P
K Karl Olssvan skrev:
Det är betydligt smartare än tro att människan redan vet allt. När det är långt kvar.
Det är troligt att vi aldrig kommer att veta "allt", men vetenskap är den bästa metoden vi har för att ta reda på hur verkligheten är beskaffad. Gissningar och "sunt" förnuft är inte i närheten av lika effektiva metoder.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ska man göra för att avgöra vad som troligen är bra om man inte ska använda vetenskap?
Man kanske kan titta på vad andra vetenskapsmän kommit fram till.

Jag är ingen "ryssvän" (speciellt inte i de här dagarna) men när jag härom året upptäckte att ryssarna hade betydligt stringentare krav på elektromagnetisk strålning än vad vi hade - blev jag lite fundersam.

Jag har vidare haft rätt mycket med med myndighetspersoner att göra - men dom som har imponerat, dom som har stått för något - kan nog räknas på ena handens fingrar. Det har som regel varit alldeles kristallklart vem som betalat deras löner.

Samtidigt har jag gjort en liten studie inom vår egen organisation - där vår personal mer eller mindre frekvent jobbar inom ställverksområde - där tillåten elektromagnetisk strålning på den tiden fick vara ca 1000 gånger högre än utanför - man gick från µT till mT. Men jag hittade inte ett enda exempel på någon "som råkat illa" ut med avseende på cancer etc.

Samtidigt fick jag härom året nedanstående rader från en vän och kollega - från ett av våra gemensamma äventyr - inne på ett ställverksområde i USA.

När jag är precis mitt emellan två spolar känner jag en omedelbar momentan lust att kräkas. Jag känner ett obehag som överraskar och jag förstår att det här klarar jag inte av om jag inte snabbt springer igenom magnetfältet. Väl på andra sidan sneglar jag mot kontoret...tur.. ingen såg mig va bra - för hur skulle jag kunna rättfärdiga min dumhet att inte gå på grusgången?
Jag står där ett tag och känner att 2 sekunder till och jag hade svimmat. Herregud! ingen har för mig nämnt halv sju om att magnetfält ska man se upp med. Skämdes men sa ingenting tror jag.

Dessa rader fick jag av honom många år senare - och jag skulle naturligtvis ha varit med honom ute i ställverket - där får man inte vara ensam. Men jag var inne på kontoret och pysslade med annat "viktigt" - och där borde jag inte ha varit. Så magnetfält är inte att leka med även om vi här talar om mycket höga värden.

Men bygga ett hus för att bo i - under en kraftlinje - aldrig i livet.

P
B Boggi skrev:
Man kanske kan titta på vad andra vetenskapsmän kommit fram till.
Det gör man alltid inom vetenskapen. Det är så framsteg görs, och det är så vi som inte är experter inom ett område kan förhålla oss till det området.
Så magnetfält är inte att leka med även om vi här talar om mycket höga värden.
Vilket vi vet pga vetenskaplig forskning.
Men bygga ett hus för att bo i - under en kraftlinje - aldrig i livet.
Inte jag heller. Åtminstone inte utan att först ta reda på så mycket som möjligt om magnetfälts påverkan på människokroppen, baserat på kraftledningens storlek.
TS problem tror jag dock inte i första hand är magnetfälten som ställverket kan alstra, men vi har inte sett några prognoser på det i den här tråden så vitt jag vet, så det är mest en gissning från min sida.

TS bor redan intill en kraftledning och har inte gett uttryck för oro över magnetfält från det planerade ställverket.
TS oroar sig för att husets marknadsvärde ska minska inför en planerad försäljning.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv skulle jag vara i princip oroad för endast ljud och visuell förfulning.
Och kanske mest för värdeminskning, den är rätt garanterad, och rätt garanterad rejäl.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tyst vill jag inte hålla med om att en transformatorstation alltid är.
50Hz brum och en del corona-sprakande kommer att ligga som ett konstant lågt bakgrundsljud.
Sen är det olika hur man reagerar eller bryr sig om sådant.
Brummet är faktist 100 Hz. Mät så får du se!

B Bengt-re skrev:
Brummet är faktist 100 Hz. Mät så får du se!
Ja, mitt ursprungliga inlägg var inte faktamässigt korrekt, men magnetostriktion-fenomenet (och andra aspekter av frekvensduplicering) har vi sedan fått hjälp att reda ut i tråden ;)

• Gilla
Bengt-re och 2 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Smelly Smelly skrev:
Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

[bild]
Om de vägrar diskutera en lösning för att ert fastighetsvärde så hade jag startat en folkrörelse mot elmonopolet och startat ett jäkla liv. Men sån är jag. Finns mycket skit om E.on som skulle kunna väckas till liv. Varför har VEBA Ag (E.ON) betalat ersättning mot offren i de judiska arbetslägerna? RWE som äger E.ON är ett av de skitigaste energibolagen i Europa. E.Ons blivande VD som på julfesten tafsade på den anställda kvinnan som vann en dans med Vd:n. Personligen om detta hade hänt mig hade jag blivit en trollfabrik för negativ media tills de hade gått med på ett utköp. Ert fastighetsvärde är ju fika en dag på ett företag som omsätter 4 miljarder…

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Mot elmonopolet? Du tycker att Eon skall kunna kapa elkabeln helt fritt? :thinking:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Karrock
Jag åkte förbi idag och det verkar grävas för fullt inne på "tomten" med stolpar utlagda i travar.

Hur har det gått @Smelly ?

Karrock Karrock skrev:
Jag åkte förbi idag och det verkar grävas för fullt inne på "tomten" med stolpar utlagda i travar.

Hur har det gått @Smelly ?

Tjenare!

Ja de håller på att gjuta fundament för master och lite sånt. Det är riktigt jobbigt att komma hem varje dag och se den nya förödelsen.

De har inte fått bygglov ännu, nämnden har möte i slutet av augusti och vi hoppas såklart det blir avslag, jag har skrivit mitt grannyttrande och mest skrivit om betydande olägenhet och förändrad landskapsbilden.

Så sammanfattningsvis är läget förjävligt och oförändrat

• Ledsen
Appendix
  • Laddar…
Om de börjat bygga/förbereda för mycket innan bygglovet är klart kan det finnas en chans att jävlas med dem...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Tjenare!

Ja de håller på att gjuta fundament för master och lite sånt. Det är riktigt jobbigt att komma hem varje dag och se den nya förödelsen.

De har inte fått bygglov ännu, nämnden har möte i slutet av augusti och vi hoppas såklart det blir avslag, jag har skrivit mitt grannyttrande och mest skrivit om betydande olägenhet och förändrad landskapsbilden.

Så sammanfattningsvis är läget förjävligt och oförändrat
Har du lyckats få stopp på byggnationen?

Mvh

Transformatorstationer är väl fulla med PCB och annat mindre trevligt skit???
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_bifenyler
Vi kommer med det "gröna skiftet" få oerhört mycket mer såna här stationer, nät och annat skit uppsatt i skog, mark och på tomter.

Det har varit så. Men nu används inte PCB i nya transformatorer.

• Gilla
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.