P PEmde skrev:
Vi renoverade vår hus 350 m2 bättre än reglerna var 2011 (bor i 🇩🇪) bättre än nybyggd standard. Vi satte in en större bergvärme pump (Thermia) än rekommenderat, en 840 l ackumulator tank med värmeslinga för förvärmning av varmvatten, 16 m2 solfångare för varmvatten o värme, borrade 220 m, monterade Wilo Pico shuntar som styrdes automatiskt, förbereder för att värma borrhålet om det skulle behövas. Vi investerade mycket mer än alla rekommenderade
Varför gjorde jag detta el är dyrt i 🇩🇪 och fick bidrag. På 7 år var all kostnad intjänade och nu har vi i snitt 3000 kWh om året i värmekostnader. Nu kommer vissa skriva ni bor i 🇩🇪 och det är varmare där 🤔 men vi gick ner från 61000 kWh till 3000 kWh i bara värme kostnader om man jämför före och efter renovering. Vi har oxå en separerat elmätare för v-pumpen och en för vanlig el.
Ibland måste man investera lite mer för att spara en ackumulator tank och nya shuntar är ett enkelt sätt att spara på sikt. Med en ackumulator tank får man inte så många start och stopp.
En automatisk reglerbar värmepump hjälper också mycket.
Hoppas det hjälper någon att fundera på hur man kan effektivisera värme kostnaderna på lång sikt.
Hur mycket isolering var det före/efter etc. Viktigt att inte bara titta på totalen utan vad varje steg i sig tillför.

Bara tilläggsisolering på ett gammalt tegel/stenhus kan minska värmebehovet med 70% så bara bergvärme och tilläggsisolering gör 90% av jobbet

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Vi renoverade vår hus 350 m2 bättre än reglerna var 2011 (bor i 🇩🇪) bättre än nybyggd standard. Vi satte in en större bergvärme pump (Thermia) än rekommenderat, en 840 l ackumulator tank med värmeslinga för förvärmning av varmvatten, 16 m2 solfångare för varmvatten o värme, borrade 220 m, monterade Wilo Pico shuntar som styrdes automatiskt, förbereder för att värma borrhålet om det skulle behövas. Vi investerade mycket mer än alla rekommenderade
Varför gjorde jag detta el är dyrt i 🇩🇪 och fick bidrag. På 7 år var all kostnad intjänade och nu har vi i snitt 3000 kWh om året i värmekostnader. Nu kommer vissa skriva ni bor i 🇩🇪 och det är varmare där 🤔 men vi gick ner från 61000 kWh till 3000 kWh i bara värme kostnader om man jämför före och efter renovering. Vi har oxå en separerat elmätare för v-pumpen och en för vanlig el.
Ibland måste man investera lite mer för att spara en ackumulator tank och nya shuntar är ett enkelt sätt att spara på sikt. Med en ackumulator tank får man inte så många start och stopp.
En automatisk reglerbar värmepump hjälper också mycket.
Hoppas det hjälper någon att fundera på hur man kan effektivisera värme kostnaderna på lång sikt.
Det vet jag inte om jag ska tro på. 61000 kWh låter ju som direkt-el men jag kan inte föreställa mig att det finns hus i Tyskland som 2011 gick bara på el. Gasvärme är väl det vanligaste.
Och bergvärme i Tyskland? Måste ju vara extremt kostsamt att borra. Avsaknaden av berggrund kräver dyra foderrör hela vägen.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och bergvärme i Tyskland? Måste ju vara extremt kostsamt att borra. Avsaknaden av berggrund kräver dyra foderrör hela vägen.
Har du inte hört talas om Alperna ?

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har du inte hört talas om Alperna ?
Ja, han kanske bor på Matterhorn.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det vet jag inte om jag ska tro på. 61000 kWh låter ju som direkt-el men jag kan inte föreställa mig att det finns hus i Tyskland som 2011 gick bara på el. Gasvärme är väl det vanligaste.
När vi köpte huset fick vi alla papper av gamla ägaren. Dem hade oljepanna från 1979 och jag har varje olje leverans dem senaste ca 4 åren innan vi köpte. Har fortfarande allt kvar därför kan jag jämföra före och efter renoveringen. Skriver oxå upp månads vis sen 2010 kan därför säga exakt år från år eller månad till månad. Det gäller oxå vanlig el.
Kalkylen från energi rådgivaren låg på ca 10000 kWh om året. Vi använde bättre isolering och mer cm än vi behövde. 1 m3 olja = 1000 kWh Bara att jämföra min svärfar använde ca 120000 kWh om året = 12 m3 olja hus byggt 1964. Båda husen är ungefär lika stora dem ligger 250 m från varandra. Våran borrning kostade ca €16500 2011 det var svindyrt om man jämförde med 🇸🇪 2011. V-pumpen köpte jag direkt från 🇸🇪 annars hade dem blivit dubbelt så dyr. Planerade all renovering själv med lite hjälp och inköp av material gjorde jag helt själv. Det kan jag säga det var inte så lätt, hela projektet tog över 2 år att färdigställa. Vi hade under hela byggtiden annat boende. Eftersom jag har jobbat i byggsvängen gjorde jag ca 70% av allt arbete själv med hjälp här och där.

• Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
C
P PEmde skrev:
Dem hade oljepanna från 1979
Aha, olja. Tyckte väl 61 000 kWh lät svindlande högt, men då hade de säkert en panna med usel verkningsgrad också.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hur mycket isolering var det före/efter etc. Viktigt att inte bara titta på totalen utan vad varje steg i sig tillför.

