Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Min erfarenhet av bort- och tillkopplade Zigbee-enheter är att de kan ta sin modiga halvtimma innan de syns för ZHA i HA.
Det måste vara en skillnad mot Z2M för jag får värden på en gång.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Pluggarna brukar väl hålla rätt på totalt levererad energi. Kan den räknaren "förmås" att gå baklänges blir det väl problem om man använder räknaren till något. Sen kan man kanske komma runt det delvis genom "magi" i HA. Svårt att veta utan att känna till alla detaljer.
Håller helt klart med om att det inte är den snyggaste lösningen, men kan man mäta förbrukningen momentant, ta absolutbeloppet av det i HA och sedan göra en egen summering i HA så borde det inte vara något större problem.
Försöker man använda den i produkten inbyggda räknaren blir det alldeles säkert strul.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Varför löser Shelly detta med sina stickproppar, men inte med de som är till för inbyggnad.
Finns det inget val att göra för detta via konfigurationen? (Frågar eftersom jag inte har någon aning.)
Å andra sidan är väl deras ide att den ska byggas in i den fasta installationen, inte i något som ska pluggas i och ur kan man tänka.

S sjoelund skrev:
Det måste vara en skillnad mot Z2M för jag får värden på en gång.
Jo dito och min Remnetech överföring för en digital vattenmätare är helt klockren till HA.

tveksamt tveksamt skrev:
Försöker man använda den i produkten inbyggda räknaren blir det alldeles säkert strul.
Nej, den brukar alltid vara rätt även i billig Tuya-skit. Att försöka mäta någonting baserat på ström kommer bara bli pannkaka då air fryern switchar mellan av/på i elementen. Och dessutom blir det väldigt mycket trafik över ZigBee om du skickar det så ofta som behövs.

P paralun skrev:
Jo dito och min Remnetech överföring för en digital vattenmätare är helt klockren till HA.
Min fungerar också fint. Inte så konstigt med tanke på att man bor cykelavstånd från säljaren så vi har samma modell av vattenmätaren. Helt klart tillräckligt bra även om mätaren av naturliga skäl inte skickar ut data så ofta.

P paralun skrev:
Här har du Github där koden ligger (beskrivning under kodbiblioteket)
Just nu känner jag mig frustrerad över allt strul med HA så jag har tagit en lång paus för att hålla blodtrycket i schack. 😁 Vi får se när (eller om) inspirationen hittar tillbaka. Tack ändå! 🙏

• Gilla
djac
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Just nu känner jag mig frustrerad över allt strul med HA så jag har tagit en lång paus för att hålla blodtrycket i schack. 😁 Vi får se när (eller om) inspirationen hittar tillbaka. Tack ändå! 🙏
Jo man kan bli klart frustrerad 😉 HACS-Nordpool har jag testat själv.

Har inte "pillrat" så mycket med mitt HA (egentligen två med remotekoppling) under en längre tid. Man måste ge det tid så det "härdar".

S sjoelund skrev:
Nej, den brukar alltid vara rätt även i billig Tuya-skit. Att försöka mäta någonting baserat på ström kommer bara bli pannkaka då air fryern switchar mellan av/på i elementen. Och dessutom blir det väldigt mycket trafik över ZigBee om du skickar det så ofta som behövs.
Även om enheten sitter inbyggd i en pryl och därmed kan kopplas in med fas och nolla felvänt, dvs. att stickproppen vänds i uttaget?

S sjoelund skrev:
Min fungerar också fint. Inte så konstigt med tanke på att man bor cykelavstånd från säljaren så vi har samma modell av vattenmätaren. Helt klart tillräckligt bra även om mätaren av naturliga skäl inte skickar ut data så ofta.
Jo men den syntes ju direkt i HA när man konfigurerat och sen har det bara funkat helt klockrent.

• Gilla
sjoelund
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har inte "pillrat" så mycket med mitt HA (egentligen två med remotekoppling) under en längre tid. Man måste ge det tid så det "härdar".
Så är det nog men inte bara Nordpool. Just nu upplever jag att HA i största allmänhet beter sig som en trotsig treåring som säger nej till allt och verkar älska att göra precis tvärtom! Helt enkelt j-ligt frusterande! 😂😂😂

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så är det nog men inte bara Nordpool. Just nu upplever jag att HA i största allmänhet beter sig som en trotsig treåring som säger nej till allt och verkar älska att göra precis tvärtom! Helt enkelt j-ligt frusterande! 😂😂😂
Jo.... fundera på vad som egentligen är grundfunktionerna och få det att funka.

Sen kan man stegvist lägga till nya funktioner. Utmaningen är ofta att man vill ha allt på en gång och då blir det bara en röra.😇

D
Behöver lite coachning, har Eljo Trend och ett "hål" i en ram som inte används, el finns framdraget.

Jag tänkte jag skulle använda detta för en fjärrstyrningsbrytare, kör Zigbee och Z-wave, men verkar klurigt att hitta sådan som passar, letar jag dåligt?

Annars tänkte jag sätta någon dosbrytare och styra från denna, dvs ingen last bara använda status, billigast och enklast där?

J
Jag kör en sådan här variant. Inte just denna säljaren, hittade bara denna nu. Funkar jättebra bakom brytaren.
I just found this on AliExpress:
312,60kr | 1/2 Gang 16A No Neutral Wire Tuya ZigBee Smart Light Switch Mini Module Breaker 2 Way Control For Alexa Google Home
https://a.aliexpress.com/_Ew1lsWo

Smart ljusbrytare 16A från SMATROL, kompatibel med Amazon Alexa och Google Home, 2-vägs styrning, behövs ingen neutral ledning, visas med fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Behöver lite coachning, har Eljo Trend och ett "hål" i en ram som inte används, el finns framdraget.

Jag tänkte jag skulle använda detta för en fjärrstyrningsbrytare, kör Zigbee och Z-wave, men verkar klurigt att hitta sådan som passar, letar jag dåligt?

Annars tänkte jag sätta någon dosbrytare och styra från denna, dvs ingen last bara använda status, billigast och enklast där?
En Trend enkeltrapp finns ju på varuhusen och med en impulsfjäder till Renova monterade så har du en återfjädrande kontrollknapp till vad som helst.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Hur är det nu: fungerar en Schneider R9M70 3-fas ”powertag” direkt med Home Asssistant utan att ha Wiser-hubben? Jag förstår att den kör Zigbee Green Power, men tänkte låta den gå via Philips Hue-hubben som jag har för andra GP-enheter.

Schneider PowerTag R9M70 med kablar för anslutning, används i hemautomation och fungerar med Zigbee Green Power-protokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.