404 923 läst · 4 913 svar
405k läst
4,9k svar
Home Assistant
Kör en vit Conbee II och ZHA, så som @13th Marine skriver så lär det ju isf inte funka för miguseless skrev:
Ska man göra den migrationen så får man väl byta sticka också, lika bra, vet inte vilken som är bäst idag?
Det är inte alla donglar som klarar det, tyvärr. Jag behövde köra Sonoff gamla dongle och ha en green power router i närheten för att få mina att fungera. Eller flasha ett speciellt firmware endast för PowerTag på den nyare donglen. Det är också väldigt känsligt för fördröjningar så du behöver ha en router i närheten.useless skrev:
Deras uttag med mätare (utan green power) hade jag aldrig problem med. Utom att man behöver ställa ner hur ofta den rapporterar för det blir väldigt mycket data som skickas över ZigBee när det är 4 uppdateringar per sekund på elmätaren...
Intressant, om man skaffar en sådan router, funkar det då med "vanlig" zigbee, vilken router kör du med?S sjoelund skrev:Det är inte alla donglar som klarar det, tyvärr. Jag behövde köra Sonoff gamla dongle och ha en green power router i närheten för att få mina att fungera. Eller flasha ett speciellt firmware endast för PowerTag på den nyare donglen. Det är också väldigt känsligt för fördröjningar så du behöver ha en router i närheten.
Deras uttag med mätare (utan green power) hade jag aldrig problem med. Utom att man behöver ställa ner hur ofta den rapporterar för det blir väldigt mycket data som skickas över ZigBee när det är 4 uppdateringar per sekund på elmätaren...
Jo här har du en massa fakta och en buggtråd som startades 2020.D djac skrev:
https://github.com/zigpy/zigpy/issues/341
Sedan kodtråden
https://github.com/zigpy/zigpy/pull/1282
Vete tusan vad som funkar bäst??
13th Marine skrev:
Ok. Jag kör Z2M och en Zonoff 3.0 plus och konstaterade för nåt år sen att Hue-prylarna som kör Greenpower skulle funka hos mig. Jag trodde att det fanns ett mer generiskt stöd då standarden har funnits i några år, men så verkar inte vara fallet alltså.S sjoelund skrev:Det är inte alla donglar som klarar det, tyvärr. Jag behövde köra Sonoff gamla dongle och ha en green power router i närheten för att få mina att fungera. Eller flasha ett speciellt firmware endast för PowerTag på den nyare donglen. Det är också väldigt känsligt för fördröjningar så du behöver ha en router i närheten.
Jag har dock inte testat då det inte blev något köp av de batterilösa Hue-switcharna.
Jag köpte en Hue smart plug men jag tror att annat skulle kunna fungera. Mina donglar är Sonoff ZBDongle P och E. (Där P fungerade med green power tillsammans med Hue router och E inte gjorde det... kanske fungerar med det nya firmwaret som finns - jag provade inte även om jag uppgraderade firmware)D djac skrev:
Önskar para om min Philips Hue lampa med en ny koordinator. Finns det något bra, fungerande, sätt att återställa en enskild lampa och sätta den i parningsläge utan att ha några andra Hue-prylar?
Det verkar ju inte vara lika enkelt som IKEAs lampor eller Aqaras sensorer...
Känns dryg att behöva skaffa en dimmer switch för 200 spänn bara för det.
Om du vet exakt vad det är för modell kan vi leta upp en manual, men vissa av dem verkar gå att återställa på ett sätt som liknar Ikeas (fast med annan timing):tveksamt skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 803 inlägg
Zigbee Green Power (GP) funkar inte än med Zigbee Home Automation (ZHA) i Home Assistant.
Det är alltså tre delar som behöver stämma. Enheten med GP, den mellanliggande koordinatorn med programvara och Home Assistant. En koordinator med ZHA (programvara) snappar inte upp signalering från en GP-enhet. Z2M/Z2MQTT (programvara) gör det däremot. Om man kör med ZHA i Home Assistant behöver man hjälp av en annan enhet som integrerar med HA och som hanterar GP-signalering. Philips Hue-routern är ett exempel på en sådan.
