Detta hus är ju lite, om du ursäktar uttrycket, åt det extrema hållet.

Hur ser övrig bebyggelse ut i grannskapet?
Och vad ger detaljplanen för spelrum?

När jag byggde mitt hus var t.ex. ett krav att taklutningen skulle vara mellan 38° och 45°.
Och, lite luddigt, att husen skulle "ges enhetlig utformning..."
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Detta hus är ju lite, om du ursäktar uttrycket, åt det extrema hållet.

Hur ser övrig bebyggelse ut i grannskapet?
Och vad ger detaljplanen för spelrum?

När jag byggde mitt hus var t.ex. ett krav att taklutningen skulle vara mellan 38° och 45°.
Och, lite luddigt, att husen skulle "ges enhetlig utformning..."
Detaljplanen reglerar inte taklutning eller "enhetlig utformning".

I övrigt citerar jag mig själv. :)

norfre skrev:
När vi kollar huskataloger tenderar vi att hela tiden snöa in på vinkelhus med vinkeln i tomtens norra hörn och när arkitekten skissar så tenderar det att bli lite för många arkitektoniska inslag...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
norfre skrev:
...I övrigt citerar jag mig själv. :)
OK, du uttrycker dig verkligen diplomatiskt (y)

En fråga vid sidan av (jag ska också försöka att uttrycka mig diplomatiskt):
Bidrar det positivt till projektets ekonomi att ha en arkitekt som sitter och skissar sådana här lådformationer?
 
norfre skrev:
Den arkitekt vi känner har skissat lite snabbt och kommit med följande förslag. Vad tror ni?
I korthet tycker jag att -
  • Arkitekten tycks ha strävat efter att ge en stor byggnad lite mera mänskliga proportioner genom att gestalta den som flera småhus sammanbyggda till ett enda.
  • Byggnaden har små fönster åt alla möjliga håll och vinklar. Då får man ett vackert dagsljus.
  • Huset är uppdelat i distinkt avskilda zoner. Då kan folk bullra i en zon medan man kan sova i en annan.
  • Med sådan "zonering" medvetet utförd kan man dessutom vintertid stänga av "sommarzoner" för att minska uppvärmningskosnaden,

Det här uppslaget är - på många sätt - kostbart. Också rent ekonomiskt. Därmed kommer jag till avdelningen negativ kritik: Alla nämnda fördelar kan man uppnå med betydligt billigare medel än i förslaget.

Dessutom är trädgården dömd att bli en katastrof. Den kommer att bestå av en skuggig, oregelbunden remsa mot norr och en större remsa mot söder, dominerad av en simbassäng och kännetecknad av total insyn i 180 graders vinkel.

Ett tips är att i tidigt skede kontakta dels en trädgårdsarkitekt och dels någon konstruktionskunnig och kostnadsmedveten byggare. Ta med hela bunten skisser, förslag och idéer, och notera deras synpunkter.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Emils pappa i Lönneberga brukade säga "Du är inte rädd för utgifter, du!" Jag säger detsamma, och vågar mig därför på ansatsen till en cirkulär plan. Billigt blir det inte. Men du kommer att få ett ohyggligt vackert hem

Jag har helt enkelt bundit samman tomtens hörn med en centralpunkt, som utgör cirkelns nav. Man kan variera sektorernas sektorers spännvidd med valfri radie från samma mittpunkt. Detta ger med automatik hela byggnaden en lugn och harmonisk grammatik.

Entré och grovingång markeras med röd och grå pil. Precis som i tidigare förslag biter jag mig envist fast vi att befästa intimiteten med en skyddad gård. Och: Nejdå! Det kommer inte att kännas instängt om ni samarbetar med en kunnig trädgårdsdesigner.

norfre04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tyckte det arkitektritade förslaget var fantastiskt fint! Har ni någon aning om eventuell kostnad att bygga det? Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.