401 442 läst · 4 850 svar
401k läst
4,9k svar
Home Assistant
Nu vann jag denna på tradera:
https://ark.intel.com/content/www/u...core-i37100u-processor-3m-cache-2-40-ghz.html
Får se när jag får debän och orkar migrera. I teorin borde jag kunna använda mina docker compose filer och backup i HA.
https://ark.intel.com/content/www/u...core-i37100u-processor-3m-cache-2-40-ghz.html
Får se när jag får debän och orkar migrera. I teorin borde jag kunna använda mina docker compose filer och backup i HA.
Förstår inte. Om du har gateway, vilket är kaka på kaka med HA så behöver du lägga in enheterna i den första, men med usbpinne så lägger du in i den istället. Vad menar du med direkt? Gateway använder man eg bara om man har ett system som inte klarar att köras direkt i HA, eller redan har ett nät som man inte vill börja om på nytt med. Det slipper du ju i ditt fall. Då kör man in det via en integration. Du nämnde iofs tidigare att du lyckades lägga till enheter i din gateway, på samma sätt som med dongel, men det har jag aldrig provat.nino skrev:
Jag trodde att man la till gatewayen först i HA sen plockade in enheterna "under" den
Gatewayen är enda enheten som dyker upp om jag klickar add new device, därför trodde jag det var så.
Allt funkar som det ska i Tuya smart appen, så det är riktigt så långt iaf.
Får beställa en sticka kanske, men det är väl också en gateway eller?
Gatewayen är enda enheten som dyker upp om jag klickar add new device, därför trodde jag det var så.
Att endast din gateway dyker upp beror på att den talar direkt via WiFi eller Bluetooth med din HA. Alla enheter måste sedan ansluta via en coordinator för att bygga ett zigbeenät. En sticka är generellt sett använd som ZigBee coordinator, vilket är det ord som används på engelska, gateway finns inte. Man lägger i HA in sitt nät via en integration, antingen ZHA eller Z 2 mqtt, och lägger sedan in alla enheter den vägen. Respektive tillverkare använder däremot ordet gateway för sina ZigBee, wifi, zwave-prylar. Även Tuya har detta. Om du vill envisas att köra Smartlifeappen med Tuya så går det, vilket är helt onödigt eftersom du kan lägga in alla enheter direkt i HA via en coordinator. Den pratar direkt ZigBee med alla olika tillverkares egna hittepå. Ska du ändå göra det måste du lägga in tuya-integrationen i HA och har bara skapat dig problem i onödan. HA gör ju annars så att du slipper massa prylar. Det är möjligt att en gw från vissa tillverkare går att lägga in som ens coordinator, precis som en Sonoffsticka eller Skyconnect, det vet jag inte. För varje gateway med egna enheter som man tryckt in, så blir det fler konkurrerande nät som skall samsas i luften. Alla dessa nät behöver också meshas och förstärkas, och det klarar dom bara via sina egna enheter. Ditt Ikea ZigBee kommer alltså inte förstärkas tillsammans med ett nät du har via en Sonoffsticka utan de ligger parallellt istället.nino skrev:Jag trodde att man la till gatewayen först i HA sen plockade in enheterna "under" den
Inlägget blev rörigt men ett tips för att förstå grunderna för HA är att kolla på youtube. Finns mycket bra guider för nybörjare där.
Redigerat:
Köpte en Moes termostat på Wish med gateway och beställde en Termometer med Hygrometer som det stod Tuya Zigbee på.useless skrev:
Idag är det allt jag har.