Jag lyckades själv köpa på mig billiga GP-brytare och det tog en stund att komma på varför de inte funkade direkt med ZHA i HA, men däremot med Philips Hue-routern som jag knappt använde. En detalj som lurade mig var att brytararna var strömförsörjda av elinstallationen med både fas och nolla. Något som talade emot GP som brukar vara ”strömfria” och använda rörelseenergi stt signalera.
Det är alltså tre delar som behöver stämma. Enheten med GP, den mellanliggande koordinatorn med programvara och Home Assistant. En koordinator med ZHA (programvara) snappar inte upp signalering från en GP-enhet. Z2M/Z2MQTT (programvara) gör det däremot. Om man kör med ZHA i Home Assistant behöver man hjälp av en annan enhet som integrerar med HA och som hanterar GP-signalering. Philips Hue-routern är ett exempel på en sådan.
Jag lyckades själv köpa på mig billiga GP-brytare och det tog en stund att komma på varför de inte funkade direkt med ZHA i HA, men däremot med Philips Hue-routern som jag knappt använde. En detalj som lurade mig var att brytararna var strömförsörjda av elinstallationen med både fas och nolla. Något som talade emot GP som brukar vara ”strömfria” och använda rörelseenergi stt signalera.
Redigerat:
Jag behövde det med Z2M också... Det är bra att ha mycket hårdvara och tid om man vill vara säker på att få det fungerandeJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 803 inlägg
Bra tips, ska sägas att jag såg den och gav det ett snabbt försök utan att lyckas. Dock med lite begränsat med tid och tålamod för tillfället så kan berott på SBS (skit bakom spakarna).S sjoelund skrev:
Får nog ta det en vända till vid tillfälle. Ska kolla på modellnummer.
Såhär: Med HA slipper du Wiser-gateway eftersom varje Wiser-enhet i sig själv stödjer Zigbee.B berne88 skrev:
Sen vet jag inte om man kan koppla Wiser-gateway till HA, men det blir ju kaka på kaka då du sköter all automation i HA. Personligen kör jag Wiser-gateway och HA. Men inte för att jag måste, utan för att jag inte hade en färdig HA när vi byggde huset, och ville komma igång snabbt. Sen har jag fört över en enhet i taget till HA.
Jag byggde själv 2022 och stod inför samma val. Föll på Wiser p.g.a Zigbee och kommande Thread/Matter-stöd. Större frihet, större utbud.
Wiser HA starter kit:
1. https://www.styrahem.se/p/778/zigbee-30-threadmatter-usb-sticka-sonoff-zbdongle-e
2. https://www.zigbee2mqtt.io/
3. Plug and play!
Redigerat:
Z2M brukar ha bra guider för hur du återställer, se: https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Philipstveksamt skrev:Önskar para om min Philips Hue lampa med en ny koordinator. Finns det något bra, fungerande, sätt att återställa en enskild lampa och sätta den i parningsläge utan att ha några andra Hue-prylar?
Du behöver ju dock veta vad det är för modell.
Om jag förstår allt rätt efter lite googlade, så verkar det som det går inte att lägga till gatwayen in i HA, utan den måste man ha separat. Men man behöver inte ha den då HA kan sköta allt än då.E enoch85 skrev:Såhär: Med HA slipper du Wiser-gateway eftersom varje Wiser-enhet i sig själv stödjer Zigbee.
Sen vet jag inte om man kan koppla Wiser-gateway till HA, men det blir ju kaka på kaka då du sköter all automation i HA. Personligen kör jag Wiser-gateway och HA. Men inte för att jag måste, utan för att jag inte hade en färdig HA när vi byggde huset, och ville komma igång snabbt. Sen har jag fört över en enhet i taget till HA.
Jag byggde själv 2022 och stod inför samma val. Föll på Wiser p.g.a Zigbee och kommande Thread/Matter-stöd. Större frihet, större utbud.
Wiser HA starter kit:
1. [länk]
2. [länk]
3. Plug and play!
Kör idag HA med några få zigbee enheter. Men då det ska byggas nytt så är även nätverk med i alla beräkningar.
Men då är du nöjd med din setup?
Var det smidigt att lägga till enheters i HA?
Något jag läste var att de inte gick att köra automato och scener via wiser om man körde utan gateway, låter konstigt men något du har koll på?