D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Hittade en någorlunda bra sammanfattning från en användare men det förkommer forfarande motstridiga uppgifter.

Länk: [länk]

What currently remains the same:
  • Any backup system you’ve used up to this point
  • hassio.backup_full (HAOS/Supervised) action/service. Still available with or without encryption.
  • backup.create for core and container. While option-less, should still provide no encryption.
What was added:
  • A new automatic backup system in the UI for local (on the pc), local (on a network share), and remote (nabu casa cloud).
  • The ability to choose a location for backups on the hassio backup services (this may have existed before by a few versions, can’t remember).
  • hassio.backup_partial(HAOS/Supervised) action/service (Might have been there before, can’t remember). Available with or without encryption.
What was changed:
  • Backup before you update question has now been removed from the UI (which means no automatic backup before updating).
  • Manual update button in the UI does not offer a way to perform unencrypted backups.

This post is for informational purposes only. It is a direct reply to @jackjourneyman’s question.
En kanske naiv fråga, jag kör Googlebackupen sen flera år, varför inte bara köra denna istället, vad jag sett anmärker ingen på dennas funktion, något jag missar här?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D djac skrev:
En kanske naiv fråga, jag kör Googlebackupen sen flera år, varför inte bara köra denna istället, vad jag sett anmärker ingen på dennas funktion, något jag missar här?
Samma här!

D djac skrev:
jag kör Googlebackupen sen flera år, varför inte bara köra denna istället, vad jag sett anmärker ingen på dennas funktion
Ja den funkar som tidigare utan kryptering eller andra problem.

D djac skrev:
något jag missar här?
Möjligen att skapa en backup precis innan en uppgradering, något man tidigare fick hjälp med om man ville.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man vill komplettera en hushållsmaskin med en effektmätare för att logga energiförbrukningen, vilken typ är mest lämplig att bygga in i apparaten? Att den skall få plats och att garantin ryker det förstår jag. Även att den behöver byggas in eftersom den skall användas i olika uttag. Frågan är vilken typ av kommunikation som snabbast etablerar en kontakt med HA och därefter levererar data? Det känns som en Bluetooth-enhet vore snabbast, följt av WiFi och sist Zigbee. Några idéer?
En Shelly Plus PM mini kanske? Den har ju både Bt och WiFi. Nackdelen är att den loggar negativt om fas och nollan växlas (stickproppen vänds)
Jag köpte två såna här till lägenheter i .es, de var prisvärda och jag sätter dom osynligt i säkringsskåpet och räknar inte med problem att integrera in dom i HA. (Famous last words.) Äterkommer.
https://www.zemismart.com/products/spm01-d2tz-zm?VariantsId=17160

P Puffen Ingarö skrev:
Jag köpte två såna här till lägenheter i .es, de var prisvärda och jag sätter dom osynligt i säkringsskåpet och räknar inte med problem att integrera in dom i HA. (Famous last words.) Äterkommer.
[länk]
Lidls zigbee pluggar finns i version med elmätning för nån hundralapp. Funkar hur bra som helst (har lidls egna GW dock än så länge).

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man vill komplettera en hushållsmaskin med en effektmätare för att logga energiförbrukningen, vilken typ är mest lämplig att bygga in i apparaten? Att den skall få plats och att garantin ryker det förstår jag. Även att den behöver byggas in eftersom den skall användas i olika uttag. Frågan är vilken typ av kommunikation som snabbast etablerar en kontakt med HA och därefter levererar data? Det känns som en Bluetooth-enhet vore snabbast, följt av WiFi och sist Zigbee. Några idéer?
En Shelly Plus PM mini kanske? Den har ju både Bt och WiFi. Nackdelen är att den loggar negativt om fas och nollan växlas (stickproppen vänds)
Öh? Hushållsmaskinen är enfas, Shelly plus mini är också menad att mäta enfas, right?
Vi talar växelström, yes?
Då behöver du inte ha ett nycklat vägguttag/kontakt, det spelar ingen roll hur du vänder stickkontakten i vägguttaget.

P Puffen Ingarö skrev:
Öh? Hushållsmaskinen är enfas, Shelly plus mini är också menad att mäta enfas, right?
Vi talar växelström, yes?
Då behöver du inte ha ett nycklat vägguttag/kontakt, det spelar ingen roll hur du vänder stickkontakten i vägguttaget.
Tyckte jag också att de borde hantera, men de gör inte det när nolla och fas växlas. Då blir det negativ effekt. En stickproppsmätare fungerar korrekt i båda lägena. Har redan gjort det misstaget med växla när jag installerade dessa i andra uttag d.v.s. fast installation i dosan bakom uttaget. Då är det givet vad som är fas och nolla. Slarv från min sida då.
Skickade frågan till m.nu som konstaterade samma sak, Shelly har löst det på något annat sätt i de här små effektmätarna.

Effektmätare Shelly PM Mini Gen3 med terminaler för O, O, L, N, specifikationer 110-240 VAC, max 16 A/3840 W vid 240 VAC, svart och vit design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan jag inte det men borde det inte kunna gå att lösa i HA att om det kommer ett negativt värde så ska det ändras till ett positivt? Om det var totala förbrukningen du vill ha koll på

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu kan jag inte det men borde det inte kunna gå att lösa i HA att om det kommer ett negativt värde så ska det ändras till ett positivt? Om det var totala förbrukningen du vill ha koll på
Det går att göra via en ”template”, men helst vill man ju ha en korrekt input och alltså lösa orsaken istället för symptomet. Det blir ju fel i Shelly-appen också.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.