406 035 läst · 4 920 svar
406k läst
4,9k svar
Home Assistant
Varför då inte länka till de rätta?P paralun skrev:
Jag har också ett gäng Aquara och tycker de funkar OK, men absolut inte utmärkt. En sensor kan funka helt problemfritt i flera månader för att sedan utan någon för mig begriplig orsak helt plötsligt bli otillgänglig. Ganska irriterande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 633 inlägg
Jag har Sonoffs SNZB-02, tyvärr har vissa efter något år gett upp, de rapporterar en omgång temperatur och luftfuktighet när man parar om dem, för att sedan sluta prata.
Om jag hittar tid ska jag prova att flasha om dem, annars blir det nog att prova ett annat märke.
Om jag hittar tid ska jag prova att flasha om dem, annars blir det nog att prova ett annat märke.
Jo när jag väl fick upp mitt Zigbee nät med ett antal pryttlar som kommunicerar så är det "rock solid".Alfredo skrev:
Ett problem med dom är att batteriangivelsen inte fungerar. Mina brukar visa 100% i några månader och sen dör dom på grund av dåligt batteri.Alfredo skrev:
Mina är faktiskt ganska jämt spridda just nu mellan 27% och 80%. Senast i helgen hade jag en sensor som plötsligt blev otillgänglig. Jag "klappade på den" utan batteribyte och sedan igår har den fungerat. Den har ett relativt nytt batteri men rapporterar ändå bara 56% batterinivå.useless skrev:
Det är möjligt att jag har för få "bra" zigbeeprylar nära vissa sensorer för visst stämmer det att Aquara inte tycker om alla? Har för mig jag läst något sådant.
Mina fungerar fint. Både SNZB-02 och SNZB-02D (alltså med display). Sovrummet har en SNZB-02 och rapporterar 100% batteri efter 14 månaders användning. Köket har en SNZB-02D som efter 1 år och 7 dagar gick ner från 100% till 80% batteri; sonens rum har också en SNZB-02D - den gick från 100% till 80% efter 1 vecka och till 60% efter 2½ månader. Men där har den nu hållit sig i 11 månader. Totalt 6 enheter och alla verkar lira fint med mätvärdena.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 633 inlägg
Jag har 12st, två har "dött", och en har tappat luftfuktigheten.S sjoelund skrev:Mina fungerar fint. Både SNZB-02 och SNZB-02D (alltså med display). Sovrummet har en SNZB-02 och rapporterar 100% batteri efter 14 månaders användning. Köket har en SNZB-02D som efter 1 år och 7 dagar gick ner från 100% till 80% batteri; sonens rum har också en SNZB-02D - den gick från 100% till 80% efter 1 vecka och till 60% efter 2½ månader. Men där har den nu hållit sig i 11 månader. Totalt 6 enheter och alla verkar lira fint med mätvärdena.
8 av dem är från september 22. Resten januari 2023.
Den som sitter ute ligger på 74% batteri, resterande på ca 85% (av de som inte ligger på 100% då)
Dum fråga kanske, men hur sätter du dessa på plats? Som anläggningstermometer eller på annat vis?D Dublin skrev:Jag måste slå ett slag för shelly-addon, har flera sådana hemma. Den mest lyckade tillämpningen är i pannrummet där jag har 4 temp.mätare (2 nivåer i ack.tanken, panntemp och framledningstemp) samt en nivåmätare för pelletsbehållaren kopplade till den analoga ingången på samma add-on. Den shellyn som add-onen sitter på är kopplad till laddpumpen så där kan jag se när är igång.
Ack.tanken har rör för temp.sensorer, i pannan tryckte jag in en sensor invid pannans egna innanför isoleringen och ungefär samma för framledningstempen. Jag använder dessa från amazon.tveksamt skrev:
https://www.amazon.se/dp/B07KNQJ3D7?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Såg i releasenoten för 2024.12 att Nordpool integrationen numera ingår. Idag kör jag Nordpoolintegration via HACS, vilket funkar bra - finns det någon anledning att göra om och "byta" och använda den nya integrationen?
Byt inte, den nya integrationen innehåller bara tre värden: förra timmens pris, nuvarande pris och nästa timmes pris. Jag förstår inte varför någon tagit fram den, än mindre varför den har blivit en officiell integration. Eller är det en beta för en kommande, mer uttömmande komponent?D Dublin skrev:
Om du har problem med Nordpool från HACS så rekommenderar jag Entso-e istället.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Nä, har inga problem. Då känns det bäst att fortsätta med HACS integrationen.zarkov skrev:Byt inte, den nya integrationen innehåller bara tre värden: förra timmens pris, nuvarande pris och nästa timmes pris. Jag förstår inte varför någon tagit fram den, än mindre varför den har blivit en officiell integration. Eller är det en beta för en kommande, mer uttömmande komponent?
Om du har problem med Nordpool från HACS så rekommenderar jag Entso-e istället.
Bra fråga. Nordpool från HACS skapar en sensor med många attribut medan Entso-e skapar flera sensorer istället och har bara en sensor med attribut, nämligen listan över dygnets priser. Annars är de väldigt lika tycker jag.Boilerplate4U skrev:
Jag har båda efter att ha haft lite problem med Nordpool i höstas. Det verkar dock som om de är lösta nu.