407 519 läst · 4 920 svar
408k läst
4,9k svar
Home Assistant
Jag har ju testat HA lite och tycker det verkar funka utan att vara för krångligt för mig.
Har för mig att jag tog ner en fil och la på ett sd kort så var det klart...
Är det en vanlig version av pi os plus HA eller är det en bantad version eller kanske ett helt eget os för Home Assistant?
Om jag vill använda Pien som webbserver, installera klient vpn och lite sånt hur gör jag / var börjar jag?
Är det en vanlig version av pi os plus HA eller är det en bantad version eller kanske ett helt eget os för Home Assistant?
Om jag vill använda Pien som webbserver, installera klient vpn och lite sånt hur gör jag / var börjar jag?
nino skrev:Jag har ju testat HA lite och tycker det verkar funka utan att vara för krångligt för mig.
Normalt sett kör man med HaOS, som är en bantad linux specialanpassad för att köra HA. Rent tekniskt är det inga problem att köra andra saker där, men hur lätt det är vet jag inte...
Enklaste sättet är att du kör HA virtuellt. Installera Linux och virtualbox och kör HA i en virtuell server. Då finns det färdig image för HA att använda och HA fungerar som du är van vid.
Annars behöver du installera Linux på PI:en och docker och sedan köra HA där i. Det är mer meck och du får inte lika smidigt underhåll med uppdateringar osv som om du kör HaOS.
Annars behöver du installera Linux på PI:en och docker och sedan köra HA där i. Det är mer meck och du får inte lika smidigt underhåll med uppdateringar osv som om du kör HaOS.
Grejen är att det, såvitt jag förstått det, inte finns något "Config Entry ID" om det inte finns ett entry i configuration.yaml. Men jag kanske missuppfattat det.J Jensa86 skrev:
Nä, finns inget serienummer eller något liknande. Så motsvarande alternativ är ett fält i konfigurationsdialogen där användaren får fylla i ett egenpåhittat id som jag ser det. Men också uttryckligen ej tillåtet som jag tolkar det(?)
Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.
Har funderat på pi4 men den har ju bara sd kort.
Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
Begagnad Intel NUC kanske är vettigare? Men drar lite mer energi och har oftast fläkt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 514 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 514 inlägg
Jag kör unRaid på en gammal Dell-server och sen HAOS i en vm där.F Fideliox skrev:Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.
RPi4 med USB-SSD. Funkar helt perfekt. Ingen fläkt behövs så tyst är det också.F Fideliox skrev:Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.
Har en 3 utan wifi tycker det rullar på rätt ok, men har inte annat än std HA installationF Fideliox skrev:Vilken hårdvara kör ni med för HA? Använder själv en raspberry pi 2 men den är ganska seg och jag gillar inte sd kort. Däremot så gillar jag storleken, den låga förbrukningen och ljudnivån.
Visa bilaga 691986 Jag kör en HP Elitedesk. De minsta modellerna likt den jag länkar till nedan får man för en spottstyver, 1200 och med ssd. De har iofs fläkt men min sitter dold bakom ett hörn/fuskvägg vid TVn/Min switch. Har aldrig hört den. Kör frivarv runt raspberry Pi. Undre bilden är väggen sedd framifrån och min usbkabel till en Skyconnect, för ZigBee och Matter.
https://www.tradera.com/item/590095872
Visa bilaga 691986
https://www.tradera.com/item/590095872
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 691986
Redigerat: