7 239 läst · 86 svar
7k läst
86 svar
Höjer värmepumpens verkningsgrad med solfångare – men varför har inte fler vågat satsa?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
Har du data på hur mycket energi du får in via solfångarna året runt?M MrBrus skrev:Jo, det tycks bli en del tyckande
Jag installerade tre solfångare om vardera 20 vakuumrör (Calmar system) i september 2012, alltså snart 12 år sedan. Solfångarna laddar en relativt liten ackumulatortank på 500 liter via en solslinga.
Sedan något år har jag en Kamstrup Multical 602 energimätare med en ULTRAFLOW 54 flödesmätare i systemet, d.v.s samma modell som monteras i mängder av fjärrvärmecentraler. Jag vågar nog påstå att den är ganska exakt. Samlar in data via M-BUS till en hembyggd lösning baserad på en Raspberry Pi och OpenHAB.
Nu tänker jag inte dra en massa mätdata här utan jag nöjer mig med följande resonemang:
- Vatten struntar högaktningsfullt i om det skall värmas och bli tappvarmvatten sommartid eller vintertid, vattnets specifika värmekapacitet är 4.18 kJ/(kg·K) oavsett årstid.
- Det innebär att energiomsättningen som krävs för att värma vårt tappvarmvatten är i princip densamma oavsett sommar eller vinter (någon grad kan skilja på inkommande vatten men det är marginellt)
- Så, om jag kan undvika att använda vår bergvärmepump (oavsett vilket COP/SCOP någon färgglad broschyr utlovar) till att värma vatten så är det en besparing motsvarande vad bergvärmepumpen hade dragit.
- Det enda som omsätter elenergi i systemet är cirkulationspumpen och elektroniken - tillsammans 72W när pumpen går.
- Bergvärmepumpen är totalt avstängd från april till september (minst) varje år och har varit så i dessa 12 år.
- Den enda energi som tillförs vattnet för uppvärmning under den perioden kommer alltså från solfångarna.
Jag tänker att så mycket mer av bevis för att ett rimligt designat system kan innebära en väsentlig besparing behövs nog inte? Hur mycket andra lägger på att värma varmvatten under perioden april-september vet jag ju inte men det torde inte vara gratis.
Under tiden vi haft systemet i drift har hushållet varierat mellan två vuxna och en-två tonårsdöttrar till idag två vuxna. Det enda jag möjligen ångrar i upplägget är att jag inte installerade en större ackumulatortank.
Kan tillägga att när ackumulatortanken laddats till 85 grader så slussas istället värmen från solcellerna ner i borrhålet. När solen inte ger tillräckligt för att höja temperaturen i ackumulatortanken så förvärms även brien från hålet när det ger ett mervärde. Vinsten av det är en annan diskussion. Styrningen och optimeringen är helt automatisk.
Jag har även solceller men drar mig i det längsta för att använda högvärdig elenergi för att värma vatten. Bara om spotpriserna skulle vara extremt dåliga skulle det kunna bli aktuellt. Det har de aldrig varit.
Hoppas detta kan ge lite input till er som överväger att installera solfångare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
Forumet är ju utmärkt för att komma i kontakt med faktiska användare och se resultatet. Vid tillfälle får jag gräva ner mig mer i hur mycket panelerna kan tänkas ge och hur solstrålningen påverkar.P PEmde skrev:Håller med att det är mycket tyckande från flertal som inte har en aning och vill inte lägga ner tid att undersöka utanför forumet som det verkar.
Vi har gjort exakt samma system som du men har 840 l A-tank vi har 16 m2 på taket (ej el). Det enda som vi inte har behövt använda är att värma upp borrhålet. Hålet är tillräckligt varmt.
Sen har vi Wilo Pico och ESBE som styr allt.
Våra totala värmekostnader inkl varmvatten har varit mellan 2605-3233 kWh dem senaste 7 åren.
Då är våran boyta 225 m2 + uppvärmning i källaren till +19-20.
Våran Bergvärmepump är alltid på ifall vi behöver extra v-vatten det blir ca 74 kWh under 5 mån.
Sen kan man aldrig jämföra rakt av beroende på hus m2, nytt eller gammalt hus och var huset ligger osv.
Kan man göra mycket installations arbete själv eller inköp av material själv reducerar man återbetalningstiden väsentligt. Idag finns allt på youtube om man vill lära sig och vill gå utanför sin ….