Har lagt in Hacs och loclaTuya i HA
TackJ Jocke Best skrev:Att endast din gateway dyker upp beror på att den talar direkt via WiFi eller Bluetooth med din HA. Alla enheter måste sedan ansluta via en coordinator för att bygga ett zigbeenät. En sticka är generellt sett använd som ZigBee coordinator, vilket är det ord som används på engelska, gateway finns inte. Man lägger i HA in sitt nät via en integration, antingen ZHA eller Z 2 mqtt, och lägger sedan in alla enheter den vägen. Respektive tillverkare använder däremot ordet gateway för sina ZigBee, wifi, zwave-prylar. Även Tuya har detta. Om du vill envisas att köra Smartlifeappen med Tuya så går det, vilket är helt onödigt eftersom du kan lägga in alla enheter direkt i HA via en coordinator. Den pratar direkt ZigBee med alla olika tillverkares egna hittepå. Ska du ändå göra det måste du lägga in ruta-integrationen i HA och har bara skapat dig problem i onödan. HA gör ju annars så att du slipper massa prylar. Det är möjligt att en gw från vissa tillverkare går att lägga in som ens coordinator, precis som en Sonoffsticka eller Skyconnect, det vet jag inte. För varje gateway med egna enheter som man tryckt in, så blir det fler konkurrerande nät som skall samsas i luften. Alla dessa nät behöver också meshas och förstärkas, och det klarar dom bara via sina egna enheter. Ditt Ikea ZigBee kommer alltså inte förstärkas tillsammans med ett nät du har via en Sonoffsticka utan de ligger parallellt istället.
Inlägget blev rörigt men ett tips för att förstå grunderna för HA är att kolla på youtube. Finns mycket bra guider för nybörjare där.
Ok ja jag är ju inte så påläst, men det behöver jag väl inte påpeka
Tuya smart appen tog jag hem för att man skulle hitta massa ID för prylarna, så själva appen vill jag egentligen inte använda.
Trodde att det skulle vara lika enkelt med det här som Ikea som bara poppade upp så var det klart.
Men då skulle det eventuellt kunna vara så att enheterna går att lägga in utan att man först lägger in Gatewayen, ska prova det annars får det bli en sticka.
Är tyvärr lite onödigt dålig på engelska så det blir inte så lätt alla gånger
Men hur ska du få in enheterna utan gateway eller sticka?? Har du wifienheter i så fall? De måste ha en coordinator av något slag annars. En HA är ju bara en dator som hårdvara. Att Ikea dyker upp är för att HA hittar deras gateway men då är du beroende av den i all framtid. Kör man ett rent zigbeenät utan tillverkarnas gateways så kommer alla enheter fungera ihop utan problem och de kommer inte störa ut varandra. Gateways är bara glorifierade adaptrar.nino skrev:Tack
Ok ja jag är ju inte så påläst, men det behöver jag väl inte påpeka
Tuya smart appen tog jag hem för att man skulle hitta massa ID för prylarna, så själva appen vill jag egentligen inte använda.
Trodde att det skulle vara lika enkelt med det här som Ikea som bara poppade upp så var det klart.
Men då skulle det eventuellt kunna vara så att enheterna går att lägga in utan att man först lägger in Gatewayen, ska prova det annars får det bli en sticka.
Är tyvärr lite onödigt dålig på engelska så det blir inte så lätt alla gånger
Du bör ta bort allt som ändå fungerar med standard ZigBee. Inga gateways.
Bara HA-> coordinator -> enheter
Redigerat:
Tänkte att gatewayen kanske finns i systemet via wifi så de andra går att lägga till, men det kanske inte är så.J Jocke Best skrev:
Tror jag tappade dig nunino skrev:
Vi pratar nog lite olika språk.
Du får välja att lägga in en coordinator via ZHA , förslagsvis, som en integration. Dyker din gw upp där så kan du köra "ren" ZigBee, och ansluta nya och gamla enheter en och en, tills alla dina prylar ligger med.
Allt annat som att något bara dyker upp, är halvmesyrer som tex Tuya. Då har du ingen fördel av HA.
Det känns inte som om jag kan förklara bättre än så om du inte vill sätta dig ner och göra rätt från början och köra prylar som majoriteten använder.
Haha förlåt
Men nu beställer jag en usb sticka , den du skrev att du hade.
Så återkommer jag
Men jag har beställt några puckar också kom jag på, för att styra lampor och använda som repeater i huset då det är stort, det funkar med stickan?
Men nu beställer jag en usb sticka , den du skrev att du hade.
Så återkommer jag
Men jag har beställt några puckar också kom jag på, för att styra lampor och använda som repeater i huset då det är stort, det funkar med stickan?