423 371 läst · 5 105 svar
423k läst
5,1k svar
Home Assistant
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 522 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 522 inlägg
Ser fint ut, vad är det för kort du använder? Har själv precis fått min HAN/P1-port akriverad och läser av den med Svanströms kod.C crazytok skrev:Håller på att bygga upp min dashboard för Telefon och börjar med att fokusera på Energi fliken. Tänkte att det kan inspirera lite för er andra, samt att jag vill ha lite input över vad ni hade gjort annorlunda för jag är inte riktigt säker på att det är exakt så som det funkar just nu som jag vill ha det…. Kommer förklara sen, men först lite bilder:
[bild]
Här ser man den totala förbrukningen i realtid. Just nu går den bara efter en powerplug på värmepumpen i garaget för att testa. Håller på att bygga ihop en Home Assistant Glow för att kunna plocka ut korrekt mätvärde direkt från elmätaren i huset. Här ser man också dag/vecka/mån/års förbrukning samt kostnad. Tanken är att jag också vill få in vad kostnaden hade varit om jag valt rörligt elpris. Mest för skojs skull… Men som det är nu, så nollställs respektive värde efter varje avslutad dag/vecka/mån. Dvs på söndag 00.00 så kommer veckans förbrukning och pris att nollas och börja räkna på nytt igen…. Är inte helt hundra på att det är så jag vill ha det, även om det också är intressant. Men frågan är om man inte hellre vill spara veckans värde, och sedan låta det uppdateras efter varje vecka ist. Men då blir det ju att man hela tiden ser Förra veckans värde. Hur hade ni gjort här?
Längst ner ser man i diagramformat veckans förbrukning per dag, vilket ger en bra bild vilka dgr som man förbrukar mer/mindre.
[bild]
Här ser man då husets olika energibovar och dess förbrukning och kostnad. Jag ska dela upp det i typ ”Vitvaror”, ”Uppvärmning” och ”Övrigt” tror jag, samt en summering under respektive kategori. Just för att man ska kunna få en snabb överblick vad dom olika kategorierna i hemmet drar för energi. Men såhär ser det ut just nu iaf. Det är just nu Tvättmaskin, Torktumlare, Torkskåp, Diskmaskin, Värmepump garage, Värmepump Pool man ser.
Man kan även se om en vitvara är igång, och dess förbrukning just nu. Klickar man på dom tre prickarna till höger så får man upp en ”Mer info” ruta.
Jag har också lagt in Nordpools spotpriser för dagen och morgondagen, lite intressant att se hur ens egna fasta elpris ligger i jämförelse med rörligt.
[bild]
"Mer info" rutan ser ut såhär. Här ser man också enhetens förbrukning i dag/vecka/månad/år… Men också här nollställs allt i slutet på varje period. Rätt eller fel?
Man kan också så hur många ggr varje enhet har använts under respektive period.
[bild]
[bild]
[bild]
Och här är precis samma som ovan fast i mörkt tema.
När jag känner mig helt hundra nöjd med grunden till detta så ska jag göra ungefär samma upplägg för vattenförbrukning. Här har jag tankar om att försöka få till kostnad för varmvatten, hur många liter vatten och energi/varmvatten det går åt för senaste dusch/bad. Iom att jag plockar upp alla värden från bergvärmepumpen så tror jag att man kan skapa ganska mycket intressant data här. Även kunna aktivera lyxläget.
Kom gärna med lite input vad ni tycker eller vad ni hade gjort annorlunda. Finns det något mer jag ska lägga till? Eller kanske ta bort?
Det jag själv ser som skulle vara intressant är förbrukning på ex rullade 7 dagar istället för vecka och kanske ett snitt på dessa 7 dagar. Även kanske medeltemperatur ute för de perioder som visas, detta eftersom många har uppvärmning som den största elförbrukaren.
Det är framförallt multiple-entity-row jag använder för att kunna visa flera entiteter på samma rad.
Härligt med elmätare med P1 port, har snackat med min nätleverantör och dom räknar med att påbörja utbyte 2023 så jag får vänta lite tills jag kan plocka ut så detaljerad data tyvärr. Anmälde mig som testpilot så eventuellt lite snabbare…
Får nöja mig med att bara kunna läsa förbrukningen sålänge.
Ja, det har jag också varit inne på. Grafen under ”VECKA” är dock rullande, så där ser man senaste 7dgr och dess variation. Här skulle jag faktiskt med fördel även kunna lägga in utomhustempen. Bra tanke!
Dock tror jag inte man kan lägga ett linjediagram ovanpå på mini graph kortet? :/
Härligt med elmätare med P1 port, har snackat med min nätleverantör och dom räknar med att påbörja utbyte 2023 så jag får vänta lite tills jag kan plocka ut så detaljerad data tyvärr. Anmälde mig som testpilot så eventuellt lite snabbare…
Får nöja mig med att bara kunna läsa förbrukningen sålänge.
Ja, det har jag också varit inne på. Grafen under ”VECKA” är dock rullande, så där ser man senaste 7dgr och dess variation. Här skulle jag faktiskt med fördel även kunna lägga in utomhustempen. Bra tanke!
Linux-baserade system använder minnet på ett annat sätt än Windows-baserade. I ett Windows-system hade det där inneburit att 3,2 GB minne användes aktivt. Så fort en sida i minnet inte behövs släpps den fri och markeras som ledig och minnesanvändningen minskar, även om sidan fortfarande innehåller data. När programmet släpper minnet är datan att anse förlorad. I Linux visas bara oanvänt minne som ledigt, även om allt minne som verkar vara i bruk inte används aktivt. Data finns kvar där och kan kallas upp (tas i bruk) men det kan också skrivas över och användas för annan data av ett annat program. Istället för att återvinna minne så fort som möjligt låter operativet alltså data finnas kvar så länge som möjligt.S SBTJohansson skrev:
zarkov skrev:
Linux-baserade system använder minnet på ett annat sätt än Windows-baserade. I ett Windows-system hade det där inneburit att 3,2 GB minne användes aktivt. Så fort en sida i minnet inte behövs släpps den fri och markeras som ledig och minnesanvändningen minskar, även om sidan fortfarande innehåller data. När programmet släpper minnet är datan att anse förlorad. I Linux visas bara oanvänt minne som ledigt, även om allt minne som verkar vara i bruk inte används aktivt. Data finns kvar där och kan kallas upp (tas i bruk) men det kan också skrivas över och användas för annan data av ett annat program. Istället för att återvinna minne så fort som möjligt låter operativet alltså data finnas kvar så länge som möjligt.
Intressant, visste inte detta. Så man kan anta attdet inte spelar nån roll alltså?zarkov skrev:
Linux-baserade system använder minnet på ett annat sätt än Windows-baserade. I ett Windows-system hade det där inneburit att 3,2 GB minne användes aktivt. Så fort en sida i minnet inte behövs släpps den fri och markeras som ledig och minnesanvändningen minskar, även om sidan fortfarande innehåller data. När programmet släpper minnet är datan att anse förlorad. I Linux visas bara oanvänt minne som ledigt, även om allt minne som verkar vara i bruk inte används aktivt. Data finns kvar där och kan kallas upp (tas i bruk) men det kan också skrivas över och användas för annan data av ett annat program. Istället för att återvinna minne så fort som möjligt låter operativet alltså data finnas kvar så länge som möjligt.
Testa att sätta upp en annan DB, antingen i HA som addon eller standalone. Sist jag körde med den inbyggda dbn så käkade den lite minne.S SBTJohansson skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg