F
MrJay MrJay skrev:
Beror på hårdvara men Debian är en favorit.
Ganska klen i3, 8GB RAM och 120GB SSD.

Hört att proxmox kan vara något? Typ gjort för containers och VMs?

MrJay
F Fideliox skrev:
Ganska klen i3, 8GB RAM och 120GB SSD.

Hört att proxmox kan vara något? Typ gjort för containers och VMs?
Syftade mer på om den var bleeding-edge (typ Nvidia RTX 4090 med AMD Ryzen 9 7950X3D) eller något äldre med tanke på att Debian är "stable" distro, det vill säga funkar bäst på lite äldre hårdvara.

Ingen erfarenhet av Proxmox, kör allt direkt på hårdvara för maximal prestanda.

Kör en "standardlinux", typ Ubuntu eller Debian så är det enkelt att hitta lösningar på eventuella problem.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Om du väljer SD-kort så kör autobackup och integrationen som laddar upp backupen till Google Drive automagiskt. Då blir ångesten inte så hög över att SD-kortet ska skrivas sönder.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
MrJay MrJay skrev:
Först och främst, SSD på en RPi 3B? Glöm det. Kanske om du hade en RPi 4…

RPi har en vanlig ”mobilplugg” den kommer med, 3A. Kolla på Kjell&Co och dylikt.

ZigBee, Thread, Bluetooth och dylikt kör alla 2.4GHz bandet, precis som den äldre Wifi standarden. Att de skulle störa ut varandra finner jag osannolikt med frequency-hopping och allt annat inbyggt i protokollen.
Interferensen verkar uppstå vid USB 3.0 och Zigbee. Därav behovet av förlängning. Sedan är nog risken för störning mellan nätverken överdrivet nu för tiden, håller med:
https://skyconnect.home-assistant.io/connectivity/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tycker det verkar som att det ska gå med ssd och 3B när jag kollade runt lite snabbt?

J Jocke Best skrev:
Interferensen verkar uppstå vid USB 3.0 och Zigbee. Därav behovet av förlängning. Sedan är nog risken för störning mellan nätverken överdrivet nu för tiden, håller med:
[länk]

Största problemet är att prylarna inte får plats rent fysiskt på Raspberryn. Sonoff-stickan blockerar alla 4 USB-portar om man sätter den direkt i Pi'en.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nu beställde jag ssd disk och låda, en Rpi laddare och en usb förlängningssladd.

Funkar inte min 3B med ssd så går den ju att använda till annat

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Notera dock att endast vissa ssd-adaptrar fungerar ihop med Rpi och HA. Fungerar inte boot så kan detta alltså vara orsaken.
[länk]
Jaha så klart :D

• Ledsen
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Notera dock att endast vissa ssd-adaptrar fungerar ihop med Rpi och HA. Fungerar inte boot så kan detta alltså vara orsaken.
[länk]
Den jag beställde verkar inte finnas i listan men det var någon som länkade den och den funkade för han, men kanske Rpi 4 då
Jaja jag får ha den som flyttbar disk annars

J
nino nino skrev:
Den jag beställde verkar inte finnas i listan men det var någon som länkade den och den funkade för han, men kanske Rpi 4 då
Jaja jag får ha den som flyttbar disk annars
En kabel är billig annars. Och det kan säkert funka ändå, utan byte. Jag fick prova ett par olika jag hade liggandes

• Gilla
nino
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Det har varit kul att mecka med Homeassistant, men jobb och familj har tagit min tid på senaste - så jag kör just nu 2023.2.5. Det har hänt innan att jag varit efter ett par månader, och fick i princip bygga om alla dashboards, custom sensors mv.

Testade att uppdatera till 2023.4.4, men fick rulla tillbaka, eftersom för mycket va sönder.

Kanske inte helt rätt tråd att fråga i, men finns det något premium (payware) alternativ till homeassistant med integration till tibber, nordpool, shelly, philips hue, easee, google home mv.? Jag har inte tiden längre till att va så aktiv som man behöver va med home assistant, men vill fortfarande köra ha smart home. :)
Hubitat?

• Gilla
JesperKn
  • Laddar…
J
K karlmb skrev:
Hubitat?
Hubitat, men även Homey verkar enkelt att använda.

• Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.