Borde inte spela nån roll om sd kortet sitter i och talar om för Pien att den ska boota från usb istället? Blir ingen eller minimalt med skrivning till kortet så det bör ju hålla
 
J
nino nino skrev:
Borde inte spela nån roll om sd kortet sitter i och talar om för Pien att den ska boota från usb istället? Blir ingen eller minimalt med skrivning till kortet så det bör ju hålla
Absolut.
 
J
Tror dock inte du kommer få det stabilt om din ha hänger på wifi. Det rekommenderas aldrig i anvisningarna tyvärr. Vitsen med en hub är ju oftast att man placerar den i ett utrymme vid routern och sedan låter ZigBee etc via mesh bygga nätet. Risken är nog att du får fördröjningar pga att det går ner i viloläge eller så. Automatiseringar blir lidande. Men ditt behov är lite annorlunda pga hyresgäster förstår jag.
 
Har fungerat bra med wifi, men jag övervakar mest just nu.
Ska prova att få dra en kabel från hg router och göra ett eget nät.
Drar även tomrör från alla lgh till en central plats så man ska kunna göra ett fastighetsnät eller dela internet med grannen tex
 
nino nino skrev:
Får felmeddelande när jag ska kontrollera om den bootar från usb
vcgencmd opt_dump | grep 17

error=1 error_msg="Command not registered"
Det ska vara otp_dump…

nino nino skrev:
Fattar inte varför alt+0146 inte funkar
För att det är en funktion i windows som omvandlar numeriska knapptryckningarna till ASCII tecken..?

nino nino skrev:
Borde inte spela nån roll om sd kortet sitter i och talar om för Pien att den ska boota från usb istället? Blir ingen eller minimalt med skrivning till kortet så det bör ju hålla
uSD kortet borde hålla bra om det bara används för boot. (y)
Hur gjorde du SSD installationen?
Bootar inte rpi’en så saknas kanske /boot/… som ligger på en FAT partition på SSD disken.
Finns boot bara på uSD kortet så går väl det lika bra om du inte vill formatera om SSDn.
Eller så är det bara en konfigurationsgrej…

Bootprocessen sker i två steg.
En bootloader letar efter någon disk och läser i boot-partitionen (/boot).
Så först läses eeprom’ets (OTP?) boot-flaggor (eller parametrar som BOOT_ORDER i Rpi4), sen letar bootloadern efter en disk med en FAT partition där /boot/config.txt och resten av bootloadern ligger.
Andra steget i bootprocessen laddas som monterar / och laddar sen OS’et.
 
Kan ju hänt att jag skrev fel här och rätt i Pien men det vet jag inte...
 
nino nino skrev:
Kan ju hänt att jag skrev fel här och rätt i Pien men det vet jag inte...
Felutskriften tyder på att du skrev fel. :rolleyes: Och därför inte fick ut bootflaggorna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Felutskriften tyder på att du skrev fel. :rolleyes: Och därför inte fick ut bootflaggorna.
Jag vet :oops::oops:

Men nu startar den om och om och om igen, vet inte varför...
Tog hem allt men har inte haft tid, tog iaf en backup innan jag gjorde nåt

Drog ur alla sladdar och nu minns jag inte vilken port Zigbeen satt i men det spelar kanske ingen roll?
 
F
Jag har denna frånluftsfläkt till huset:
https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm
Den har inbyggd varvtalsstyrning men jag har en extern dosa för det: https://ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-steglos.htm

Vilka möjligheter finns det för att göra detta lite smartare? Jag har t ex fuktmätare utplacerade i huset och jag skulle vilja öka varvtalet på fläkten vid högre fukt (tex vid dusch) och sedan minska. Skriva logik för det är ju enkelt men frågan är vilken hårdvara och koppling som tros behövas för att lösa detta? Det kanske finns en "smart" poteniometer man kan köpa?

Borde finnas någon puck som kan skicka ut 0-10V bara. Finns det någon zigbee variant?
 
F
blackarrow blackarrow skrev:
M.nu har en kul Zigbee pryl som kan 1-10V och lite till
[länk]
Eller
[länk]
Tack, den andra verkade ju billig och vettig! Går det även att behålla befintlig dimmer eller ersätter den helt? Inte ett krav för mig dock. Såhär är ser nuvarande dosa ut:
 
  • Tekniskt dokument med kopplingsschema och mått för en elektrisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Tack, den andra verkade ju billig och vettig! Går det även att behålla befintlig dimmer eller ersätter den helt? Inte ett krav för mig dock. Såhär är ser nuvarande dosa ut:
Du kan ju bara ha en källa som lägger ut styrspänningen.

Edit: Vill du ha kvar manuell styrning kan du lägga till en växlande brytare manuell/zigBee styrning.

Används inte brytaren till något?
 
Redigerat:
K
nino nino skrev:
Drog ur alla sladdar och nu minns jag inte vilken port Zigbeen satt i men det spelar kanske ingen roll?
Beror nog på hur man adresserade den i konfigurationen. Till dess unika id eller till usb-porten
 
F
blackarrow blackarrow skrev:
Du kan ju bara ha en källa som lägger ut styrspänningen.

Edit: Vill du ha kvar manuell styrning kan du lägga till en växlande brytare manuell/zigBee styrning.

Används inte brytaren till något?
Eller så sätter jag en ikea knapp bredvid bara så kan man styra med knapp om man vill. Men då borde den zigbee pucken funka att koppla in?
 
F Fideliox skrev:
Eller så sätter jag en ikea knapp bredvid bara så kan man styra med knapp om man vill. Men då borde den zigbee pucken funka att koppla in?
Så plintens 2 vänstra anslutningar används inte? Det är bara 3 trådar till "dimmern" som ger 10V signalen?

Visst borde du kunna para ihop med en Ikea knapp om båda prylarna är zigBee 3.0, men hur praktiskt blir det att ända och beta inställd hastighet?
Ett mekaniskt vred visar ju även inställt läge.

Hur säker är du på att din HA alltid fungerar?
Behöver du någon backup lösning i fall din HA är nere för underhåll etc?
10V pucken behåller väl en iofs sin inställning så länge du inte vill ändra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.