53 686 läst · 135 svar
54k läst
135 svar
Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Enligt kommunens svar så tolkar jag det som att ingen av byggnaderna kräver varken eller.E Eld skrev:
Nu gäller det väl att få grannen att söka rivningslov om så krävs. Antar att han får ta ansvar för hela byggnaden om han vill att den ska försvinna.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Är det rimligt att jag överlåter rivningsarbetet till grannen utan att engagera mig vidare i frågan om han väljer att söka rivningslov eller inte?
Kan det drabba mig som delägare i byggnaden om den rivs utan lov? Förutsatt att jag inte lägger mig i att han gör det på eget bevåg. Ingen annan än kommunen kommer sakna det gamla garaget.
Det lär ju framkomma att en tidigare inritad byggnad plötsligt ersatts av en till hälften så stor friggebod i mitt fall, vid framtida ansökningar om byggnation på platsen. Och då blir frågan om jag varit skyldig att upplysa kommunen om rivningen?
Tar jag en för stor risk i att låta grannen egenmäktigt ta ansvaret gentemot kommunen om frågan om rivningslov funnits dyker upp om låt säga 5 år? Eller kan jag på något sätt friskriva mig från ansvar?
Eller är det klokare att medfinansiera en ansökan om rivning för att kunna sova gott om natten?
Kan det drabba mig som delägare i byggnaden om den rivs utan lov? Förutsatt att jag inte lägger mig i att han gör det på eget bevåg. Ingen annan än kommunen kommer sakna det gamla garaget.
Det lär ju framkomma att en tidigare inritad byggnad plötsligt ersatts av en till hälften så stor friggebod i mitt fall, vid framtida ansökningar om byggnation på platsen. Och då blir frågan om jag varit skyldig att upplysa kommunen om rivningen?
Tar jag en för stor risk i att låta grannen egenmäktigt ta ansvaret gentemot kommunen om frågan om rivningslov funnits dyker upp om låt säga 5 år? Eller kan jag på något sätt friskriva mig från ansvar?
Eller är det klokare att medfinansiera en ansökan om rivning för att kunna sova gott om natten?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Absolut, innan befintliga garaget är nedmonterat så kommer jag och grannen behöva ha skriftligt kommit överens om att jag får lov att uppföra ett nytt förråd på platsen. Förutsatt att jag väljer att ha den närmare än 4,5 meter från gränsen såklart.
Jag ser inte varför du skulle ge dig in i sådana vågspel. Du som fastighetsägare står hela risken och hur vet du om grannen betalar ev sanktioneavgifter eller andra kostnader långt in i framtiden?S Småbrukaren skrev:Är det rimligt att jag överlåter rivningsarbetet till grannen utan att engagera mig vidare i frågan om han väljer att söka rivningslov eller inte?
Det enda raka är att han gör det och bekostar nu by the book, så som du vill ha det.
Vill du hjälpa till tex med eget arbete pga du får en stdhöjning så fine, men det är max vad du bör gå med på.
Varför inte flytta på hela garaget istället för att riva?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Det finns flera anledningar. Främst för att jag i så fall skulle få en bygglovspliktig byggnad på min tomt då hela det befintliga garaget är ca 30kvm. Dels för att det inte får plats på den delen av tomten som avses och dels för att jag inte har behov av så mycket byggnad. Sen äger jag ju bara hälften. Oavsett så skulle det innebära att vi behöver söka lov för att ändra placeringen.
Nu blir det grannens problem med rivningen och jag kan fritt bygga mina 12kvm friggebod på min tomt utan varken anmälan eller bygglovsansökan.
Nu blir det grannens problem med rivningen och jag kan fritt bygga mina 12kvm friggebod på min tomt utan varken anmälan eller bygglovsansökan.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Vad för ansökan menar du?
I skrivande stund är tråden uppe i 188 inlägg som enbart spekulerar i tänkbara utgångar i frågan.S Småbrukaren skrev:Vi har ett hus med rätt stor tomt. I husköpet ingick ett gammalt garage (50-tal), ca 30 meter från huset. Farbröderna som bodde i granngårdarna på den tiden tyckte att de skulle ha det tillsammans och således står det med ena delen (3,5 m) på vår fastighet och med andra delen, 3 meter på grannens mark.
Nu har grannen byggt ett hus med altan som slutar 3 meter från tomtgränsen (okej för mig). Men altanen slutar precis där gamla garaget ligger. Och därför vill han nu riva garaget som är i vägen. Enligt honom är halva garaget hans och halva mitt. Han har erbjudit sig att riva det.
Jag vill gärna ha kvar min halva och kan ombesörja att ta ner hans del på egen bekostnad. Min enskilda byggnad skulle då bli 12 kvadratmeter och 0,5 meter från tomtgräns och 3,5 meter från hans altan.
Han har ingenting emot att jag återbrukar virket från byggnaden eller att jag bygger om min del till en enskild byggnad men vill då att jag flyttar den längre från tomtgränsen än den står nu. Han har erbjudit sig att utföra markarbetet för ny placering.
Jag hade helst velat ha kvar min del där den står och rustat upp den, enklaste och billigaste lösningen. Men har såklart förståelse för grannens perspektiv.
Jag kan tänka mig att flytta min del en eller ett par meter, men helst inte 4,5. Dessutom har jag ju gått med på att hans altan ska få vara närmare gränsen än så.
Låt oss säga att vi är överens om att vi båda ska ha 3 meter till gränsen och jag väljer att bygga ett 12 kvadratmeter garage med befintlig stomme.
Frågor som uppstår:
Behöver jag ett nytt bygglov om jag flyttar byggnaden 2,5 meter i en riktning?
Räknas den i så fall som friggebod om jag anmäler ombyggnationen till kommunen?
Står den tillräckligt nära huset för att få klassas som friggebod?
Tänker jag rätt som går med på att flytta den eller ska jag stå på mig om att jag faktiskt äger byggnaden fram till tomtgräns?
Fördelarna är att jag får hjälp att ta ner den, hjälp med markarbetet och behåller den goda grannsämjan.
Nackdelar är eventuella byråkratiska konsekvenser och att jag behöver lägga mer tid och pengar på att återuppföra den på annan plats än där byggnaden står idag.
Jag har försökt läsa på lite kring regler för komplementsbyggnader och jag tolkar det som att en ny byggnad ej kräver lov utanför detaljplan eller sammansatt bebyggelse som är fallet där vi bor.
Hur skulle ni gjort?
Att ingripa under pågående försäljning ändrar förutsättningarna både för säljare och presumtiva köpare. Det är inte OK att som 3:e part påverka pågående försäljningsprocess. Det skapar missnöje och irritation. Gör ingenting, lev vidare med befintliga förutsättningar Låt din nya granne bo in sig och ta frågan därifrån. Gissningsvis har inte trädet vuxit upp nyligen och skapat problemet just nu.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Det är det inte värt.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 011 inlägg
Fel tråd Bernt 😅B Bernt Ö97 skrev:I skrivande stund är tråden uppe i 188 inlägg som enbart spekulerar i tänkbara utgångar i frågan.
Att ingripa under pågående försäljning ändrar förutsättningarna både för säljare och presumtiva köpare. Det är inte OK att som 3:e part påverka pågående försäljningsprocess. Det skapar missnöje och irritation. Gör ingenting, lev vidare med befintliga förutsättningar Låt din nya granne bo in sig och ta frågan därifrån. Gissningsvis har inte trädet vuxit upp nyligen och skapat problemet just nu.