4 640 läst · 49 svar
5k läst
49 svar
Hjälp med excel, räkna på huvudsäkring
Den visar också bra den typiska snedlast som drabbar L1 i majoriteten fall om inga åtgärder att utjämna gjorts.Mikael_L skrev:
Jag tycker faktiskt att det finns något pedagogiskt attraktivt i det som NICHOLAS J visade.
[bild]
Jag förstår det som att plupparna är olika tid vs ström, grupperade på något vis (typ 9A till 10A och mellan 1 och 2 minuter varaktighet), typ så.
Och jag sitter och kikar på bilden, och tänker att den orangea, L2, har mycket förbrukning på ca 1 minuts längd och ca 8-9 A, dvs många prickar här.
Och då tänker jag vidare, kanske en vattenkokare, typiskt förbrukningsmönster för en sådan.
Medan L1 har något som ofta drar ca 17A, ibland kortare tid, ibland lång tid.
(Ja det kan ju självklart vara olika laster också, som ibland blir samtidigt sådär)
Men jag gillar pedagogiken i bilden, prickarna som visar på ström i olika tidsintervall ska helt enkelt befinna sig under linjen för vad säkringen klarar.
Enkelt att förstå, en bra visualisering.
Din analys är helt korrekt!Mikael_L skrev:
Jag tycker faktiskt att det finns något pedagogiskt attraktivt i det som NICHOLAS J visade.
[bild]
Jag förstår det som att plupparna är olika tid vs ström, grupperade på något vis (typ 9A till 10A och mellan 1 och 2 minuter varaktighet), typ så.
Och jag sitter och kikar på bilden, och tänker att den orangea, L2, har mycket förbrukning på ca 1 minuts längd och ca 8-9 A, dvs många prickar här.
Och då tänker jag vidare, kanske en vattenkokare, typiskt förbrukningsmönster för en sådan.
Medan L1 har något som ofta drar ca 17A, ibland kortare tid, ibland lång tid.
(Ja det kan ju självklart vara olika laster också, som ibland blir samtidigt sådär)
Men jag gillar pedagogiken i bilden, prickarna som visar på ström i olika tidsintervall ska helt enkelt befinna sig under linjen för vad säkringen klarar.
Enkelt att förstå, en bra visualisering.
L1 är drabbat av en 16A elbilsladdare som laddar ofta men inte så länge, så den är ganska unik. L2 har som du säger en (kaffe)kokare, även där helt rätt.
Nu är tidsaxeln för analysens längd inte med.här, men det är bara en vecka eller två. Visar jag ett år istället blir det mer svårtytt i detalj men samtidigt ser man tydligt att vi klarar oss länge på 16A.huvudsäkring (gick ner från 25A innan vi installerade Ferroamps prylar).
Hej.
Jag pushar upp tråden här igen.
Jag har faktiskt byggt vidare på xl-arket så jag fått något som liknar tankarna hos Ferroamps säkringsanalys.
Jag hade ju tänkt att ett ge feedback här, och dessutom igen tacka för all hjälp.
Men tiden rinner hela tiden iväg, och jag är väl som Barliman Smörblomma, och det skjuts allt längre bak i det dammiga rummet.
Men jag ska försöka snygga till arket lite mer (för det är fortfarande alldeles för kluddigt, och kanske någon bugg också tror jag), och snart posta det här.
Jag pushar upp tråden här igen.
Jag har faktiskt byggt vidare på xl-arket så jag fått något som liknar tankarna hos Ferroamps säkringsanalys.
Jag hade ju tänkt att ett ge feedback här, och dessutom igen tacka för all hjälp.
Men tiden rinner hela tiden iväg, och jag är väl som Barliman Smörblomma, och det skjuts allt längre bak i det dammiga rummet.
Men jag ska försöka snygga till arket lite mer (för det är fortfarande alldeles för kluddigt, och kanske någon bugg också tror jag), och snart posta det här.
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning