richardtenggren
F
J Jocke Best skrev:
[media] Jag kör en HP Elitedesk. De minsta modellerna likt den jag länkar till nedan får man för en spottstyver, 1200 och med ssd. De har iofs fläkt men min sitter dold bakom ett hörn/fuskvägg vid TVn/Min switch. Har aldrig hört den. Kör frivarv runt raspberry Pi. Undre bilden är väggen sedd framifrån och min usbkabel till en Skyconnect, för ZigBee och Matter.

[länk]
[bild]
[media]

Vad ligger energiförbrukningen på? Min pi2 drar drygt 1.5w i idle.

Funderat på RP4 men blir lite bulky med USB SSD eller SATA adapter. Man önskar att den haft m.2 slot. RP4 verkar också lite överprisad?

Är lite småsugen på denna: https://www.tradera.com/item/1202/590447231/intel-nuc-nuc7i3bnk

Redigerat:
Jag gav pi som HA-hårdvara då den frekvent fuckade upp sd-kortet. Pi:en fick bli zigbee-gateway istället med conbee.

Kör nu HA virtualiserat på virtualbox tillsammans med lite annat smått och gott på en avlagd laptop. Fördelen, förutom att det rullar bättre än en pi är att batteriet blir som en inbyggd UPS.

Laptops begagnade är rätt prisvärda.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F
D Dublin skrev:
Odroid N2+ [länk]

Emmc är väl sådär men kanske tillräckligt?

nino nino skrev:
Läser om container här och där men har inte en aning om vad det är :)
Det finns två sätt att installera, endera i en "container" eller "core".
https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Efter att jag började köra i en container så har jag inte haft något sönderskrivet SD-kort, sen har jag blivit mer noggrann med backuper.

Man kör Docker som containerhanterare som i guiden och det är då ett helt färdigt mjukvarupaket som installeras och körs i containern. Man slipper mjukvaruberoenden som man har med "core".

Hittade en äldre bra beskrivning på vad Docker och en container är för något.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.581326/darfor-alskar-alla-docker

• Gilla
nino
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Det finns två sätt att installera, endera i en "container" eller "core".
[länk]

Efter att jag började köra i en container så har jag inte haft något sönderskrivet SD-kort, sen har jag blivit mer noggrann med backuper.

Man kör Docker som containerhanterare som i guiden och det är då ett helt färdigt mjukvarupaket som installeras och körs i containern. Man slipper mjukvaruberoenden som man har med "core".

Hittade en äldre bra beskrivning på vad Docker och en container är för något.
[länk]

Jag älskar containers, så mycket enklare att hantera, uppdatera och backa up. Men tyvärr mister man lite funktionalitet med HA, addons fungerar inte.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag älskar containers, så mycket enklare att hantera, uppdatera och backa up. Men tyvärr mister man lite funktionalitet med HA, addons fungerar inte.
Jo jag vet inte men mina intergationer funkar som de ska.
Eller är det andra addons?

Nackdelen med "core" är ju att främst hålla en myriad med pythonpaket i rätt version och det blir det då "automagiskt" med en dockercontainer. Sen är Debian då mycket konservativa med nya versioner av hela Python.

F
P paralun skrev:
Jo jag vet inte men mina intergationer funkar som de ska.
Eller är det andra addons?

Nackdelen med "core" är ju att främst hålla en myriad med pythonpaket i rätt version och det blir det då "automagiskt" med en dockercontainer. Sen är Debian då mycket konservativa med nya versioner av hela Python.

Add ons är en annan sak. T ex ville jag testa cloudflared för att tunnla trafiken och således ge remote access. Men går ej om man kör container. Det finns visserligen en cloudflared image man skulle kunna testa, men finns ej för 32 bit arm som in rp2 har.

F Fideliox skrev:
Add ons är en annan sak. T ex ville jag testa cloudflared för att tunnla trafiken och således ge remote access. Men går ej om man kör container. Det finns visserligen en cloudflared image man skulle kunna testa, men finns ej för 32 bit arm som in rp2 har.
Ok, jag kör en egen OpenVPN-tunnel i min router så då har jag inte den utmaningen.

Jag har funderat lite i banorna kring att virtualisera för att ev kunna köra andra grejer parallellt med HA, men en stor del av de funktionerna jag känner att jag har mest nytta av i HA är just add-ons. Sen är det skönt att alla uppdateringar installeras med ett enda klick utan att jag behöver tänka något alls själv. :D

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har funderat lite i banorna kring att virtualisera för att ev kunna köra andra grejer parallellt med HA, men en stor del av de funktionerna jag känner att jag har mest nytta av i HA är just add-ons. Sen är det skönt att alla uppdateringar installeras med ett enda klick utan att jag behöver tänka något alls själv. :D
Jag har ej testat installera native. Jag kör lite andra containers också, bland annat pi hole och deconz for zigbee (dock tror jag det även skulle fungera med add on?)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
F Fideliox skrev:

Funderat på RP4 men blir lite bulky med USB SSD eller SATA adapter. Man önskar att den haft m.2 slot. RP4 verkar också lite överprisad?

Är lite småsugen på denna: [länk]
Min idlar mest, då drar den ca 14w.
https://www.linuxlinks.com/hp-elitedesk-800-g2-mini-desktop-pc-linux/

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
J
F Fideliox skrev:

Är lite småsugen på denna: [länk]
Bra tips, ska nog gå in och buda :p
Den ser bra ut med. Nucarna brukar sticka väg i pris. Troligen betalar man en del för att varumärket är känt och folk vet vad det är.

F Fideliox skrev:
Jag har ej testat installera native. Jag kör lite andra containers också, bland annat pi hole och deconz for zigbee (dock tror jag det även skulle fungera med add on?)
Deconz finns som tillägg i HA, så det ska funka hur man än kör tror jag.

Som jag fattat det så funkar "Tillägg" även i virtuell miljö. Det som inte funkar är HACS.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.