nino nino skrev:
Inte prova Tailscale då?
Jo man kanske borde. :thinking:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nu kröp jag till korset och skaffade Nabu Casa.
Mina Zigbee-enheter syns numera i Google Home (y)

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
På vårt hus har vi två skymningsrelä som styr några lampor. Jag skulle vilja byta ut reläen till zigbee dito istället så jag kan styra med HA. Visst att belsyning inte drar så mycket energi men det känns så himla onödigt att det är tänt hela natten. :crysmile:

Nån som känner till zigbee reläer för utomhus bruk? Behöver man behörighet för att koppla?
Sätt det på insidan om det går i nån dosa.
Annars hade jag chansat på en vanlig Zigbee puck i en utomhusdosa.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
Tillägg: Jag har skrivit in en egen sensor "Elpris inkl allt" där alla pålägg är med. Att använda Nordpool direkt kan ju vara förhållandevis värdelöst i praktiken annars.
Tänkt vidare, det jag söker är väl ungefär samma sak som finns på energipanelen men i pengar, att en daglig stapel räknar upp och att denna baseras på värdet av såld och egenförbrukad el, frågan är bara hur man kommer dit och om det verkligen inte finns något färdigt?

Tänker jag fel, finns det någon smidigare väg till målet?

D djac skrev:
Tänkt vidare, det jag söker är väl ungefär samma sak som finns på energipanelen men i pengar, att en daglig stapel räknar upp och att denna baseras på värdet av såld och egenförbrukad el, frågan är bara hur man kommer dit och om det verkligen inte finns något färdigt?

Tänker jag fel, finns det någon smidigare väg till målet?
Kan du inte använda energipanelen? Eller är problemet att du har olika priser för köpt och såld el?

• Energiförbrukningsapp skärm: visar 7,9 kWh användning, kostnad 7,20 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kan du inte använda energipanelen? Eller är problemet att du har olika priser för köpt och såld el?
Kan man det, gällande såld el så är det ju spot+nätnytta+skattereduktionen och förbrukad så är det man sparar ju spot+moms+avgifter+överföring, så det är två olika priser?

För såld el använder jag accumulated reward från Tibber, funkar dåligt tycker jag men värde för egenförbrukad fångas öht inte, det var de här två jag skulle vilja fånga och få HA att sammanställa.

D djac skrev:
Kan man det, gällande såld el så är det ju spot+nätnytta+skattereduktionen och förbrukad så är det man sparar ju spot+moms+avgifter+överföring, så det är två olika priser?

För såld el använder jag accumulated reward från Tibber, funkar dåligt tycker jag men värde för egenförbrukad fångas öht inte, det var de här två jag skulle vilja fånga och få HA att sammanställa.
Just ja, man måste ju få in siffrorna för vad man förbrukar och producerar. Vet inte vilken metod som är enklast... Jag har själv en ESP32 som läser av lysdioden på elmätaren för att se hur mycket jag förbrukar. Har dock ingen produktion så jag vet inte hur man gör där.

Just ja, man måste ju få in siffrorna för vad man förbrukar och producerar. Vet inte vilken metod som är enklast... Jag har själv en ESP32 som läser av lysdioden på elmätaren för att se hur mycket jag förbrukar. Har dock ingen produktion så jag vet inte hur man gör där.
Har man produktion finns i många fall integrationer till växelriktaren.
Sedan får man kanske ta det data man får från den med en nypa salt. Jag vet för egen del att exporterad el inte stämmer helt och hållet för min egen VR då den räknar på olika sätt jämfört med nätägarens mätare.
Jag har dock ingen anledning att tvivla på dess siffror för produktion.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det finns ju olika räknare i elmätaren beroende på energins riktning, men då duger det inte att läsa led-blink..(läs P1/HAN porten).

D
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns ju olika räknare i elmätaren beroende på energins riktning, men då duger det inte att läsa led-blink..(läs P1/HAN porten).
Allt funkar bra på energipanelen gällande förbrukning, försäljning, osv, i kWh, det jag skulle vilja ha i tillägg är en räknare för det ekonomiska, dvs baserat på sålt och egenförbrukning ett ekonomiskt värde.

nino nino skrev:
Är ju lite dumt att det inte står om det är repeater eller inte, jag har beställt 2st men det var med nolla så kanske den funkar som det då?

[bild]
Det står väl i Zigbee 3.0 std att alla enheter ska vara meshande, med undantag för batteridrivna och såna utan nolla.

Ska alla kraftmatade Zigbee enheter (som har fas + nolla) vara router/repeater oavsett tillverkare i Zigbee 3.0?
Som jag förstått så är Zigbee alltid mesh’at men bara inom samma brand/familj.
Det har egentligen inte så stor betydelse om bara första nya Zigbee prylen av annat märke kan ansluta direkt till koordinatorn, Zigbee-stickan i HA, så det bildas ett nytt Mesh-nät. Sen kommer de att ha betydelse för avstånd till nästa enhet.

Är det så?
Är det ett problem? Har sett olika uppgifter på räckvidd.

Behöver man tänka på detta när man köper Zigbee prylar och hålla sig till ett märke?
Eller kan det rent av vara bra att bygga en ny Mesh-gren (röd) för att kunna ha fler enheter totalt?
Ritad skiss, nätverksdiagram, ikoner för koordinator, router, brandvägg, otydlig, handskrivna texter, flödeslinjer, färgglad.
Skapa konto

J
Ska alla kraftmatade Zigbee enheter (som har fas + nolla) vara router/repeater oavsett tillverkare i Zigbee 3.0?
Det har egentligen inte så stor betydelse om bara första nya Zigbee prylen av annat märke kan ansluta direkt till koordinatorn, Zigbee-stickan i HA, så det bildas ett nytt Mesh-nät. Sen kommer de att ha betydelse för avstånd till nästa enhet.

Är det så?
Är det ett problem? Har sett olika uppgifter på räckvidd.

Behöver man tänka på detta när man köper Zigbee prylar och hålla sig till ett märke?
Eller kan det rent av vara bra att bygga en ny Mesh-gren (röd) för att kunna ha fler enheter totalt?
[bild]
Jag förstod inte allt i det där, men om det var sant så skulle det varit otroligt att jag fått ihop ett enda nät med tanke på att jag blandat hej vilt.
Nätverkstopologigraf med blå noder, färgglada linjer som representerar anslutningar, på mörk bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nej, alla enheter i samma nät är meshade. Oavsett fabrikat.

• Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
Persienner

Huset har persienner i stort sett alla fönster. Det vore bra om man kunde dra ner dem när det är mycket kallt ute och för att hålla värmen ute nu på sommaren. Men man orkar ju inte hålla på! Finns det någon teknik (prylar, alltså) för att styra dem med HA?

/Fumble

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.