94 272 läst · 157 svar
94k läst
157 svar
Hjälp! Elskåp blockerar vår infart – vad kan vi göra?
Det är bara vattenfall som kan ge dig svar. Vi flyttade ett skåp från vår skaftväg i Huddinge när vi byggde 2010 och det är inte helt gratis. De skickade en offert, man sa "Ja tack, jättegärna herr monopolägare." och sen dök några upp med en liten grävskopa ungefär på utsatt tid. Sen var det givetvis en bergklack där vi ville sätta skåpet och vi fick det ändå inte exakt dit vi ville..FFEAFE skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 973 inlägg
Efter lite sökningar så hittar jag stället på Google Maps.
Detta är aktuellt ställe fast från andra hållet.
Skåpet ser ut att stå till stor del på grannens mark, gissar att det är den linjen det röda illustrerar i TS inlägg.
Spontant tror jag att du själv får bekosta eventuell flytt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är aktuellt ställe fast från andra hållet.
Skåpet ser ut att stå till stor del på grannens mark, gissar att det är den linjen det röda illustrerar i TS inlägg.
Spontant tror jag att du själv får bekosta eventuell flytt.
Har du fått tillstånd för ny in-/utfart av kommunen? Annars måste du anmäla detta också. Ring och stäm av hur du går till väga. Står det något i vägen är det inte alls säkert att du får flytta det bara för en infart. Annars kan du bli skyldig att återställa i efterhand. Det beror på vad som ligger i backen (ledningar), trafiksäkerhet eller tex alléträd.FFEAFE skrev:
Hej alla,
Vi har ett problem med ett elskåp som blockerar infarten till vår tomt som vi köpte nyligen. Tomten har styckats av den tidigare ägare, och infarten är ny, men elskåpet står precis i vägen, vilket gör det svårt att komma in.
Vi har kontaktat Huddinge kommun och planerar även att höra av oss till Vattenfall, men vi undrar om någon här har erfarenhet av att få ett elskåp flyttat?
Jag bifogar en bild så ni kan se hur det ser ut. Alla tips och råd uppskattas!
- Vem har ansvaret i sådana här fall? (Den gamla ägaren flyttar stolpen som ni kan se på bilden men inte elskåpet)
- Hur lång tid kan en flytt av ett elskåp ta?
- Finns det något vi kan göra för att påskynda processen?
Tack på förhand!
Mvh en som jobbat på kommunen
Edit: ser att du kontaktat dem 😊
Ser ju ut som en utfart får plats där om lyktstolpen flyttas.13th Marine skrev:
Och sen en viadukt över lekstugan så är projektet klart! 🙃
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 973 inlägg
Är det de 20cm till vänster av det röda strecket på skåpet som vi pratar om?
Dvs, att du får en infart på 3.6m istället för 3.8m?
Dvs, att du får en infart på 3.6m istället för 3.8m?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 184 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 184 inlägg
Börja hos kommunen. Den är huvudman för den allmänna platsen gatan och står för skyldighet att iordningställa och underhålla platsen. Det är minst sagt gråzonsjuridik men många kommuner som är huvudman för allmän plats tar ut olika avgifter för att ändra på den, t ex så att ni kan få er utfart. Och till detta nätägaren som vill ha sina pengar för att flytta elskåpet.
Det handlar inte bara om TS bil. Ska man t.ex bygga hus med platta på mark så är det önskvärt att få upp betong/pumpbil och kanske vill man inte behöva lyfta in väggsektioner och takstolar med "den stora dyra kranen". Räddningstjänsten kan också behöva en viss bredd på vägen.P PappasHammare skrev:
Definitivt. Men detta kollar man väl upp INNAN man köper en fastighet?D Daniel_M_ skrev:
Kommunen här hos mig tror jag har ett krav på 4 meter för sina sopbilar men det kommer TS inte klara i vilka fall som helst. Nu ska säkert inte sopbilen in där men ändå.D Daniel_M_ skrev:
Maxbredd på fordon är 3.5 meter men då kan man fundera vad som ska transporteras till TS.
Enligt bilderna så ser det ut som det är redan ett hus byggt på tomten.
Tror nog ändå att det inte påverkar speciellt mycket att ha lite smalare.
Soptunnorna förresten ska säkert också stå där ute och jag tror nog inte att grannarna vill ha de på sin tomt.
Ja, det är jättebra att göra. Krav på vägens bredd är det också bra att kolla upp innan man styckar av. Men man kan ju tycka att lantmäteriet borde ha koll.B Barrväxt skrev:
3.8m är inte mycket när det kommer snö som ska läggas upp på sidorna.