fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Avläsning vatten - är det någon som har köpt/byggt en mätare som funkar på en kommunal mätare typ denna
[bild]
Hittar några olika projekt/lösningar på nätet:

[länk]

[länk]

[länk] - denna är dock inte anpassad för våra mätare med fyra roterande visare (samma med ganska många av projekten)

Det känns tveksamt om lösningarna som baserar sig på magnetisk avkänning kommer fungera, många av de vattenmätarna som exemplifieras i de fallen har en halvmåneformad skiva...
[bild]
Kolla med din VA-huvudman när det är dags att byta nästa gång, enligt lag skall de bytas var tionde år. Sannolikt får du en digital mätare med fjärravläsning då, förmodligen wm-bus. Med lite tur får du sedan ut kodnycklarna som behövs för att avkryptera signalen (men det beror va-bolaget, vissa kommuner ger ut dem och andra inte).

Om det är långt kvar till bytet hade jag nog kört på AI-on-the-edge.
 
zarkov zarkov skrev:
Kolla med din VA-huvudman när det är dags att byta nästa gång, enligt lag skall de bytas var tionde år. Sannolikt får du en digital mätare med fjärravläsning då, förmodligen wm-bus. Med lite tur får du sedan ut kodnycklarna som behövs för att avkryptera signalen (men det beror va-bolaget, vissa kommuner ger ut dem och andra inte).

Om det är långt kvar till bytet hade jag nog kört på AI-on-the-edge.
Jo det där med kodnycklar, KEM-filer verkar vara något oklart för flera bolag.

Vi fick utskick i Januari om mätarbyte och vad jag vet så är det Kamstrups digitala mätare med Wm-bus, FlowIQ2200
Vi får se när bytet blir av.

Exempel på lösning:
https://styrbutiken.se/kamstrup-dongel/

(sen "grottade" jag i Github i våras och konsensus bland hackers är att kem-filen behövs)
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo det där med kodnycklar, KEM-filer verkar vara något oklart för flera bolag.

Vi fick utskick i Januari om mätarbyte och vad jag vet så är det Kamstrups digitala mätare med Wm-bus, FlowIQ2200
Vi får se när bytet blir av.

Exempel på lösning:
[länk]

(sen "grottade" jag i Github i våras och konsensus bland hackers är att kem-filen behövs)
Ja, det är som sagt krypterad kommunikation. Jag såg inget pris på styrbutiken men det finns flera andra lösningar, tex WIMBIB eller hemmabygge med en SDR
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Kolla med din VA-huvudman när det är dags att byta nästa gång, enligt lag skall de bytas var tionde år. Sannolikt får du en digital mätare med fjärravläsning då, förmodligen wm-bus. Med lite tur får du sedan ut kodnycklarna som behövs för att avkryptera signalen (men det beror va-bolaget, vissa kommuner ger ut dem och andra inte).

Om det är långt kvar till bytet hade jag nog kört på AI-on-the-edge.
Min mätare är nybytt, analog mot analog, bara året gammal.

Hittade en HA-tråd där några nordiska inlägg passerade, det verkar som om ingen av dem hade lyckats läsa av med magnet och pulsräknare, så foto/optiskt verkar vara vägen framåt.
 
zarkov zarkov skrev:
Ja, det är som sagt krypterad kommunikation. Jag såg inget pris på styrbutiken men det finns flera andra lösningar, tex WIMBIB eller hemmabygge med en SDR
Jo jag tog ett exempel bara och just remnetech har ju även en lista hur det är med att få ut krypteringsnyckeln från olika VA-bolag.
https://remne.tech/watermeter-keys/
Jag vet inte varför vissa bolag "krånglar"?, väntar själv tills vattenmätaren är bytt.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Min mätare är nybytt, analog mot analog, bara året gammal.

Hittade en HA-tråd där några nordiska inlägg passerade, det verkar som om ingen av dem hade lyckats läsa av med magnet och pulsräknare, så foto/optiskt verkar vara vägen framåt.
Jo HomeWizard har en färdig med optisk lösning.
https://www.homewizard.com/sv/vattenmatare/?gad_source=1
 
Göteborgs VA har två varianter och man kan få den gamla med 1 magnetpuls/10 l utbytt mot en med 1 puls/0,1 l (magnet eller bättre vet jag inte) för 880:-. Den gamla har en magnet på visare och skall då kunna läsas av med ett hallelement. Testade med en ESP32 och sensor och det gick väl sådär.

