Nu tror jag du är lite ute och cyklar. Läs tråden så förstår du vem ”hon” är. Det är inte grannen i alla fall.

S Småbrukaren skrev:
Nu tror jag du är lite ute och cyklar. Läs tråden så förstår du vem ”hon” är. Det är inte grannen i alla fall.
Okok. Men grannen verkar suspekt.

Han är jättesnäll och hjälpsam.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Han är jättesnäll och hjälpsam.
Isåfall borde han flytta din del själv om du tycker det blir bra på din tomt.

Det är det vi diskuterar här. Vad det får för konsekvenser med bygglov med mera.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vi äger garaget gemensamt. Och han vill riva sin del. Det var ett önskemål från grannen att jag ska flytta min del eftersom den skulle hamna 0,5 meter från gränsen om jag låter den stå.

Det du föreslår är precis vad grannen gjort.
Ja, men den har ALLTID stått där.. tror inte grannen har en chans att "få rätt" här..

Jag hade krävt mer än bara hjälp med markarbete och grannens rivningsvirke för att gå med på att flytta min del av garaget..

• Gilla
  • Älska
DarkInNight och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med Violina. Om grannen skall ha bort det skall han betala skälig ersättning. Litet grävning och rivningsvirke är inte skälig ersättning.

• Gilla
Simpan123 och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det är det vi diskuterar här. Vad det får för konsekvenser med bygglov med mera.
Jo, men du håller på att ge ett finger nu till grannen.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A
returen returen skrev:
dela en kagge whiskey med grannen och diskutera verkliga problem i världen tex korruptionen i ukraina, hamas, hutirebeller mm.
Glöm framför allt inte korruptionen i Ryssland

• Haha
karlmb
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur kan en byggnad som är uppförd utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse vara planstridig?
Rätt! Missade att det inte var Dp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Glöm framför allt inte korruptionen i Ryssland
en sak i taget

A
returen returen skrev:
en sak i taget
Då är det väl smartast att starta där?

maxmsm skrev:
Då är det väl smartast att starta där?
Det smarta med det inlägget var att en normalbegåvad förstår att det finns värre problem än en tomtgräns på vischan i Sverige

S Småbrukaren skrev:
Bra fråga, inte tänkt på det.
Du måste göra en byggnmälan även om friggebod är bygglovsbefriad åtgärd. Du behöver även ansöka om rivningslov och eventuellt marklov om du ska ändra markhöjden mer än 0,5 m. Hör av dig till din kommun och hör med dem vad som krävs. Du vill inte hamna i ett läge där du hr ett svartbygge på tomten och du måste stå för kostnaden kopplat till det. Att söka de lov som krävs innebär även en kostnad, ta reda på hur stor kostnden blir för dig innan du svarar grannen.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
det är inte som så att din tomt är registrerad som lantbruksenhet eftersom du säger att tomten är stor? i så fall är det bara och bygga och kalla garaget för ekonomibyggnad.

vad gäller sammanhållen bebyggelse kan jag säga att i våran kommun (uddevalla) räknas sammanhållen bebyggelse som en grupp av 10 hus eller mer med angränsande tomter. Så alltså så fort du har någon åker eller skog i landskapet blir det ganska fort ”icke sammanhållen bebyggelse”.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.