enklare att planera middagsmat utan att det krockar alltför mycket.
Kalenderintegrationen mot HA verkar dock ha en begränsning där vad jag kan förstå, den ser bara det aktuella, eller nästa event, och eftersom det aktuella är ett heldagsevent syns bara dagens.
Är det någon som har någon ide om hur jag kan modifiera/justera en kalender jag prenumererar på för att visa ett dygn fel?
Svarar mig själv, med calendar.get_events kan man komma åt events som ligger längre fram i tiden.tveksamt skrev:Över till något helt annat.
- action: calendar.get_events
target:
entity_id: calendar.skolmat
data:
start_date_time: "{{(now()+timedelta(days=1)).date() }}"
duration:
days: 1
response_variable: skolmat_imorgon
...
value: >-
{% for event in skolmat_imorgon['calendar.skolmat'].events%}
{{event.summary}}
{% endfor %}
Tänkte slå igång mitt spabad igen.
Det är 2 fas, en fas styr elbox mm och den andra fasen går till elpatron.
Tänkte styra värmaren med en Shelly och antar att man måste ha en kontaktor för att slippa dra 2kw genom pucken.
Tänkte köra värmaren nattetid, dels för att elen oftast är billigare då men har även effektmätning 07-19.
Men jag skulle gärna vilja ha koll på tempen i badet, helst utan att göra hål i rör eller kopp.
Esp32 med nån tempsensor och wifi som bakas in epoxi som får guppa runt i badet, kan det funka? Eller tar batteriet slut direkt ?
Eller bara en sensor ner i badet kan väl också funka, får väl flytta iväg den när man badar isåfall, då kan man ju ha Shelly och addon
Det är 2 fas, en fas styr elbox mm och den andra fasen går till elpatron.
Tänkte styra värmaren med en Shelly och antar att man måste ha en kontaktor för att slippa dra 2kw genom pucken.
Tänkte köra värmaren nattetid, dels för att elen oftast är billigare då men har även effektmätning 07-19.
Men jag skulle gärna vilja ha koll på tempen i badet, helst utan att göra hål i rör eller kopp.
Esp32 med nån tempsensor och wifi som bakas in epoxi som får guppa runt i badet, kan det funka? Eller tar batteriet slut direkt ?
Eller bara en sensor ner i badet kan väl också funka, får väl flytta iväg den när man badar isåfall, då kan man ju ha Shelly och addon
Pratar vi bra och prisvärd skulle jag säga just den från Philips hue. Den har också fördelen att fungera utmärkt med AAA-batterier (vilket säkert många andra gör också).F Fideliox skrev:
Jag kör på Illuminance sensor istället för hårdvara... https://github.com/pnbruckner/ha-illuminanceF Fideliox skrev:
Fungerar bra för min användningsfall (trapp- och utomhusbelysning)
Hmm kanske tillräckligt bra. Värt att undersöka, tack!S sjoelund skrev:
Kör på solvinkel idag vilket funkar. Men på mulna dagar skulle det behövts tända betydligt tidigare.