F
David Wallin David Wallin skrev:
Deconz finns som tillägg i HA, så det ska funka hur man än kör tror jag.

Som jag fattat det så funkar "Tillägg" även i virtuell miljö. Det som inte funkar är HACS.

Okej jag använder dock HACS, det fungerar bra. Men ads ons finns ej.

• Skärmdump av Home Assistant-mobilapp, visar status för automationer, tjänster och addons med gröna och röda kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Okej jag använder dock HACS, det fungerar bra. Men ads ons finns ej.
Aha, då hade jag fattat fel / tvärtom. :D

F Fideliox skrev:
Funderat på RP4 men blir lite bulky med USB SSD eller SATA adapter. Man önskar att den haft m.2 slot. RP4 verkar också lite överprisad?
"Bulky" är ju en definitionsfråga. Oavsett vad man väljer för server så blir den sällan så snyggt att man kan ställa den på frugans sängbord. Om inte annat så krävs det ju oftast en del externa adaptrar för att kommunicera med alla protokoll man använder...

Fördelen med Pi är att den är billig, tyst och drar lite ström. Nackdelen är väl möjligen prestanda, men jag skulle säga att en RPi4 är tillräcklig för de allra flesta.

Redigerat:
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
"Bulky" är ju en definitionsfråga. Oavsett vad man väljer för server så blir den sällan så snyggt att man kan ställa den på frugans sängbord. Om inte annat så krävs det ju oftast en del externa adaptrar för att kommunicera med alla protokoll man använder...

Fördelen med Pi är att den är billig, tyst och drar lite ström. Nackdelen är väl möjligen prestanda, men jag skulle säga att en RPi4 är tillräcklig för de allra flesta.

Går det ens att köpa RP4 idag? Slut överallt enligt prisjakt iaf. Men jag tycker också den är för dyr. Min RP2 kostade runt 300kr om jag minns rätt. RP4 ligger på 1000kr?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Går det ens att köpa RP4 idag? Slut överallt enligt prisjakt iaf. Men jag tycker också den är för dyr. Min RP2 kostade runt 300kr om jag minns rätt. RP4 ligger på 1000kr?
Jag reagerade också på det när jag köpte min RP4, att priset har stigit väldigt sedan de första modellerna. Å andra sidan är de ju i princip uppe i "fullvärdig datorprestanda" numera så man får mycket för pengarna. Frågan är om man verkligen behöver så mycket för att köra HA... :D

Hmmm... Jag uppdaterade just till senaste versionen, 2023.4.0, och nu fick jag en hel del grejer som plötsligt blev på engelska. Tex att mina barn inte är "Hemma" eller "Borta" längre utan "Home" och "Away". Vädret blev plötsligt "cloudy". Är det någon inställning jag måste pilla på??

Hmmm... Jag uppdaterade just till senaste versionen, 2023.4.0, och nu fick jag en hel del grejer som plötsligt blev på engelska. Tex att mina barn inte är "Hemma" eller "Borta" längre utan "Home" och "Away". Vädret blev plötsligt "cloudy". Är det någon inställning jag måste pilla på??
Jo en bug.... sen kom 2023.4.1 inatt men det förefaller enbart vara akuta större fel.
Hursomhelst så kan .0 samt .1 utgåvor innehålla mer buggar och i det här fallet så får man då leva med "svengelska".
Buggen:
https://github.com/home-assistant/core/issues/90957

EDIT ändrar mig. det är fixat i 2023.4.1, blev rätt när HA varit igång ett tag.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en bug.... sen kom 2023.4.1 inatt men det förefaller enbart vara akuta större fel.
Hursomhelst så kan .0 samt .1 utgåvor innehålla mer buggar och i det här fallet så får man då leva med "svengelska".
Buggen:
[länk]

Se där! Det är lite typiskt... Jag brukar alltid vänta rätt länge innan jag installerar x.0-versioner, men den här gången tänkte jag att "det har ju aldrig varit några som helst problem förut". :crysmile: Har iaf uppdaterat nu så vi får se hur det går med språket.

D
Se där! Det är lite typiskt... Jag brukar alltid vänta rätt länge innan jag installerar x.0-versioner, men den här gången tänkte jag att "det har ju aldrig varit några som helst problem förut". :crysmile: Har iaf uppdaterat nu så vi får se hur det går med språket.
Verisure hostade igång iaf, så det var en positiv detalj :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
Hade ni kört docker hade det tagit 2 sek att rulla tillbaka :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Jag har en prenumererad kalender som inte heller vill funka längre. Mycket skumt, jag ser händelserna i dess entity, men det visas inget i varken Kalender- eller Atomic calender-korten. Nåväl, det hoppar nog igång.

P paralun skrev:
Buggen:
[länk]

Skumt att det funkar hos dig, min HA har fortfarande inte bytt språk, trots flera omstarter m.m. Men jag får väl bara vänta och hoppas på 4.2.

Flera Zigbee-enheter har slutat funka också. Känns som en ovanligt buggig uppdatering den här månaden.

Skumt att det funkar hos dig, min HA har fortfarande inte bytt språk, trots flera omstarter m.m. Men jag får väl bara vänta och hoppas på 4.2.

Flera Zigbee-enheter har slutat funka också. Känns som en ovanligt buggig uppdatering den här månaden.
Jo 4.2 finns nu på morgonen och kollar man changeloggen så jovisst är det många buggar.
https://www.home-assistant.io/blog/2023/04/05/release-20234/#release-202342---april-8
Funkar för mig iaf och mina integrationer. "Svengelskan" ser ut att vara kvar.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo 4.2 finns nu på morgonen och kollar man changeloggen så jovisst är det många buggar.
[länk]
Funkar för mig iaf och mina integrationer. "Svengelskan" ser ut att vara kvar.
Ja jag såg den och installerade den nyss. Får se vart det leder. Man måste ju ha lite påskledigt också så den får väl snurra på tills vidare innan jag gräver ner mig i Zigbeen. :)

• Gilla
paralun
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.

Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.

Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
Fläktlös NUC här, började med en RPI4 men fegade ur efter ett år, ville ha något mer "skrivsäkert".

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.