401 474 läst · 4 850 svar
401k läst
4,9k svar
Home Assistant
Syftade mer på om den var bleeding-edge (typ Nvidia RTX 4090 med AMD Ryzen 9 7950X3D) eller något äldre med tanke på att Debian är "stable" distro, det vill säga funkar bäst på lite äldre hårdvara.F Fideliox skrev:
Ingen erfarenhet av Proxmox, kör allt direkt på hårdvara för maximal prestanda.
Interferensen verkar uppstå vid USB 3.0 och Zigbee. Därav behovet av förlängning. Sedan är nog risken för störning mellan nätverken överdrivet nu för tiden, håller med:MrJay skrev:Först och främst, SSD på en RPi 3B? Glöm det. Kanske om du hade en RPi 4…
RPi har en vanlig ”mobilplugg” den kommer med, 3A. Kolla på Kjell&Co och dylikt.
ZigBee, Thread, Bluetooth och dylikt kör alla 2.4GHz bandet, precis som den äldre Wifi standarden. Att de skulle störa ut varandra finner jag osannolikt med frequency-hopping och allt annat inbyggt i protokollen.
https://skyconnect.home-assistant.io/connectivity/
J Jocke Best skrev:
Största problemet är att prylarna inte får plats rent fysiskt på Raspberryn. Sonoff-stickan blockerar alla 4 USB-portar om man sätter den direkt i Pi'en.
Notera dock att endast vissa ssd-adaptrar fungerar ihop med Rpi och HA. Fungerar inte boot så kan detta alltså vara orsaken.nino skrev:
https://jamesachambers.com/new-raspberry-pi-4-bootloader-usb-network-boot-guide/
Den jag beställde verkar inte finnas i listan men det var någon som länkade den och den funkade för han, men kanske Rpi 4 dåJ Jocke Best skrev:
Jaja jag får ha den som flyttbar disk annars
Hubitat?JesperKn skrev:Det har varit kul att mecka med Homeassistant, men jobb och familj har tagit min tid på senaste - så jag kör just nu 2023.2.5. Det har hänt innan att jag varit efter ett par månader, och fick i princip bygga om alla dashboards, custom sensors mv.
Testade att uppdatera till 2023.4.4, men fick rulla tillbaka, eftersom för mycket va sönder.
Kanske inte helt rätt tråd att fråga i, men finns det något premium (payware) alternativ till homeassistant med integration till tibber, nordpool, shelly, philips hue, easee, google home mv.? Jag har inte tiden längre till att va så aktiv som man behöver va med home assistant, men vill fortfarande köra ha smart home.