53 659 läst · 135 svar
54k läst
135 svar
Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Bra fråga, inte tänkt på det.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Korrekt, det enda som gör mig tveksam är närheten till huset.M maxmsm skrev:
En annan sak som stör mig är ju att det gamla garaget inte räknas in i min kvot av komplementsbyggnader på tomten. Om jag bygger nytt/flyttar så kommer det räknas som Friggebod 12kvm och jag förbrukar min kvot av komplementsbyggnader. Återstår 3kvm.
Om grannen låter mig ha kvar det på samma plats så kan jag renovera upp det och ändå bygga 15kvm någon annanstans på tomten.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Nej det är utanför.
Förlåt men jag förstår inte. Det ligger 30 meter från ditt hus men du har inte plats för mer än ca 12-15 m2 garage och kan inte lägga det 4,5 meter in på tomten.
Stämmer det?
Vad är det för markförhållanden som sätter dessa begränsningar för utan ett berg i vågen får jag inte ihop det. Och grannen ska ju stå för markanläggningen …
Jag skulle lägga det 4,5 m in på tomten för att slippa framtida problem.
Stämmer det?
Vad är det för markförhållanden som sätter dessa begränsningar för utan ett berg i vågen får jag inte ihop det. Och grannen ska ju stå för markanläggningen …
Förklara detta för din granne, om han har byggt ett hus närmare garaget än 8m(har jag för mej) så ska den delen har brandklass EI60 fick jag besked på när jag ville bygga nära en tomtgräns.S Småbrukaren skrev:Korrekt, det enda som gör mig tveksam är närheten till huset.
En annan sak som stör mig är ju att det gamla garaget inte räknas in i min kvot av komplementsbyggnader på tomten. Om jag bygger nytt/flyttar så kommer det räknas som Friggebod 12kvm och jag förbrukar min kvot av komplementsbyggnader. Återstår 3kvm.
Om grannen låter mig ha kvar det på samma plats så kan jag renovera upp det och ändå bygga 15kvm någon annanstans på tomten.
Sedan så tycker jag att om du ska gå med på en flytt av ditt garage så får nog grannen göra lite mer än markarbetet.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Det är ett berg. Lutningen på tomten är 25-30 grader. Finns med andra ord ingen annanstans att ställa det.U Upp skrev:Förlåt men jag förstår inte. Det ligger 30 meter från ditt hus men du har inte plats för mer än ca 12-15 m2 garage och kan inte lägga det 4,5 meter in på tomten.
Stämmer det?
Jag kan gå med på att flytta min del av garaget som mest 3 meter från tomtgränsen. Det vill säga samma avstånd han har till gränsen från sin altan. Det kan jag förhoppningsvis få skriftligt okej på från honom.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Huset har fått godkänt av kommunen så den frågan är nog utredd. Han har antagligen fått okej med hänvisning till att garaget ska rivas. Sen skulle jag inte tro annat än att huset har rätt brandklass på grund av att han har ett förråd intill på andra sidan huset.M maxmsm skrev:Förklara detta för din granne, om han har byggt ett hus närmare garaget än 8m(har jag för mej) så ska den delen har brandklass EI60 fick jag besked på när jag ville bygga nära en tomtgräns.
Sedan så tycker jag att om du ska gå med på en flytt av ditt garage så får nog grannen göra lite mer än markarbetet.
Angående markarbetet så gissar jag att han kan schakta bort gräsmattan och grusa ytan för den nya placeringen. Samt riva den del som står på hans sida av gränsen och låta mig ta hand om virket.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Om han har fått rivningslov så kan du kontakta din kommun och be om en kopia.S Småbrukaren skrev:Huset har fått godkänt av kommunen så den frågan är nog utredd. Han har antagligen fått okej med hänvisning till att garaget ska rivas. Sen skulle jag inte tro annat än att huset har rätt brandklass på grund av att han har ett förråd intill på andra sidan huset.
Angående markarbetet så gissar jag att han kan schakta bort gräsmattan och grusa ytan för den nya placeringen. Samt riva den del som står på hans sida av gränsen och låta mig ta hand om virket.
Grannen har kanske rätt att kräva att den delen av garaget som står på hans sida gränsen rivs men mer än så kan han nog inte kräva. Så om du vill behålla allt på din sida gränsen som det är utan att flytta något så borde du kunna det.
Det är definitivt inte du som ska ha ett okej från någon granne, det är din granne som behöver ett okej från dej, det är du som bestämmer i detta fallet.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Gällande att gå mindre än 4,5m från tomtgränsen så behövs väl okej från grannen?