Bara tilläggsisolering på ett gammalt tegel/stenhus kan minska värmebehovet med 70% så bara bergvärme och tilläggsisolering gör 90% av jobbet
Helt rätt man måste titta på steg för steg sen får man hela totalen. Jag började med 🇸🇪 tänkande att bara renovera lite grann. Sen fick jag reda på att det fanns bidrag att söka då blev det en helrenovering på allt. Vinden hade 10 cm nu 40 cm vissa ställen 50 cm, ytterväggen är nu 50 cm innan 30 cm, fönster bästa u-värdet som fanns att köpa 2011. Golvvärme har vi endast 90 m2 tätare mellan slingorna gör att du kan ha lägre temperatur + lågt u-värde på isoleringen, 3 lagriga och större element betyder oxå att man kan ha lägre temperaturer. Allt material köpte jag in själv oavsett vad det var.
Det viktigt att kolla U-värdet på materialet och inte bara titta på priset. Jobbet måste iaf utföras vi betalade extra för material som hade bättre U-värde det var viktigt för oss.
Vad jag måste berätta på vintern är v-pumpen inställd på +32 och vi har +22 inomhus (225 m2) i källaren +19 (125 m2). Jag vet att vi gjorde lite för mycket 2011 men nu med energi priserna 2024 så känns det ganska bra.
Det är lite svårt att jämföra 🇸🇪🇩🇪 jag kan bara säga att husen är otroligt bra byggda här. Våra elpriser som ni kan jämföra med egna.
V-pump Vattenfall 19,37 cent/kWh + €7,90 per månad.
Vanlig el 26,81 cent/kWh + €5 per mån

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aha, olja. Tyckte väl 61 000 kWh lät svindlande högt, men då hade de säkert en panna med usel verkningsgrad också.
61000 kWh motsvarar 6100 l olja

Vad är kostnadsökningen med systemet?
Hur stort är lagret, är det isolerat

Hur stor skillnad gör själva lagret?

Men frågan är kostnaden mellan solceller/solfångare för samma verkningsgrad.

Det finns en nästan identisk artikel på byggahus (den kom efter för mig i infinite scroll) om jag minns rätt stod det 100 000kr extra för detta, och då var artikeln från 2016.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om både du och svärfar bor i 300+ m2 villor och jobbar i byggsvängen förstår jag varför det är närmast omöjligt för vanligt folk i Tyskland att bygga hus.
Det är som vi säger om ICA-handlarna: ICA-handlaren behöver nya hjul till sin Audi, därför är tomaterna så dyra just nu.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Helt rätt man måste titta på steg för steg sen får man hela totalen. Jag började med 🇸🇪 tänkande att bara renovera lite grann. Sen fick jag reda på att det fanns bidrag att söka då blev det en helrenovering på allt. Vinden hade 10 cm nu 40 cm vissa ställen 50 cm, ytterväggen är nu 50 cm innan 30 cm, fönster bästa u-värdet som fanns att köpa 2011. Golvvärme har vi endast 90 m2 tätare mellan slingorna gör att du kan ha lägre temperatur + lågt u-värde på isoleringen, 3 lagriga och större element betyder oxå att man kan ha lägre temperaturer. Allt material köpte jag in själv oavsett vad det var.
Det viktigt att kolla U-värdet på materialet och inte bara titta på priset. Jobbet måste iaf utföras vi betalade extra för material som hade bättre U-värde det var viktigt för oss.
Vad jag måste berätta på vintern är v-pumpen inställd på +32 och vi har +22 inomhus (225 m2) i källaren +19 (125 m2). Jag vet att vi gjorde lite för mycket 2011 men nu med energi priserna 2024 så känns det ganska bra.
Det är lite svårt att jämföra 🇸🇪🇩🇪 jag kan bara säga att husen är otroligt bra byggda här. Våra elpriser som ni kan jämföra med egna.
V-pump Vattenfall 19,37 cent/kWh + €7,90 per månad.
Vanlig el 26,81 cent/kWh + €5 per mån
50cm vägg i lättbetong? Har du u-värde på byggnadsdelarna? Bästa som gick att få tag på säger tyvärr väldigt lite som referens.

Jag brukar ligga på runt 25 grader framledningstemperatur på golvvärmen vintertid. Bra isolerat men skulle nog kunna gjort kantisoleringen på plattan lite bättre.

Vi ligger på totalt ca 10000kWh på 250m2, har för mig att ca 3500 brukar vara värme och varmvatten av det. (BVP och bara golvvärme)

Svårt att se hur det skulle bli så stor besparing med gratis värme, under perioden när man i princip bara behöver varmvatten och elen har årslägsta. 🤷

1m3 olja = 10000 kWh och inget annat
Vi eldade 4,5 m3 olja på den gamla tiden.
Satte in bergvärme och kom ner på 190000 kWh.
2023 blev det 13000 kWh och 4m3 ved.
Härligt enkelt och servicefritt system. Bra komfort.
Skulle aldrig satsa en massa pengar på att göra det mer komplicerat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Om både du och svärfar bor i 300+ m2 villor och jobbar i byggsvängen förstår jag varför det är närmast omöjligt för vanligt folk i Tyskland att bygga hus.
Det är som vi säger om ICA-handlarna: ICA-handlaren behöver nya hjul till sin Audi, därför är tomaterna så dyra just nu.
Riktigt så är det inte vi hade tur att köpa 2009 med låga huspriser och samma sak var det i svedala.
Just nu är det dyrt att bygga överallt 🤔

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.