Bildavläsningen med AI-hjälp såg ju faktiskt riktigt smart ut. Då är det inte bara förändringar som läses utan man kan få en avläsningav det statiska läget.
 
En fråga runt fjärråtkomst till HA. Jag har Nabu Casa och har fått en URL jag kan använda, surfa till den går bra. URL:en finns reggad i HA. Men när jag öppnar appen när jag inte är anslutet till hemma-nätet får jag felmeddelande: "Det gick inte att ansluta till Home Assistant" och så visas valen
Inställningar
Uppdatera Extern URL
Vänta

Jag trodde appen skulle funka om man har den externa URL:en men så verkar det inte vara. Är det korrekt? Måste man gå via en browser?
 
P pfb skrev:
En fråga runt fjärråtkomst till HA. Jag har Nabu Casa och har fått en URL jag kan använda, surfa till den går bra. URL:en finns reggad i HA. Men när jag öppnar appen när jag inte är anslutet till hemma-nätet får jag felmeddelande: "Det gick inte att ansluta till Home Assistant" och så visas valen
Inställningar
Uppdatera Extern URL
Vänta

Jag trodde appen skulle funka om man har den externa URL:en men så verkar det inte vara. Är det korrekt? Måste man gå via en browser?
Om du tar en webläsare och går till https://account.nabucasa.com/
Kan du logga in?
Sen ser du då URL även där.
 
J Jocke Best skrev:
Länken via nabu casa ska vara typ sån här:
[länk]
Du kanske försöker med 192.168.xx.xx:8123?
Precis så ser länken ut i GUI:t när jag öppnar webbläsaren på datorn mot HA, dvs https://jzwpb4hguhjkjtrujgtkkj4hzdhjgge1j5s.ui.nabu.casa

Samma url finns i appen.

Om du tar en webläsare och går till https://account.nabucasa.com/
P paralun skrev:
Kan du logga in?
Sen ser du då URL även där.
Japp, det funkar

Men man ska alltså kunna använda appen även när man inte är på samma nät som HA, t.ex. via mobildata?
 
P pfb skrev:
Precis så ser länken ut i GUI:t när jag öppnar webbläsaren på datorn mot HA, dvs [länk]

Samma url finns i appen.

Om du tar en webläsare och går till [länk]

Japp, det funkar

Men man ska alltså kunna använda appen även när man inte är på samma nät som HA, t.ex. via mobildata?
Testa med enbart en mobilanslutning dvs koppla bort WiFi, sen testar du med Wifi för ledtrådar.

Vet du om du har en riktig IP-adress från Internet?
 
J
P pfb skrev:
Precis så ser länken ut i GUI:t när jag öppnar webbläsaren på datorn mot HA, dvs [länk]

Samma url finns i appen.

Om du tar en webläsare och går till [länk]

Japp, det funkar

Men man ska alltså kunna använda appen även när man inte är på samma nät som HA, t.ex. via mobildata?
Absolut, det är ju vitsen. Mystiskt.
Har du aktiverat remote login?
Tror det funkar på samma nät utan detta påslaget.

Guide för att aktivera fjärrkontroll i Home Assistant med tre steg, inklusive att gå till inställningar, logga in och aktivera fjärrkontrollväxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Absolut, det är ju vitsen. Mystiskt.
Har du aktiverat remote login?
Tror det funkar på samma nät utan detta påslaget.

[bild]
Nu blev jag "tvåa" och "fjärråtkomst" måste ju vara tillslagen i inställningarna.
https://www.nabucasa.com/config/remote/
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo HomeWizard har en färdig med optisk lösning.
[länk]
HW varkar ha relativt många kompatibla mätare på sin lista, men alla är med en visare för liter(?)-puls och med magnetblecket - det senare skall inte spela någon roll för optisk avläsning, men samtidigt så skapar det större kontrast mellan 1 och 0 i den optiska pulsmätningen.
Får väl chatta med dem i morgon...
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.