Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag antar att ni alla har sett denna:
[media]
Nej inte den där, klar overkill för mig, men det finns ju massvis därute med kontrollpanelsbyggen.

Har funderat på en lösning med en platta och den här lösningen är intressant.
https://wallpanel.xyz/
När höstmörkret lägger sig så kanske man ska testa?

Länkat i första inlägg vad snubben använder.
 
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo WiFI störningar tror jag inte det främst är (det var någon annan som skrev WiFi som första åtgärd). Felaktiga enheter måste fixas (precis som du gjort) och sedan USB, SSD
etc som stör och det är också fixat.
Njae, det var nog jag själv som funderade på min grannes 40MHz breda Wi-Fi och att RockPi’en sitter i rummet närmast den grannen.
JohanLan påpekade ju om det tillkommit något nytt (nät) på 2.4Ghz som stör så skulle jag kunna byta Zigbee kanal. Hade inte listat byta kanal.

Jag har tänkt på störningar. Därför satte jag dit en extra USB hub för att inte den trådlösa tangentbordsdongeln skulle sitta så nära SkyConnect dongeln.
Märkte inte några problem just då. Tänkte inte att usb3 hubben skulle få motsatt effekt och störa Zigbee dongeln.

P paralun skrev:
Fick kraftiga WiFi störningar själv med min el/fjvmätar RPi när jag satte in en SSD-disk och där "isolerade" jag SSD-sladden med ugnsfolie sen blev det bra.
Jag har en plåtlåda till rockPi’en men den har inte ens urtag för NVMe (SSD) så den sitter på en bit MDF forfarande.
Tänkte flytta över OSet(Ubuntu) från uSD till NVMe när jag är nöjd.
Men så är det det där med tid…

Jag vart lite less på HA…
Får tacka för visat intresse och inspiration.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag antar att ni alla har sett denna:
[media]
Den panelen var häftig.
Han använde containers, ändå behövde han 2 st Rpi?

Tja, vad tar längs tid?
Bygga en fysisk panel eller koda en på en stor skärm?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag antar att ni alla har sett denna:
[media]
En dag så...
 
J
K karlmb skrev:
En dag så...
Jag köpte dessa hållare och en begagnad Amazon Fire Tablet tillsammans, blev kanon. Tyvärr är den tunna laddkabeln av folietyp av just nu, men ska bytas. Har laddare och smart plugg i ett utrymme, ett schakt bakom hallen. Slår av strömmen några gånger varje dygn så batteriet håller längre.
Dockem Koala montering: Universal surfplattev ggmonteringsdocka: Skruv-in version kompatibel med iPad Air, Mini, Pro, Samsung Galaxy Tab/Note, Nexus 7/10 och mer [Svart] https://amzn.eu/d/0iTYJH2v
En Amazon Fire Tablet monterad på väggen med en Dockem Koala hållare, visar väderprognosen och inomhustemperaturen på skärmen, ansluten med en laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Dags för Augustiutgåvorna och jag installerade 2024.8.0 utgåvan på tre enheter utan problem.
Massvis med nyheter de senaste månaderna.

Sen blir jag inte klok på Mushroomkontrollpanelen som man nämner som en stor nyhet.
Hittar bara tillägget som ett HACS-tillägg.

"This is a big revamp of the original badges that have been in Home Assistant since, well, forever. The new badges are designed to match the design of the Mushroom chip cards, and are meant to sit at the top of a dashboard view, providing a summary of the most important information that you need to know at a glance."

https://www.home-assistant.io/blog/2024/08/07/release-20248/

Github och Mushroom
https://github.com/piitaya/lovelace-mushroom

Eller är det nu "inbyggt" i Lovelace?
 
De har gjort om designen på de inbyggda märkena (tror jag de heter i den svenska översättningen) så att de ser mer ut som Mushroom som är HACS tillägget som du länkade till som är ett populärt tillägg.
 
J jorblad skrev:
De har gjort om designen på de inbyggda märkena (tror jag de heter i den svenska översättningen) så att de ser mer ut som Mushroom som är HACS tillägget som du länkade till som är ett populärt tillägg.
Jo HA-blogposten länkar ju själv till Github.
Får testa!
 
Jag tolkar det som att de inbyggda nu ska vara mer lika tillägget, men har inte tittat närmare på det.
 
D
Någon som sett om man får in Tibbers (Polariums) Homevolt i Home Assistant?
 
C
Jag har börjat lite med HA och har tänkt mig att sätta in en övervakning på hur mycket el jag förbrukar.
Jag tänkte kolla om det är något mer jag behöver eller om det finns något bättre/billigare alternativ.

Det jag tänkt köpa är
-Han modul från nätägaren RJ12 modell (45 finns med och kan beställas samtidigt som jag öppnar porten)
-P1 mätare från Homewizard

Min elmätare är en Kamstrup Omnipower dk-8660 och min HA ligger på en rpi4.

Är detta en vettig kombo?
Behöver jag en splitter för min elmätare inte förser enheten med ström?
Jag har även stött på en Pow-K som prismässigt hamnar i samma nivå.
 
C Clarcsson skrev:
Jag har börjat lite med HA och har tänkt mig att sätta in en övervakning på hur mycket el jag förbrukar.
Jag tänkte kolla om det är något mer jag behöver eller om det finns något bättre/billigare alternativ.

Det jag tänkt köpa är
-Han modul från nätägaren RJ12 modell (45 finns med och kan beställas samtidigt som jag öppnar porten)
-P1 mätare från Homewizard

Min elmätare är en Kamstrup Omnipower dk-8660 och min HA ligger på en rpi4.

Är detta en vettig kombo?
Behöver jag en splitter för min elmätare inte förser enheten med ström?
Jag har även stött på en Pow-K som prismässigt hamnar i samma nivå.
Du behöver en "P1-splitter" från exempelvis homewizard för att kunna mata din RJ12-modul för Kamstrup levererar ingen ström alls på RJ12-varianten (och stödjer inte flera enheter på RJ45-varianten 🙄)

Så har jag det här.
Jag gillar att kunna se strömförbrukningen per fas som Homewizard ger.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Är en micro? Usb på homewizard som man kan använda istället för en splitter

Edit
Usb c är det
 
Ah, ja det stämmer nog, jag har två prylar till kopplade till min så jag behövde en splitter oavsett.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Du behöver en "P1-splitter" från exempelvis homewizard för att kunna mata din RJ12-modul för Kamstrup levererar ingen ström alls på RJ12-varianten (och stödjer inte flera enheter på RJ45-varianten 🙄)

Så har jag det här.
Jag gillar att kunna se strömförbrukningen per fas som Homewizard ger.
För att se så jag förstår rätt.
Han modulen jag stoppar in i elmätaren behöver extern strömförsörjning och det gör även wifi P1-mätaren och det är smidigast med en P1-splitter?
Jag hade tänkt använda en oanvänd adapter med usbc på för att strömförsörja wifi P1-mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.