53 662 läst · 135 svar
54k läst
135 svar
Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Så är det säkert och det är kärnan i min fråga. För och nackdelar med följande alternativ:E Eld skrev:
1. Att ha kvar min del 0,5m från tomtgränsen, byta tak och panel, med en missnöjd granne på köpet.
2. Gå med på att flytta det en bit in på min tomt och få hjälp med markarbetet och gratis virke men riskera att behöva anmäla det till kommunen och gå igenom den processen.
(Behövs det utanför detaljplan?)
Grannen kan bygga altan (om det ej är en bygglovspliktig sådan) hela vägen fram till tomtgränsen utan ditt medgivande, så den "hållhaken" är i verkligheten inte mycket värd.
Kan vara bra att veta inför framtida diskussioner med grannen.
Kan vara bra att veta inför framtida diskussioner med grannen.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Tackar för det.
Så länge du har 100% tillstånd av grannarna så gör vad du vill, men inte regelvidrigt i fråga om brandrisk och konstruktion. Är det utanför detaljplanerat område ute på landet och där kommunen inte äger vare sig vägar eller mark så har inte heller kommunen med något annat än sophämtning och tömning trekammarbrunn samt när kommunen får något idiotiskt eu beslut alt behöver få in pengar, gör inspektion av din avloppslösning som de själva redan har godkänt. Självklart kan man ringa kommunen och fråga men tycker att de flesta på bygglovsavd har extremt liten koll på vad som gäller utanför detaljplanerat och gärna vill implementera samma som detaljplanerat..S Småbrukaren skrev:
Men gå in på din kommuns hemsida och kolla. Brukar finnas bra information där kring just din kommuns egna regler.
Enklast är att se den kvarvarande byggnaden som "Friggebod", den kräver varken anmälan eller bygglov. Men ifall den ska stå närmare fastighetsgräns än 4,5m så krävs grannens underskrift på det ifall det blir inspektion i framtiden. Hur nära boden måste stå bostadshuset är oklart, men enligt praxis (se Kunskapsbanken på Boverkets hemsida) så finns rättsfall där 75m har varit för långt bort. Rivningslov måste nog sökas på hela garaget- eftersom byggnaden är planstridig så får inte ytan ändras. Men återuppför/låt stå som Friggebod för kvarvarande del alltså.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 156 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 156 inlägg
Det skulle va intressant att se om man får.Exostor skrev:
När jag skulle bygga garage utanför detaljplan, då prata jag med kommunen men det fanns inga regler om sådant här.
Testa komplement byggnad, men då får man inte ha bil där i utan bara till jordbruk.
Men det var också reglerat i vår kommun så det var inte tillåtet heller.
Så även utanför detaljplan här så måste man ha bygglov för all större bebyggelse.
Så mitt 40 kvm garage var jag tvungen att söka för.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Just vår kommun delar med väldigt lite kring särskilda bestämmelser och hänvisar till PBL och Boverkets bestämmelser. Jag antar att dom hellre ser att man ansöker eller kontaktar kundservice.4774 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
Hur kan en byggnad som är uppförd utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse vara planstridig?B Buzzword skrev:
TS, här kan du läsa vad Nyköpings kommun (slumpvis utvald, reglerna är nationella och gäller även i din kommun) skriver om vad du får göra utanför detaljplanerat område och samlad bebyggelse:
https://www.nykoping.se/bo-bygga--m.../bygglovsbefriade-atgarder-utanfor-detaljplan
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 040 inlägg
Sammanhållen bebyggelse är ett snävare begrepp än att det finns 2 hus på angränsande tomter, det ska till flertalet bostadshus inom ett visst avstånd.S Småbrukaren skrev:
Det lättaste är att du skickar ett mail till din kommuns byggförvaltning och frågar "Ligger min fastighet Knohult 1:2 inom samlad bebyggelse?". Får du ett "nej" tillbaka är det frid och fröjd och du kan plocka fram kofoten och tigersågen utan vidare informationsutbyten med kommunen. Svarar de "ja" blir det till att ta mössan i hand och söka bygglov.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Trist attityd. Min verkar snarare att, istället för att störa de stackars handläggarna, vi ska läsa på hemsidan.S Småbrukaren skrev: