David Wallin David Wallin skrev:
Appropå IKEA-saker som funkar bra med HA...
Jag har tidigare använt IKEAs dimmers för att styra mina Chromecasts, men nu finns ju en mer anpassad variant, den nya Symfonisk-remoten. Tyvärr verkar den inte ha långtryck på alla knappar och knapparna • och •• verkar inte göra något alls, i alla fall inte i deCONZ som jag kör. Men start, stopp, prev, next och volym funkar utmärkt.

[länk]
Vad styr du för nåt med knappen? Play pause volym?
 
nino nino skrev:
Vad styr du för nåt med knappen? Play pause volym?
Ja play och pause i mitten. Prev och next på de därför avsedda knapparna. Och volym på volymknapparna. Varje knapp startar en automation som anropar respektive Media player-tjänst för Toggle, prev, next, set volume och volume up/down.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ikeas rullgardiner, måste man ha deras Smart Hub då?
Såg att det var 30% nu
Jag styr mina vi Home Assistant och det funkar bra. Ser status som batteri och position.
Funkar som anda Zigbee prylar.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Kom några paket idag med lite smått å gott.
Disken och nätdelen saknas och kommer väl imorgon

Elektroniktillbehör och kablar oordnat på en stenugn. USB-sticka, extern lagringsenhet, och QR-koder synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J
Välkommen in till livet utan behov av vänner eller bättre hälft!:cool:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Måste Zigbee enheterna paras en och en till stickan eller räcker det att dom är igång?

Tänkte om jag skulle plugga i stickan innan jag åker på jobbet imorgon och även slå igång de andra 2 termometrarna, åker vidare från jobbet och blir borta hela helgen så vore ju lite roligt om man kunde trixa lite med det här när man är borta men det går ju inte om dom ska paras
 
J
nino nino skrev:
Måste Zigbee enheterna paras en och en till stickan eller räcker det att dom är igång?

Tänkte om jag skulle plugga i stickan innan jag åker på jobbet imorgon och även slå igång de andra 2 termometrarna, åker vidare från jobbet och blir borta hela helgen så vore ju lite roligt om man kunde trixa lite med det här när man är borta men det går ju inte om dom ska paras
De måste paras en och en. Däremot kan man köra backup om man vill byta coordinator i framtiden. Tex byta sticka
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Måste Zigbee enheterna paras en och en till stickan eller räcker det att dom är igång?

Tänkte om jag skulle plugga i stickan innan jag åker på jobbet imorgon och även slå igång de andra 2 termometrarna, åker vidare från jobbet och blir borta hela helgen så vore ju lite roligt om man kunde trixa lite med det här när man är borta men det går ju inte om dom ska paras
De måste paras individuellt. Men det är mycket snabbt gjort. Om du använder ZHA så går du bara in i settings->"devices and services"->"SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle..." och väljer "configure". Sedan har du en knapp nere till höger som heter "+ ADD DEVICE".

Trycker du på den så kommer HA börja leta efter nya enheter som är satta i pairing mode. Hur du sätter dina enheter i det läget borde stå i manualen.

Att skriva detta tog nog längre tid än det hade tagit mig att para den första enheten :)
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
De måste paras individuellt. Men det är mycket snabbt gjort. Om du använder ZHA så går du bara in i settings->"devices and services"->"SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle..." och väljer "configure". Sedan har du en knapp nere till höger som heter "+ ADD DEVICE".

Trycker du på den så kommer HA börja leta efter nya enheter som är satta i pairing mode. Hur du sätter dina enheter i det läget borde stå i manualen.

Att skriva detta tog nog längre tid än det hade tagit mig att para den första enheten :)
Ok men det måste göras på plats alltså det var ju lite tråkigt.. hinner inte innan jobbet är jag rädd
 
R
nino nino skrev:
Ok men det måste göras på plats alltså det var ju lite tråkigt.. hinner inte innan jobbet är jag rädd
Ja, du måste (troligen) trycka på en knapp på sensorerna för att de ska sättas i rätt läge.

Men som sagt, det går superfort så varför inte bara göra det nu istället för att skriva massa inlägg här :)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ok men det måste göras på plats alltså det var ju lite tråkigt.. hinner inte innan jobbet är jag rädd
Du tänker att du måste sova också, eller vad?? ;):rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Du tänker att du måste sova också, eller vad?? ;):rofl:
Ja jag ska ju upp snart :D
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, du måste (troligen) trycka på en knapp på sensorerna för att de ska sättas i rätt läge.

Men som sagt, det går superfort så varför inte bara göra det nu istället för att skriva massa inlägg här :)
Jo men jag har den ju 4km bort så det är ju inte bara :D
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Så då är det installerat och enheterna parade, blir väl sen till jobbet :D
Väldigt enkel installation och att lägga till enheter
 
  • Gilla
mackee och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon nivåmätare man kan använda för att mäta nivån i en oljetank?
Skulle egentligen räcka att jag får larm när en viss (låg) nivå är nådd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.