Jag skulle också kolla upp vad som gäller för att hantera eternittaket.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Andwin1 Andwin1 skrev:
Jag skulle också kolla upp vad som gäller för att hantera eternittaket.
Det har jag bra koll på.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vill bara förtydliga om att ingen pressas till något här.

Det stämmer. Ny byggnad skulle innebära 12kvm förråd för min del. Oisolerat för förvaring av maskiner, virke och däck med mera. Ingen el. Är det verkligen bygglovspliktigt utanför detaljplan?
Bygglovsbefriad komplementbyggnad med anmälan och bygglov för komplementbyggnad med rivningslov för del av åtgärden är i stort sett samma hantering hos bygglovshandläggaren/ byggnadsinspektören.
Beviljat bygglov inkränktar inte på framtida möjligheter till komplementbyggnad.
Eftersom din granne önskar rivning/flyttning av bef garage är det rimligt att grannen finansierar avgifter till kommunen och underlag för ny utformning av garaget.
Lös detta tillsammans med grannen som uppenbarligen har visat välvilja.
Framtid med delat ägande av garaget är förmodligen att föredra framför gemensamt ägande och delat ansvar för ett litet garage/förråd. Ni undviker framtida problemställningar.

Återigen: Lycka till.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är det inte så att alla byggnader ALLTID kräver bygglov?
Med undantag för:
1. Friggebod på upp till 15m2 - som överensstämmer med bestämmelserna för Friggebod.
2. Attefallshus - som överensstämmer med bestämmelserna för Attefallshus
3. Ekonomibyggnader för jordbruksfastighet.
4. Där kommunen direkt ger besked om att man inte behöver bygglov (?). Det här undrar jag över - kan verkligen kommunen köra över PBL här?

Uppdatering: såg på boverket att man faktiskt kan bygga utan bygglov om, citat:

"om fastigheten ligger utanför område med detaljplan och utanför en "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Det krävs heller ingen anmälan för att göra en sådan komplementbyggnad."
Men:
"Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en komplementbyggnad ska kunna uppföras utan bygglov:
  • åtgärden ska göras utanför ett område med detaljplan
  • komplementbyggnaden byggs utanför ett område med "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus
  • komplementbyggnaden ska inte dominera över bostadshuset
  • komplementbyggnaden ska vara fristående
  • den ska placeras i omedelbar närhet till en-eller tvåbostadshuset
  • den ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att komplementbyggnaden inte kräver bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området"

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med undantag för:
1. Friggebod på upp till 15m2 - som överensstämmer med bestämmelserna för Friggebod.
2. Attefallshus - som överensstämmer med bestämmelserna för Attefallshus
3. Ekonomibyggnader för jordbruksfastighet.
4. Där kommunen direkt ger besked om att man inte behöver bygglov (?). Det här undrar jag över - kan verkligen kommunen köra över PBL här?

Uppdatering: såg på boverket att man faktiskt kan bygga utan bygglov om, citat:

"om fastigheten ligger utanför område med detaljplan och utanför en "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Det krävs heller ingen anmälan för att göra en sådan komplementbyggnad."
Men:
"Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en komplementbyggnad ska kunna uppföras utan bygglov:
  • åtgärden ska göras utanför ett område med detaljplan
  • komplementbyggnaden byggs utanför ett område med "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen"
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus
  • komplementbyggnaden ska inte dominera över bostadshuset
  • komplementbyggnaden ska vara fristående
  • den ska placeras i omedelbar närhet till en-eller tvåbostadshuset
  • den ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att komplementbyggnaden inte kräver bygglov enligt de områdesbestämmelser som gäller för området"
Bra sammanställning.
Eftersom garaget står i tomtgräns krävs lov både för ombyggnad/flytt och delvis rivning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rent generellt hade vi inte gått med på flytt om det varit vårt garage.
Förutom själva nedräkningen och sedan uppbyggandet som tagit var tid i anspråk ät det ju en fråga om vad som kan återanvändas. Virke från 50-talet kan ju vara helt ok likväl som att det kanske inte går att återanvända. Vad är det för tak, väggar på utsidan? Eternit tex kräver ju något helt annat än trä och ett plåttak, så i värsta fall finns det en hel del kostnader där också att fundera på.....

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Stommen är i gott skick. Jag sätter väl ny panel och lägger pannor på ny läkt med papp under. Golvet blir grus. Inga jättesummor för en upprustning måste göras ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Skulle det gå att grannen får betala för rivningslov, bygglov mm och ombesörja sprängning med snigeldynamit för att få ett nytt platt område för garaget? Därefter flyttar man hela garaget dit?

Är det grus på mark som är "golvet" ?

Den som vill ändra på något bör vara den som står för kostnader. Annars blir det barockt om en fastighetsägare har det förspänt medan grannen får tänka på ekonomi hela tiden. Helt plötsligt ska denna också ombesörja grannens byggprojekt. Det fungerar inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I nuläget är det jordgolv. Sprängning är inte nödvändigt. Nytt golv blir grus.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ansökan om bygglov och flytt borde klara av saken?
Tänkte att man kunde få med hela garaget i orört skick till din fastighet.

Grannen bör dock betala ritningar och bygglov eftersom det kan kosta på har jag noterat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Med undantag för:
...........
Jag vet att det är jobbigt med långa trådar och orka läsa alla inlägg innan en postar sitt eget svar, men i den här tråden är det enkelt, eftersom informationen finns i trådstarten: TS bor utanför detaljplanerat område, vilket gör dina råd tämligen irrelevanta.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
TS bor utanför detaljplanerat område, vilket gör dina råd tämligen irrelevanta.
Jokern är väl "sammanhållen bebyggelse?

Jag ska kolla med kommunen om vår fastighet räknas som sammanhängande. Verkar vara kommuner som har andra definitioner än Boverket.

TRJBerg
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet att det är jobbigt med långa trådar och orka läsa alla inlägg innan en postar sitt eget svar, men i den här tråden är det enkelt, eftersom informationen finns i trådstarten: TS bor utanför detaljplanerat område, vilket gör dina råd tämligen irrelevanta.
Läste du min kommentar övehuvud?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.