C Clarcsson skrev:
För att se så jag förstår rätt.
Han modulen jag stoppar in i elmätaren behöver extern strömförsörjning och det gör även wifi P1-mätaren och det är smidigast med en P1-splitter?
Jag hade tänkt använda en oanvänd adapter med usbc på för att strömförsörja wifi P1-mätaren.
Se meddelandet från @nino där mellan, du kan backmata via homewizards p1-läsare och behöver inte en splitter om du inte ska koppla in mer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Se meddelandet från @nino där mellan, du kan backmata via homewizards p1-läsare och behöver inte en splitter om du inte ska koppla in mer.
Det var något sådant jag tänkt mig men vart lite osäker. Fast jag trodde att mätaren åtminstone försåg modulen med ström men att den i sig inte skickade vidare någon ut i RJ12 kontakten.

Just nu är det bara den saken jag ska koppla in så då kan jag köra på som jag tänkt mig.
 
C Clarcsson skrev:
Det var något sådant jag tänkt mig men vart lite osäker. Fast jag trodde att mätaren åtminstone försåg modulen med ström men att den i sig inte skickade vidare någon ut i RJ12 kontakten.

Just nu är det bara den saken jag ska koppla in så då kan jag köra på som jag tänkt mig.
Typ alla andra elmätare gör så, men inte Kamstrup med sin RJ12-modul, där måste du mata modulen utifrån.
Jag har en lastbalanserare från CTEK som förvisso kan strömförsörjas externt, men matar inte ström tillbaka till RJ12-Modulen, så det kommer ingen data.
 
  • Haha
sjoelund
  • Laddar…
Känner att jag behöver koppla in min snart, är ett tag sen den kom och har legat i elskåpet i kartongen sen dess 😬
 
Justfan, dags att fixa elmätare snart!

Sköt på det för att "pallar inte stå i mätarskåpet och labba när det är minusgrader"

Sommaren är kort 😃
 
@Clarcsson Om din RaspberryPi är nära elmätaren så kan ju den faktiskt läsa det direkt också om det skulle vara så. Kräver ju ett par sladdar, något motstånd och lite kod men är ju inget extremt jobb. Roligt och billigt i alla fall :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
J Jensa86 skrev:
@Clarcsson Om din RaspberryPi är nära elmätaren så kan ju den faktiskt läsa det direkt också om det skulle vara så. Kräver ju ett par sladdar, något motstånd och lite kod men är ju inget extremt jobb. Roligt och billigt i alla fall :)
Det hade varit ett alternativ men den huserar i en annan del av källaren tillsammans med routern bland annat.
 
P pfb skrev:
Tycker jag har gjort precis sådär... Får kolla mer när jag är permanent tillbaka i stan, tills dess får webben duga
Nu tror jag att jag fått till det, men det var inte helt självklart. Från inställningar, välj "Tillhörande app"
Hemautomatiseringsappens inställningsmeny med olika kategorier såsom automationer, etiketter, tillägg och systeminställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan välj Home under servrar och enheter

Inställningsskärm för en app med alternativen att hantera sensorer, ändra uppdateringsfrekvens, sätta helskärm, justera skärmens orientering, lås skärmen och zooma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klistra in nabu casa url:en under 'Anslutningsinformation'
Inställningsskärm för Home Assistant med markerad Home Assistant-URL och olika konfigurationsalternativ som servernamn, enhetsnamn och säkerhetsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ankan907 skrev:
Försöker para min Namron zigbee dimmer puck till HA utan framgång ([länk]).

Har jag förstått det korrekt att denna puck går att para direkt med HA? Eller behövs det en hub mellan pucken och HA?
Du behöver en zigbee-dongel. Ex skyconnect.
 
Misssde nämna det, men har Skyconnect samt även några MOES zigbee puckar som kopplade upp problemfritt mot HA
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
A ankan907 skrev:
Misssde nämna det, men har Skyconnect samt även några MOES zigbee puckar som kopplade upp problemfritt mot HA
Nu har jag inte just den Namron dimmern, men mina andra parade fint med Z2M...
 
Ok, då borde det funka med min med. Hur gjorde du för att få den i parningsläge? Tycker bruksanvisningen är lite otydlig..
 
A ankan907 skrev:
Ok, då borde det funka med min med. Hur gjorde du för att få den i parningsläge? Tycker bruksanvisningen är lite otydlig..
Starta parning i Z2M, sätt på säkringen så den får ström. Klart. Blir så klart jobbigare om man måste glömma någonting den redan är parat mot...
 
Om den inte går in i parningsläge automatiskt så trycket man 5 ggr på "reset"-knappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.