407 734 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Vad är det som inte funkar fullt ut med Frient-varnaren? Funderar på att skaffa några sådana.useless skrev:
Det går inte att slå av/på sirenen (dvs starta andra varnare om en löser ut, eller pausa den när man steker bacon). Batteriet rapporterar 100% hela tiden. Åsså var det nåt mer också...
En del problem kan eventuellt vara lösta i en nyare firmware, men OTA funkar inte heller med ZHA.
En del problem kan eventuellt vara lösta i en nyare firmware, men OTA funkar inte heller med ZHA.
Tack för svar!useless skrev:
OTA är ett av mina största issues med ZHA. Testade mqqt för en tid sen med Skyconnect och några enheter funkade inte alls då.
Jag la in det nu med. Då sparade jag 7.5 euro i månaden tack vare ditt tips. Hade Nabu Casa-abb innan för remote access.nino skrev:
Precis. Verkar enklare att få igång matter, eller köra backup med ZHA. Har dock inga belägg för det.tveksamt skrev:
Satte aldrig upp mina i HA pga för dålig räckvidd (någon som är spekulant på 2 st?), men har i bakhuvudet att jag läst att detta med batteristatus är löst i en uppdatering.useless skrev:
Enligt specen skall de också kunna trigga varandra utan att någon controller är inblandad. Känns ju lite otryggt att en sådan funktion skall vara beroende av en fungerande controller.
Har suttit hemma och slitit mitt hår då jag inte fått igång wifi på min 3B med HA, sen visar det sig att det inte alls är stor bokstav i början av lösenordet till hemma wifi funkade direkt med liten...
Jag har inte lagt till några grejer i HA, det kom upp nån chromecast och en shelly automatiskt här hemma.
Kan jag flytta Rpi till ett annat nätverk, fysisk plats, där utan att behöva starta med en ny installation? Det borde inte vara några problem va?
Förstår att jag får lägga in den på det nya wifi men annars?
Jag har inte lagt till några grejer i HA, det kom upp nån chromecast och en shelly automatiskt här hemma.
Kan jag flytta Rpi till ett annat nätverk, fysisk plats, där utan att behöva starta med en ny installation? Det borde inte vara några problem va?
Ja, dom kan trigga varandra och det är väl att föredra. Men man kan ju trigga dom från HA vid andra tillfällen t ex om grannhusets brandvarnare löser ut, barnen vägrar kliva upp, etc... Men framför allt vill jag ha möjlighet att pausa larmet.C cpalm skrev:Satte aldrig upp mina i HA pga för dålig räckvidd (någon som är spekulant på 2 st?), men har i bakhuvudet att jag läst att detta med batteristatus är löst i en uppdatering.
Enligt specen skall de också kunna trigga varandra utan att någon controller är inblandad. Känns ju lite otryggt att en sådan funktion skall vara beroende av en fungerande controller.
Sen är, som sagt var, problemet med uppdateringen att det inte verkar gå att få till via ZHA.
Vilken modell är du du har? Om jag får igång dom i Zigbee2Mqtt så är jag kanske spekulant på dom...
Ska nog gå bra. Sen beror det lite på din genväg till den, kanske du får ändra ip-adress på din HA companion eller webbläsare.nino skrev:Har suttit hemma och slitit mitt hår då jag inte fått igång wifi på min 3B med HA, sen visar det sig att det inte alls är stor bokstav i början av lösenordet till hemma wifi funkade direkt med liten...
Vad använder ni för sensorer för utomhustemp? Hittills har jag använt 433MHz sensorer men då Telldus är på väg att lägga ner sin gratistjänst måste jag hitta något annat. Tyvärr har jag ingen zigbee (där det verkar finnas lite att välja på) utan kör z-wave eller wifi.
Jag gjorde det enkelt för mig nu i vinter då jag bara ville ha koll på just utomhustemp och hade en shelly1 med addon så ang hängde helt sonika ut en givare genom dörren.
Trodde den skulle dö men funkar än
Trodde den skulle dö men funkar än