J
F Fumble skrev:
Persienner

Huset har persienner i stort sett alla fönster. Det vore bra om man kunde dra ner dem när det är mycket kallt ute och för att hålla värmen ute nu på sommaren. Men man orkar ju inte hålla på! Finns det någon teknik (prylar, alltså) för att styra dem med HA?

/Fumble
Allt finns till ha. Det beror mest på vilken uppfinningsrikedom du har. Bäst vore om du talade om hur persiennerna ser ut och fungerar. Är det gamla persienner som man vrider på en wire är det svårare men frågan är då om man verkligen vill bygga vidare på det gamla konceptet. Annars är svaret ja. Speciellt om du har snören med kulor typ.
 
Redigerat:
D
F Fumble skrev:
Persienner

Huset har persienner i stort sett alla fönster. Det vore bra om man kunde dra ner dem när det är mycket kallt ute och för att hålla värmen ute nu på sommaren. Men man orkar ju inte hålla på! Finns det någon teknik (prylar, alltså) för att styra dem med HA?

/Fumble
Jag har löst detta, passar det med måtten så är ju Ikeas gardiner en snabb lösning. Jag skaffade Motionblinds som via deras gateway kommer in i HA, det funkar bra för mig. Motorerna säljs lösa, bäst pris nere i Europa på byggvaruhusen, eller så verkar det som att Hornbach Sverige nu har de i sina rullgardiner.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om jag skriver in kommandot för att boota från usb/ssd startar den inte längre från sd kortet då?
Tänkte prova nu men vill inte göra bort mig :D

Rpi 3B
 
J
nino nino skrev:
Om jag skriver in kommandot för att boota från usb/ssd startar den inte längre från sd kortet då?
Tänkte prova nu men vill inte göra bort mig :D

Rpi 3B
Den ska fortfarande boota från ett sd om ett sånt sitter i, så det ska vara lugnt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Får felmeddelande när jag ska kontrollera om den bootar från usb
vcgencmd opt_dump | grep 17

error=1 error_msg="Command not registered"
 
J
Ingen aning haha
 
  • Ledsen
nino
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Ingen aning haha
Bara att prova ju. Funkar det så är det rätt. Du kan ju alltid köra med sd. Eller fick du inte igång det?
 
Redigerat:
Har inte provat men gör det nu
 
Hände ingenting
Kommandot funkar med measure_temp
 
J
Har tyvärr ingen raspberry pi längre så vet inte så mycket om kommandon. Det är ju oftast så att man gör det en gång bara när man byter till SSD.
 
Den verkar boota från ssd när jag satt i sd kortet, för ha startade men utan wifi, drog ur ssd och stratsde om och då var det som vanligt igen.
Tyvärr så är det fel tangentbordslayout så fick inte till " så jag kunde ansluta till wifi.

Har lite annat att pyssla med så får kolla det senare...
Men det gick kanske att lägga in SSID och lösen i nån uppstartsfil?
 
J
nino nino skrev:
Den verkar boota från ssd när jag satt i sd kortet, för ha startade men utan wifi, drog ur ssd och stratsde om och då var det som vanligt igen.
Tyvärr så är det fel tangentbordslayout så fick inte till " så jag kunde ansluta till wifi.

Har lite annat att pyssla med så får kolla det senare...
Men det gick kanske att lägga in SSID och lösen i nån uppstartsfil?
Kommer inte ihåg vilken variant av HA du körde. Eller var det Raspbian eller nåt? Finns bra lathundar annars.
 
Skärmbild av Home Assistant-program, version 2023.4.2, med meny för systeminformation och inställningar, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fattar inte varför alt+0146 inte funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.