Jag skulle iallafall tycka att det bör få stå kvar där det står. Det kan väl inte vara dåligt för grannsämjan, var någon av er ens född när det byggdes - han borde väl förstå att han inte kan förutsätta detta ska flyttas. Att han inte vill underhålla sin del och ni tillsammans ordnar så att din huskropp inte tar skada när han river sin, och att ni hjälps åt att tillse att det han tar som är bärande återställs är mer än nog att kräva av dig, så får han ge dig möjlighet att från sin tomt återställa en vägg precis i tomtgräns och skriva ett papper att du även i framtiden får underhålla "din vägg" från hans tomt. Det är väl inte alls kontroversiellt med ett garage i tomtgräsn, snarare normalt på mindre tomter. Lägg inte massor av krut, bygglov, krångel på att flytta byggnaden.
 
  • Gilla
Ishwari och 11 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
1. Att ha kvar min del 0,5m från tomtgränsen, byta tak och panel, med en missnöjd granne på köpet.
Hur nöjd är du över att din granne försöker få dej att lägga en massa arbete på något som för din egen del onödigt?
Jag hade bara sagt tack för informationen men nej tack till en massa arbete i onödan.

Jag kan lägga till att din granne gjorde sitt bygge på just denna platsen frivilligt eller fick du frågan/påstötningen om att flytta din del av garaget innan de sökte sitt bygglov?
 
  • Gilla
Ishwari och 4 till
  • Laddar…
Det är ju lite blandade känslor iblandade.

Dels har jag ambitionen att rusta upp min del och det innebär att grannens del rivas och jag bland annat behövt anlägga nya fundament för min del. Så med andra ord hade jag behövd lägga en massa arbete som jag nu kan få hjälp med. Jag får dessutom tillgång till bra virke från hans del.

Vi har varit överens om att garaget ska åtgärdas men inte i vilken omfattning. Han har ju erbjudit sig att ombesörja rivningsdelen och att göra markarbete för mitt nya förråd.

Jag inser ju också orimligheten i att låta det stå och förfalla så jag har varit mentalt inställd på att behöva göra vissa uppoffringar.

Det nya huset står ändå en bit ifrån min del, hans altan 3,5 meter ifrån. Så egentligen är det irrelevant om han byggt huset där eller inte.
 
S Småbrukaren skrev:
Vi har ett hus med rätt stor tomt. I husköpet ingick ett gammalt garage (50-tal), ca 30 meter från huset. Farbröderna som bodde i granngårdarna på den tiden tyckte att de skulle ha det tillsammans och således står det med ena delen (3,5 m) på vår fastighet och med andra delen, 3 meter på grannens mark.

Nu har grannen byggt ett hus med altan som slutar 3 meter från tomtgränsen (okej för mig). Men altanen slutar precis där gamla garaget ligger. Och därför vill han nu riva garaget som är i vägen. Enligt honom är halva garaget hans och halva mitt. Han har erbjudit sig att riva det.

Jag vill gärna ha kvar min halva och kan ombesörja att ta ner hans del på egen bekostnad. Min enskilda byggnad skulle då bli 12 kvadratmeter och 0,5 meter från tomtgräns och 3,5 meter från hans altan.

Han har ingenting emot att jag återbrukar virket från byggnaden eller att jag bygger om min del till en enskild byggnad men vill då att jag flyttar den längre från tomtgränsen än den står nu. Han har erbjudit sig att utföra markarbetet för ny placering.

Jag hade helst velat ha kvar min del där den står och rustat upp den, enklaste och billigaste lösningen. Men har såklart förståelse för grannens perspektiv.

Jag kan tänka mig att flytta min del en eller ett par meter, men helst inte 4,5. Dessutom har jag ju gått med på att hans altan ska få vara närmare gränsen än så.

Låt oss säga att vi är överens om att vi båda ska ha 3 meter till gränsen och jag väljer att bygga ett 12 kvadratmeter garage med befintlig stomme.

Frågor som uppstår:

Behöver jag ett nytt bygglov om jag flyttar byggnaden 2,5 meter i en riktning?

Räknas den i så fall som friggebod om jag anmäler ombyggnationen till kommunen?

Står den tillräckligt nära huset för att få klassas som friggebod?

Tänker jag rätt som går med på att flytta den eller ska jag stå på mig om att jag faktiskt äger byggnaden fram till tomtgräns?

Fördelarna är att jag får hjälp att ta ner den, hjälp med markarbetet och behåller den goda grannsämjan.

Nackdelar är eventuella byråkratiska konsekvenser och att jag behöver lägga mer tid och pengar på att återuppföra den på annan plats än där byggnaden står idag.

Jag har försökt läsa på lite kring regler för komplementsbyggnader och jag tolkar det som att en ny byggnad ej kräver lov utanför detaljplan eller sammansatt bebyggelse som är fallet där vi bor.

Hur skulle ni gjort?
dela en kagge whiskey med grannen och diskutera verkliga problem i världen tex korruptionen i ukraina, hamas, hutirebeller mm.
 
Bjuder in kommunens handläggare också.
 
  • Gilla
Anitw och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Det är ju lite blandade känslor iblandade.

Dels har jag ambitionen att rusta upp min del och det innebär att grannens del rivas och jag bland annat behövt anlägga nya fundament för min del. Så med andra ord hade jag behövd lägga en massa arbete som jag nu kan få hjälp med. Jag får dessutom tillgång till bra virke från hans del.

Vi har varit överens om att garaget ska åtgärdas men inte i vilken omfattning. Han har ju erbjudit sig att ombesörja rivningsdelen och att göra markarbete för mitt nya förråd.

