94 342 läst · 157 svar
94k läst
157 svar
Hjälp! Elskåp blockerar vår infart – vad kan vi göra?
Nej, men gissar att det kommer kosta cirka 40k att flytta det. Risken är att du måste flytta belysningen också så det är väl ungefär 10 till.
anslutning ska egentligen göras i gatan, med kantsten och så, du kan ju göra det själv om du har en kunnig byggare, annars får du be kommunen. (Du får egentligen inte göra det själv men oddsen att någon vet om det är liten)
anslutning ska egentligen göras i gatan, med kantsten och så, du kan ju göra det själv om du har en kunnig byggare, annars får du be kommunen. (Du får egentligen inte göra det själv men oddsen att någon vet om det är liten)
Vi flyttade en lyktstolpe 2½m vid husbygget, kostade knappt 10kSEK (2013, säkert dyrare nu), jag frågade kommunen så beställde de jobbet från sin standardleverantör av eljobb i gatan, gick väldigt snabbt och smidigt och sen skickade firman som gjorde det räkningen till oss.
Ett elskåp är nog avsevärt mycket mer jobb att flytta och mycket fler kablar som ska skarvas jämfört med lyktstolpe men helt klart görbart så det är väl bara en fråga om hur mycket pengar man tycker det är värt att få en bredare utfart.
Ett elskåp är nog avsevärt mycket mer jobb att flytta och mycket fler kablar som ska skarvas jämfört med lyktstolpe men helt klart görbart så det är väl bara en fråga om hur mycket pengar man tycker det är värt att få en bredare utfart.
Redigerat:
Högsta tillåtna fordonsbredd i Sverige är 260 cm, inklusive lasten.P PappasHammare skrev:Kommunen här hos mig tror jag har ett krav på 4 meter för sina sopbilar men det kommer TS inte klara i vilka fall som helst. Nu ska säkert inte sopbilen in där men ändå.
Maxbredd på fordon är 3.5 meter men då kan man fundera vad som ska transporteras till TS.
Enligt bilderna så ser det ut som det är redan ett hus byggt på tomten.
Tror nog ändå att det inte påverkar speciellt mycket att ha lite smalare.
Soptunnorna förresten ska säkert också stå där ute och jag tror nog inte att grannarna vill ha de på sin tomt.
(Högsta tillåtna fordonslängden i Sverige är 25,25 m under vissa förutsättningar, se Modulsystemet 25,25. Fordonslängden 24 m är tillåtet för bil och släp och bil och trailer utan speciella förutsättningar.)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 978 inlägg
Jag slår vad om att det kommer att bli bråk om den nya placeringen om skåp och stolpe skall flyttas. Ingen vill ju ha dessa på/mot sin tomt. Så en flytt lär behöva göras så att det är i hörnet av TS infart som de placeras ändå, dvs precis vid infarten och då tar de plats från infarten ändå.
Edit: Med detta som grund hade jag bara flyttat på lyktstolpen.
Edit: Med detta som grund hade jag bara flyttat på lyktstolpen.
3,6 meter räcker lugnt, så inga problem med bredden på infartenD Daniel_M_ skrev:
FFEAFE skrev:
Hmm, vattenfall. Jag gissar på 5 år.FFEAFE skrev:
Vattenfall har totalkraschat, ett rutinärende som säkringsändring tar flera månader idag, en sak som de skulle kunna knacka in på 3 minuter.
Nej, du kan inte byta nätägare, så du är körd.FFEAFE skrev:
Tror den som sålt detta till dig har ganska kul åt din blunder. Varför kollar du inte upp sådant först om du inte vill använda grannens uppfart?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 883 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 883 inlägg