Måste man lägga till nåt för att få till mail?
Går det att skicka ett mail till valfri epost

David Wallin David Wallin skrev:
För mig tog det ibland för lång tid att få meddelanden till appen. Jag använder istället Discord och Slack för att skicka notiser. Discord är skitbra till det eftersom man där även kan göra gemensamma servrar för familjen där man kan få in tex notiser om norrsken mm.
Nackdelen är väl att man behöver ytterligare en app. En del av poängen för min del är att jag inte behöver fler appar för alla olika system. Men det är ju å andra sidan bra att få notiserna i tid.
Det finns (väldigt) många vägar till Rom kan man väl säga.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Verkar som att (vissa?)notifieringar ligger i appen, när jag lämnar mitt lokal nät så får jag vissa notiser som jag har fördröjning på men som triggats medan jag hade kontakt med mitt lokala nät. Någon annan som har mätkt detta?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Måste man lägga till nåt för att få till mail?
Går det att skicka ett mail till valfri epost
Jajemen, det är valfritt

• Gilla
nino
  • Laddar…
S Schäfer skrev:
Verkar som att (vissa?)notifieringar ligger i appen, när jag lämnar mitt lokal nät så får jag vissa notiser som jag har fördröjning på men som triggats medan jag hade kontakt med mitt lokala nät. Någon annan som har mätkt detta?
Jag testade inte tillräckligt länge för att dra några slutsatser kring hur jag var uppkopplad. Men min slutsats var väldigt snabbt att notiserna i appen inte alls är att lita på.

D
En fråga till församlingen, jag funderar på hur jag bäst kan följa ekonomin på mina solpaneler, datan finns ju lite här och där men svårt att få grepp.

I HA, på energipanelen, samlas dock allt, någon som sett ngt som kan producera ekonomisk data med hjälp av producerat/sålt/konsumerat och det aktuella spotpriset för timmen?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D djac skrev:
En fråga till församlingen, jag funderar på hur jag bäst kan följa ekonomin på mina solpaneler, datan finns ju lite här och där men svårt att få grepp.

I HA, på energipanelen, samlas dock allt, någon som sett ngt som kan producera ekonomisk data med hjälp av producerat/sålt/konsumerat och det aktuella spotpriset för timmen?
Jag vet inte mer än att man ju kan ange sensorn med Nordpoolpriset till energipanelen och då summerar HA automatiskt vad förbrukningen kostat. Hur det funkar med producerat och sålt vet jag dock inte.

D djac skrev:

Tillägg: Jag har skrivit in en egen sensor "Elpris inkl allt" där alla pålägg är med. Att använda Nordpool direkt kan ju vara förhållandevis värdelöst i praktiken annars.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Tillägg: Jag har skrivit in en egen sensor "Elpris inkl allt" där alla pålägg är med. Att använda Nordpool direkt kan ju vara förhållandevis värdelöst i praktiken annars.
Ja precis, när man säljer så är det ju spot + nätnytta och skatteavdrag, när man använder så år det spot plus moms och avgifter, samt överföring..

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tycker det är svårt att få till en bra summering i HA (som stämmer), tillåter man en mindre avvikelse går det förstås bra. Jag känner inte att jag kan vara säker på att något värde inte ändrats lite från månad till månad, ett påslag, överföringsavgiften, nätnyttan etc. så då måste jag ändå kolla alltihopa varje månad, så då kan jag lika gärna göra det för hand när fakturan kommer.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag satte upp en sensor som kollar inkommande mail för att testa. Funkade bra, men tyvärr har jag ingen aning om vad jag skulle kunna ha den till i verkligheten. :rofl:

R
Jag satte upp en sensor som kollar inkommande mail för att testa. Funkade bra, men tyvärr har jag ingen aning om vad jag skulle kunna ha den till i verkligheten. :rofl:
Kan vara ett enkelt sätt att fjärrstyra saker om man inte har en publikt tillgänglig installation.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Kan vara ett enkelt sätt att fjärrstyra saker om man inte har en publikt tillgänglig installation.
Jajustja! Vi hade en HA i stugan förut, men jag plockade bort den eftersom vi inte har publikt IP där och Nabu casa var alldeles för dyrt. Kanske kan köra en del via mail istället då.(y)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jajustja! Vi hade en HA i stugan förut, men jag plockade bort den eftersom vi inte har publikt IP där och Nabu casa var alldeles för dyrt. Kanske kan köra en del via mail istället då.(y)
Inte prova Tailscale då?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.