Jag inser ju också orimligheten i att låta det stå och förfalla så jag har varit mentalt inställd på att behöva göra vissa uppoffringar.

Det nya huset står ändå en bit ifrån min del, hans altan 3,5 meter ifrån. Så egentligen är det irrelevant om han byggt huset där eller inte.
om han är villig att ersätta dig för extrakostnaden för att flytta huset är det väl en bra kompromiss om du har platsen att flytta det till... Om ersättningen är monetär eller i form av hantlagning, virke och att ni hjälps åt så blir det ju win-win. Se bara till att allt är tydlgt uppgjort innan han river eller lyfter bort garaget, så du inte står med ett flyttat/rivet garage och att han då backar på att hjälpa dig och eller du inte får lov att bygga det på den nya platsen. Annars tänker jag att han borde kunna se fördelen att ha ett hus vid sin altan, tex kan du inte ställa en gammal traktor där, det ger skydd för insyn och vind osv. Jag skulle hellre ha en husvägg än en kompist, gammal båt, bil eller vad det nu kan vara...
 
  • Gilla
AMR74 och 4 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Bjuder in kommunens handläggare också.
hon skiter i ukraina tycker bara om hamas
 
  • Gilla
fjällsnickaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle hellre ha en husvägg än en kompist, gammal båt, bil eller vad det nu kan vara...
Ja, släpvagnen fick precis en naturlig plats i alla fall.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vi har ett hus med rätt stor tomt. I husköpet ingick ett gammalt garage (50-tal), ca 30 meter från huset. Farbröderna som bodde i granngårdarna på den tiden tyckte att de skulle ha det tillsammans och således står det med ena delen (3,5 m) på vår fastighet och med andra delen, 3 meter på grannens mark.

Nu har grannen byggt ett hus med altan som slutar 3 meter från tomtgränsen (okej för mig). Men altanen slutar precis där gamla garaget ligger. Och därför vill han nu riva garaget som är i vägen. Enligt honom är halva garaget hans och halva mitt. Han har erbjudit sig att riva det.

Jag vill gärna ha kvar min halva och kan ombesörja att ta ner hans del på egen bekostnad. Min enskilda byggnad skulle då bli 12 kvadratmeter och 0,5 meter från tomtgräns och 3,5 meter från hans altan.

Han har ingenting emot att jag återbrukar virket från byggnaden eller att jag bygger om min del till en enskild byggnad men vill då att jag flyttar den längre från tomtgränsen än den står nu. Han har erbjudit sig att utföra markarbetet för ny placering.

Jag hade helst velat ha kvar min del där den står och rustat upp den, enklaste och billigaste lösningen. Men har såklart förståelse för grannens perspektiv.

Jag kan tänka mig att flytta min del en eller ett par meter, men helst inte 4,5. Dessutom har jag ju gått med på att hans altan ska få vara närmare gränsen än så.

Låt oss säga att vi är överens om att vi båda ska ha 3 meter till gränsen och jag väljer att bygga ett 12 kvadratmeter garage med befintlig stomme.

Frågor som uppstår:

Behöver jag ett nytt bygglov om jag flyttar byggnaden 2,5 meter i en riktning?

Räknas den i så fall som friggebod om jag anmäler ombyggnationen till kommunen?

Står den tillräckligt nära huset för att få klassas som friggebod?

Tänker jag rätt som går med på att flytta den eller ska jag stå på mig om att jag faktiskt äger byggnaden fram till tomtgräns?

Fördelarna är att jag får hjälp att ta ner den, hjälp med markarbetet och behåller den goda grannsämjan.

Nackdelar är eventuella byråkratiska konsekvenser och att jag behöver lägga mer tid och pengar på att återuppföra den på annan plats än där byggnaden står idag.

Jag har försökt läsa på lite kring regler för komplementsbyggnader och jag tolkar det som att en ny byggnad ej kräver lov utanför detaljplan eller sammansatt bebyggelse som är fallet där vi bor.

Hur skulle ni gjort?
Varför skulle du behöva flytta din byggnad? Inte lite fräckt att köpa ett hus och sedan kräva stora förändringar av grannars fastigheter. Vill han ändra något på din sida gränsen så får föreslå något som du kan acceptera och givetvis stå för alla ev kostnader.
 
  • Gilla
Simpan123 och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Gällande att gå mindre än 4,5m från tomtgränsen så behövs väl okej från grannen?
För ditt gamla garage från 50-talet? Det står där det står.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Om du har en granne precis inpå knuten är du väl inte utanför sammanhållen bebyggelse.
Va?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför skulle du behöva flytta din byggnad? Inte lite fräckt att köpa ett hus och sedan kräva stora förändringar av grannars fastigheter. Vill han ändra något på din sida gränsen så får föreslå något som du kan acceptera och givetvis stå för alla ev kostnader.
Vi äger garaget gemensamt. Och han vill riva sin del. Det var ett önskemål från grannen att jag ska flytta min del eftersom den skulle hamna 0,5 meter från gränsen om jag låter den stå.

Det du föreslår är precis vad grannen gjort.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
returen returen skrev:
hon skiter i ukraina tycker bara om hamas
Jag börjar fatta...Ryssvän alltså.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Vi äger garaget gemensamt. Och han vill riva sin del. Det var ett önskemål från grannen att jag ska flytta min del eftersom den skulle hamna 0,5 meter från gränsen om jag låter den stå.

Det du föreslår är precis vad grannen gjort.
Ger du ett finger där så tar hon snart hela armen. Det är rent pinsamt egentligen att ens föreslå att du ska flytta en byggnad för att hon ska få mer avstånd till sin altan. Varför byggde hon den precis där?
 
  • Gilla
DarkInNight och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.