Har en plats här där det skulle behövas ett extra skärmtak och regnskydd i söderläge som skulle kunna bli solfångare, lägligt nog står acktanken precis under i källaren. Jag skulle i så fall vilja optimera för vinterbruk och sätta dom i 45 grader. Det blir kallt här i Rumänien men lite längre söder ut än tyskland.
I Sverige har jag redan låg förbrukning och inte jättemycket plats för en acktank så vet inte om det skulle göra någon större vinst att montera några solpaneler för värme. Krångla med den installerade värmepumpen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 380 inlägg
Borde man inte också räkna med minskat slitage på värmepumpen och därmed längre livslängd eftersom den kommer gå mindre.
🤔
🤔
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
Sant, men den som tror att ett hushåll med två tonårsdöttrar bara förbrukar 5MWh per år för varmvatten har en överraskning att väntaJohannes Carlsson skrev:
I vilket fall så tänker jag att skall man se hela bilden så får man förutom den rena varmvattenproduktionen också ta in att solfångarna dels värmer berget (vilket får en del att spendera större delen av sin vakna tid på olika forum för att debattera nyttan av) och dels förvärmer brien in till VP (=> högre COP) under större del av året än "bara" de sex månaderna dom producerar varmvatten.
Med det sagt så finns det en del olika skäl till investeringen - mina var inte primärt ekonomiska även om det med tiden visade sig att investeringen i sig var bra. Säkert till del för att jag gjorde jobbet själv och att man fick ett litet bidrag till solfångarna på den tiden. När jag följde upp energipriserna vs vår produktion så har jag för mig att jag med gott samvete kunde betrakta investeringen som avbetald efter 8-9 år. Om det är bra eller ej får var och en bedöma. Dagens enorma volatilitet på elmarknaden gör det såklart mycket svårare att ha en uppfattning om ekonomin på förhand men det var som sagt inte min drivkraft.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
Ja, Det är ju en förbättring oavsett. Jag är på nivån att jag vill vara så självförsörjande som möjligt och just nu finns det ingen värmepump alls i ena huset.M MrBrus skrev:Sant, men den som tror att ett hushåll med två tonårsdöttrar bara förbrukar 5MWh per år för varmvatten har en överraskning att vänta
I vilket fall så tänker jag att skall man se hela bilden så får man förutom den rena varmvattenproduktionen också ta in att solfångarna dels värmer berget (vilket får en del att spendera större delen av sin vakna tid på olika forum för att debattera nyttan av) och dels förvärmer brien in till VP (=> högre COP) under större del av året än "bara" de sex månaderna dom producerar varmvatten.
Med det sagt så finns det en del olika skäl till investeringen - mina var inte primärt ekonomiska även om det med tiden visade sig att investeringen i sig var bra. Säkert till del för att jag gjorde jobbet själv och att man fick ett litet bidrag till solfångarna på den tiden. När jag följde upp energipriserna vs vår produktion så har jag för mig att jag med gott samvete kunde betrakta investeringen som avbetald efter 8-9 år. Om det är bra eller ej får var och en bedöma. Dagens enorma volatilitet på elmarknaden gör det såklart mycket svårare att ha en uppfattning om ekonomin på förhand men det var som sagt inte min drivkraft.
Försöker lista ut värmebehovet för huset och sen vad panelerna kan tänkas ge för effekt de olika månaderna. Med lite tur så kanske man kan klara sig utan värmepump
Jag har räknat på det å har dessutom två tonårstjejer... vi gör av med drygt 2kwh till varmvatten varje dag i snitt men jag är snäll å räknar på 3kwh så blir det 3×366 dagar=1098kwh. Ja, jag har bara bergvärmepump.M MrBrus skrev:
Problemet med värmepump är att om COP är över 3 och kanske rentav så finns det inte mycket mer besparingar att göra med ved eller sol eller några avancerade lagringslösningar.
Speciellt inte om de är kostsamma och kräver service och översyn,
Speciellt inte om de är kostsamma och kräver service och översyn,
Japp, så om vi är snälla mot värmepumpen och räknar med en COP på 3 vid produktion av varmvatten så är energiomsättningen ~6-9kWh vilket stämmer ganska bra. Däremot behöver ju du bara betala för en tredjedel av det i och med att du har värmepumpen.V Vector skrev:
Håller med - om drivkraften är ekonomi/besparingar. Men det var som sagt inte mitt huvudmotiv.J Jehu skrev: