E Eld skrev:
Grannen har kanske rätt att kräva att den delen av garaget som står på hans sida gränsen rivs men mer än så kan han nog inte kräva. Så om du vill behålla allt på din sida gränsen som det är utan att flytta något så borde du kunna det.
Så är det säkert och det är kärnan i min fråga. För och nackdelar med följande alternativ:

1. Att ha kvar min del 0,5m från tomtgränsen, byta tak och panel, med en missnöjd granne på köpet.

2. Gå med på att flytta det en bit in på min tomt och få hjälp med markarbetet och gratis virke men riskera att behöva anmäla det till kommunen och gå igenom den processen.
(Behövs det utanför detaljplan?)

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Grannen kan bygga altan (om det ej är en bygglovspliktig sådan) hela vägen fram till tomtgränsen utan ditt medgivande, så den "hållhaken" är i verkligheten inte mycket värd.
Kan vara bra att veta inför framtida diskussioner med grannen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tackar för det.

4774
S Småbrukaren skrev:
Är du 100% säker på det?
Så länge du har 100% tillstånd av grannarna så gör vad du vill, men inte regelvidrigt i fråga om brandrisk och konstruktion. Är det utanför detaljplanerat område ute på landet och där kommunen inte äger vare sig vägar eller mark så har inte heller kommunen med något annat än sophämtning och tömning trekammarbrunn samt när kommunen får något idiotiskt eu beslut alt behöver få in pengar, gör inspektion av din avloppslösning som de själva redan har godkänt. Självklart kan man ringa kommunen och fråga men tycker att de flesta på bygglovsavd har extremt liten koll på vad som gäller utanför detaljplanerat och gärna vill implementera samma som detaljplanerat..

Men gå in på din kommuns hemsida och kolla. Brukar finnas bra information där kring just din kommuns egna regler.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Gällande att gå mindre än 4,5m från tomtgränsen så behövs väl okej från grannen?
Ja och nej, det är kommunen som beslutar ändå och om din granne river sin del så kan det inte behövas något tillstånd för den kvarvarande delen som är din.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G
S Småbrukaren skrev:
Även utanför detaljplan eller sammanhängande bebyggelse?

Värt att ringa kommunen och fråga?
Om du har en granne precis inpå knuten är du väl inte utanför sammanhållen bebyggelse.

Enklast är att se den kvarvarande byggnaden som "Friggebod", den kräver varken anmälan eller bygglov. Men ifall den ska stå närmare fastighetsgräns än 4,5m så krävs grannens underskrift på det ifall det blir inspektion i framtiden. Hur nära boden måste stå bostadshuset är oklart, men enligt praxis (se Kunskapsbanken på Boverkets hemsida) så finns rättsfall där 75m har varit för långt bort. Rivningslov måste nog sökas på hela garaget- eftersom byggnaden är planstridig så får inte ytan ändras. Men återuppför/låt stå som Friggebod för kvarvarande del alltså.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
H
Exostor Exostor skrev:
Är det utanför detaljplan så är det bara att flytta på. Du kan utan problem bygga 40-50 kvadrat garage utan bygglov, teoretiskt mer så länge som det inte är dominerande.
Det skulle va intressant att se om man får.
När jag skulle bygga garage utanför detaljplan, då prata jag med kommunen men det fanns inga regler om sådant här.

Testa komplement byggnad, men då får man inte ha bil där i utan bara till jordbruk.
Men det var också reglerat i vår kommun så det var inte tillåtet heller.

Så även utanför detaljplan här så måste man ha bygglov för all större bebyggelse.
Så mitt 40 kvm garage var jag tvungen att söka för.

• Gilla
fnukis
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Rivningslov måste nog sökas på hela garaget- eftersom byggnaden är planstridig så får inte ytan ändras.
  • Utanför detaljplan krävs enbart startbesked - Anmäl rivning
Enligt kommunens hemsida.

G Grannens Häck skrev:
Om du har en granne precis inpå knuten är du väl inte utanför sammanhållen bebyggelse.
Nej det stämmer ju.

4774 4774 skrev:
Men gå in på din kommuns hemsida och kolla. Brukar finnas bra information där kring just din kommuns egna regler.
Just vår kommun delar med väldigt lite kring särskilda bestämmelser och hänvisar till PBL och Boverkets bestämmelser. Jag antar att dom hellre ser att man ansöker eller kontaktar kundservice.

• Gilla
Gnarfz
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Rivningslov måste nog sökas på hela garaget- eftersom byggnaden är planstridig så får inte ytan ändras. Men återuppför/låt stå som Friggebod för kvarvarande del alltså.
Hur kan en byggnad som är uppförd utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse vara planstridig?

TS, här kan du läsa vad Nyköpings kommun (slumpvis utvald, reglerna är nationella och gäller även i din kommun) skriver om vad du får göra utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse:
https://www.nykoping.se/bo-bygga--m.../bygglovsbefriade-atgarder-utanfor-detaljplan

• Gilla
Bonde50 och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Nej det stämmer ju [att det finns en granne precis inpå knuten].
Sammanhållen bebyggelse är ett snävare begrepp än att det finns 2 hus på angränsande tomter, det ska till flertalet bostadshus inom ett visst avstånd.
Det lättaste är att du skickar ett mail till din kommuns byggförvaltning och frågar "Ligger min fastighet Knohult 1:2 inom samlad bebyggelse?". Får du ett "nej" tillbaka är det frid och fröjd och du kan plocka fram kofoten och tigersågen utan vidare informationsutbyten med kommunen. Svarar de "ja" blir det till att ta mössan i hand och söka bygglov.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hur kan en byggnad som är uppförd utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse vara planstridig?
Det reagerade jag också på. Hmm..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
S Småbrukaren skrev:
Just vår kommun delar med väldigt lite kring särskilda bestämmelser och hänvisar till PBL och Boverkets bestämmelser. Jag antar att dom hellre ser att man ansöker eller kontaktar kundservice.
Trist attityd. Min verkar snarare att, istället för att störa de stackars handläggarna, vi ska läsa på hemsidan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.