407 785 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Ok då kan jag avinstallera Hacs och loclaTuya, eller Hacs kanske är bra att ha?J Jocke Best skrev:
ZHA är det en integration eller vad det heter?
Ska stickan dyka upp eller blir det enheterna som kommer upp?
Hacs är ju bra att ha om du vill skaffa addons i fortsättningen. Local tuya är ju inte nödvändigt om du lyckas med att slippa Tuya helt och hållet med din nya sticka. ZHA är också lokalt. Zha är en integration som du installerar innan du sätter i stickan första gången.nino skrev:
När du sedan fått stickan att bli din coordinator så kommer dina enheter komma upp under den. Du får själv installera alla enheter på nytt.
Ta en backup innan du gör förändringar så kan du alltid ångra dig om något går snett.
La in Tuya integrationen och alla prylar dök upp direkt
Jaja man är väl beroende på Tuya molnet då så med stickan blir nog bäst.
Men roligt att se att det fungerar iaf.
Får förhoppningsvis dom andra termometrarna till veckan.
Men den här ska fungera som repeater om ajg förstått er?
Tänker att jag sätter en sån i en pungdosa vid fönsteruttagen där det behövs i varje lägenhet (om det är så det fungerar) själva funktionen av brytaren är jag kanske inte så noga med...
Om man inte kan dela ut behörighet för specifika puckar då, för då kunde ju varje hyresgäst få kontrollen över "sina" puckar och ev lägga in tidsstyrning med tänd och släck?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker att jag sätter en sån i en pungdosa vid fönsteruttagen där det behövs i varje lägenhet (om det är så det fungerar) själva funktionen av brytaren är jag kanske inte så noga med...
Om man inte kan dela ut behörighet för specifika puckar då, för då kunde ju varje hyresgäst få kontrollen över "sina" puckar och ev lägga in tidsstyrning med tänd och släck?
Alltid kul att prova lite! Jag körde också Tuya i början, och la in integrationen i HA först. Sen kom jag på bättre tankar och la över allt jag kunde direkt i ZHA. Har dock kvar Tuya för några få saker som inte funkar direkt. Till exempel några smarta lampor via WiFi och Ikeas dimrar. Visst pucken som repeater.nino skrev:La in Tuya integrationen och alla prylar dök upp direkt
[bild]
Dela upp funktioner till hyresgästerna vågar jag inte lova något om. Det är väl bara att göra olika Tuyakonton eller något. Kanske går lägga till flera konton? Antar att de inte ska komma åt andras puckar, så det blir lite knivigt gissar jag.
Verkligen ssd, ett skott kommer förr eller senare krascha. Och ja, en usbförlängare är ett måste också. Det är svårt att få tag på rpi, så hellre en begagnad HP Elitedesk, för en tusing på tradera.nino skrev:
https://www.tradera.com/item/590804311
Har en 3B så den får gå så länge.J Jocke Best skrev:
Men usnförlängare är en vanlig skarvkabel.
Tips på en nätdel, har en mobilplugg nu och får varning för låg spänning eller nåt sånt, lär ju inte bli bättre med ssd och sticka?
Först och främst, SSD på en RPi 3B? Glöm det. Kanske om du hade en RPi 4…nino skrev:
RPi har en vanlig ”mobilplugg” den kommer med, 3A. Kolla på Kjell&Co och dylikt.
ZigBee, Thread, Bluetooth och dylikt kör alla 2.4GHz bandet, precis som den äldre Wifi standarden. Att de skulle störa ut varandra finner jag osannolikt med frequency-hopping och allt annat inbyggt i protokollen.
Alla prylar som är nätanslutna funkar som repeater. Värt att tänka på är att det är bäst att bygga upp nätet med rätt topologi från början mad alla saker på rätt ställe. Dvs koppla in prylen som ska vara repeater där den ska sitta och anslut den till Zigbee-stickan. Sen sätter du de prylar som ska prata via repeatern på sina respektive platser och ansluter dem till nätet.nino skrev:
Många gör misstaget att sitta vid skrivbordet och ansluta alla prylar för att sedan bära iväg dom till andra sidan huset...
Ja. Jag köpte ett 5-pack 30-cm kablar billigt på Amazon. Då får man dels plats med alla saker och man kan hänga upp stickorna med sina antenner en bit ifrån varandra så de inte stör alltför mycket.nino skrev:
Ok det funkar inte alltså, då får jag köra på med sd kort då?MrJay skrev:Först och främst, SSD på en RPi 3B? Glöm det. Kanske om du hade en RPi 4…
RPi har en vanlig ”mobilplugg” den kommer med, 3A. Kolla på Kjell&Co och dylikt.
ZigBee, Thread, Bluetooth och dylikt kör alla 2.4GHz bandet, precis som den äldre Wifi standarden. Att de skulle störa ut varandra finner jag osannolikt med frequency-hopping och allt annat.
Dom har ju tydligen minskat ner på skrivning till korten så dom ska hålla längre, om det stämmer lär ju visa sig
Precis. Jag har flera RPi (inkl nya 4:an) som agerar diverse servrar och alla har SD-kort, hittills (3+ år) har jag inte haft problem med lagringen.nino skrev: