Bra fråga, inte tänkt på det.

M maxmsm skrev:
Teoretiskt sett så ska du vad jag har förstått klar det utan bygglov då 12m² kan bli en Friggebod om man håller sej minst 4,5m från tomtgränsen, storleken på Friggeboden ska vara utökad till 15m² vad jag har förstått.
Korrekt, det enda som gör mig tveksam är närheten till huset.

En annan sak som stör mig är ju att det gamla garaget inte räknas in i min kvot av komplementsbyggnader på tomten. Om jag bygger nytt/flyttar så kommer det räknas som Friggebod 12kvm och jag förbrukar min kvot av komplementsbyggnader. Återstår 3kvm.

Om grannen låter mig ha kvar det på samma plats så kan jag renovera upp det och ändå bygga 15kvm någon annanstans på tomten.

• Gilla
Viktualia och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo det lär behövas bygglov. Flyttar du det så är det samma sak som nybyggnad.
Dras det då av från mina 15kvm Friggebod. Till skillnad från om jag bygger om befintligt garage som funnits innan Friggebodarna kom?

Är det inom detaljplanerat område?

Om inte, ta dit en mobilkran och flytta hela garaget till någon plätt på din tomt. Plocka ur bilen först, bara.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nej det är utanför.

• Gilla
Noooordin
  • Laddar…
Är det utanför detaljplan så är det bara att flytta på. Du kan utan problem bygga 40-50 kvadrat garage utan bygglov, teoretiskt mer så länge som det inte är dominerande.

• Gilla
Ivica Kr och 2 till
  • Laddar…
Förlåt men jag förstår inte. Det ligger 30 meter från ditt hus men du har inte plats för mer än ca 12-15 m2 garage och kan inte lägga det 4,5 meter in på tomten.
Stämmer det?
Vad är det för markförhållanden som sätter dessa begränsningar för utan ett berg i vågen får jag inte ihop det. Och grannen ska ju stå för markanläggningen …
Jag skulle lägga det 4,5 m in på tomten för att slippa framtida problem.

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Korrekt, det enda som gör mig tveksam är närheten till huset.

En annan sak som stör mig är ju att det gamla garaget inte räknas in i min kvot av komplementsbyggnader på tomten. Om jag bygger nytt/flyttar så kommer det räknas som Friggebod 12kvm och jag förbrukar min kvot av komplementsbyggnader. Återstår 3kvm.

Om grannen låter mig ha kvar det på samma plats så kan jag renovera upp det och ändå bygga 15kvm någon annanstans på tomten.
Förklara detta för din granne, om han har byggt ett hus närmare garaget än 8m(har jag för mej) så ska den delen har brandklass EI60 fick jag besked på när jag ville bygga nära en tomtgräns.
Sedan så tycker jag att om du ska gå med på en flytt av ditt garage så får nog grannen göra lite mer än markarbetet.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
U Upp skrev:
Förlåt men jag förstår inte. Det ligger 30 meter från ditt hus men du har inte plats för mer än ca 12-15 m2 garage och kan inte lägga det 4,5 meter in på tomten.
Stämmer det?
Vad är det för markförhållanden som sätter dessa begränsningar för utan ett berg i vågen får jag inte ihop det. Och grannen ska ju stå för markanläggningen …
Jag skulle lägga det 4,5 m in på tomten för att slippa framtida problem.
Det är ett berg. Lutningen på tomten är 25-30 grader. Finns med andra ord ingen annanstans att ställa det.

Jag kan gå med på att flytta min del av garaget som mest 3 meter från tomtgränsen. Det vill säga samma avstånd han har till gränsen från sin altan. Det kan jag förhoppningsvis få skriftligt okej på från honom.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Förklara detta för din granne, om han har byggt ett hus närmare garaget än 8m(har jag för mej) så ska den delen har brandklass EI60 fick jag besked på när jag ville bygga nära en tomtgräns.
Sedan så tycker jag att om du ska gå med på en flytt av ditt garage så får nog grannen göra lite mer än markarbetet.
Huset har fått godkänt av kommunen så den frågan är nog utredd. Han har antagligen fått okej med hänvisning till att garaget ska rivas. Sen skulle jag inte tro annat än att huset har rätt brandklass på grund av att han har ett förråd intill på andra sidan huset.

Angående markarbetet så gissar jag att han kan schakta bort gräsmattan och grusa ytan för den nya placeringen. Samt riva den del som står på hans sida av gränsen och låta mig ta hand om virket.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Är det utanför detaljplan så är det bara att flytta på. Du kan utan problem bygga 40-50 kvadrat garage utan bygglov, teoretiskt mer så länge som det inte är dominerande.
Är du 100% säker på det?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Huset har fått godkänt av kommunen så den frågan är nog utredd. Han har antagligen fått okej med hänvisning till att garaget ska rivas. Sen skulle jag inte tro annat än att huset har rätt brandklass på grund av att han har ett förråd intill på andra sidan huset.

Angående markarbetet så gissar jag att han kan schakta bort gräsmattan och grusa ytan för den nya placeringen. Samt riva den del som står på hans sida av gränsen och låta mig ta hand om virket.
Om han har fått rivningslov så kan du kontakta din kommun och be om en kopia.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Grannen har kanske rätt att kräva att den delen av garaget som står på hans sida gränsen rivs men mer än så kan han nog inte kräva. Så om du vill behålla allt på din sida gränsen som det är utan att flytta något så borde du kunna det.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag kan gå med på att flytta min del av garaget som mest 3 meter från tomtgränsen. Det vill säga samma avstånd han har till gränsen från sin altan. Det kan jag förhoppningsvis få skriftligt okej på från honom.
Det är definitivt inte du som ska ha ett okej från någon granne, det är din granne som behöver ett okej från dej, det är du som bestämmer i detta fallet.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Gällande att gå mindre än 4,5m från tomtgränsen så behövs väl okej från grannen?

• Gilla
Ingolf Christiansen1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.