55 641 läst · 135 svar
56k läst
135 svar
Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 322 inlägg
Nu tror jag du är lite ute och cyklar. Läs tråden så förstår du vem ”hon” är. Det är inte grannen i alla fall.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 322 inlägg
Han är jättesnäll och hjälpsam.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 322 inlägg
Det är det vi diskuterar här. Vad det får för konsekvenser med bygglov med mera.
Ja, men den har ALLTID stått där.. tror inte grannen har en chans att "få rätt" här..S Småbrukaren skrev:
Jag hade krävt mer än bara hjälp med markarbete och grannens rivningsvirke för att gå med på att flytta min del av garaget..
Du måste göra en byggnmälan även om friggebod är bygglovsbefriad åtgärd. Du behöver även ansöka om rivningslov och eventuellt marklov om du ska ändra markhöjden mer än 0,5 m. Hör av dig till din kommun och hör med dem vad som krävs. Du vill inte hamna i ett läge där du hr ett svartbygge på tomten och du måste stå för kostnaden kopplat till det. Att söka de lov som krävs innebär även en kostnad, ta reda på hur stor kostnden blir för dig innan du svarar grannen.S Småbrukaren skrev:
det är inte som så att din tomt är registrerad som lantbruksenhet eftersom du säger att tomten är stor? i så fall är det bara och bygga och kalla garaget för ekonomibyggnad.
vad gäller sammanhållen bebyggelse kan jag säga att i våran kommun (uddevalla) räknas sammanhållen bebyggelse som en grupp av 10 hus eller mer med angränsande tomter. Så alltså så fort du har någon åker eller skog i landskapet blir det ganska fort ”icke sammanhållen bebyggelse”.
vad gäller sammanhållen bebyggelse kan jag säga att i våran kommun (uddevalla) räknas sammanhållen bebyggelse som en grupp av 10 hus eller mer med angränsande tomter. Så alltså så fort du har någon åker eller skog i landskapet blir det ganska fort ”icke sammanhållen bebyggelse”.
Redigerat: