75 013 läst · 279 svar
75k läst
279 svar
Hjälp! E-on vill bygga transformatorstation
Har någon läsning kring strikt ansvar för ev. förmögenhetsskador. Vet du om det finns domar?E ewa.bergwall skrev:Hej, alla verksamhetsutövare har miljöskadeståndsmässigt ett sk strikt ansvar för eventuella förmögenhetsskador som uppkommer på kringliggande fastigheter. Ta kontakt med en jurist som kan fastighetsrätt eller miljörätt och prata med hen om din situation. Vad gäller kostnader så kan juristen använda sig av rättsskyddet i din hemförsäkring (det täcker både motpartskostnader och dina egna kostnader upp till en viss nivå).
Intressant, det borde gå att använda för vindkraft också (på förekommer anledning, det finns ju flera diskussionerbom detta i pressen just nu).E ewa.bergwall skrev:Hej, alla verksamhetsutövare har miljöskadeståndsmässigt ett sk strikt ansvar för eventuella förmögenhetsskador som uppkommer på kringliggande fastigheter. Ta kontakt med en jurist som kan fastighetsrätt eller miljörätt och prata med hen om din situation. Vad gäller kostnader så kan juristen använda sig av rättsskyddet i din hemförsäkring (det täcker både motpartskostnader och dina egna kostnader upp till en viss nivå).
Efter att ha läst igenom tråden så kan man lätt konstatera att åsikterna kring oljud och eventuell fara med att bo granne med en transformatorstation och /eller högspänningsledningar är rätt spridda och högljudda.
Jag har min egen åsikt kring farorna, men istället för att argumentera kring det kan vi lätt konstatera att dessa olika åsikter finns rätt spridda i samhället.
Det innebär att TS *kommer* att få ett försämrat pris vid den planerade försäljningen då det kommer finnas ett flertal som väljer bort huset från start.
Så en värdeminskning är ju inget hypotetiskt, utan något som TS faktiskt bör kunna visa på med förhållandevis lätthet genom några utlåtanden från mäklare.
Om det sedan är Eon, kommunen eller någon annan som ska stå för den ersättningen och hur det ska gå till (eller om placeringen ska ändras) låter jag vara osagt.
Men rådet ovan att kontakta en jurist och ställa kravet mot Eon i första hand känns som en bra sak. Att de i första budet väljer att ducka är ju bara deras första bud.
Det kan givetvis också vara lämpligt att kontakta kommunen och börja bearbeta dem (på ett positivt och konstruktivt vis, så att du inte får stämpeln foliehatt och rättshaverist) innan Eon kommer in med sin ansökan.
Jag har min egen åsikt kring farorna, men istället för att argumentera kring det kan vi lätt konstatera att dessa olika åsikter finns rätt spridda i samhället.
Det innebär att TS *kommer* att få ett försämrat pris vid den planerade försäljningen då det kommer finnas ett flertal som väljer bort huset från start.
Så en värdeminskning är ju inget hypotetiskt, utan något som TS faktiskt bör kunna visa på med förhållandevis lätthet genom några utlåtanden från mäklare.
Om det sedan är Eon, kommunen eller någon annan som ska stå för den ersättningen och hur det ska gå till (eller om placeringen ska ändras) låter jag vara osagt.
Men rådet ovan att kontakta en jurist och ställa kravet mot Eon i första hand känns som en bra sak. Att de i första budet väljer att ducka är ju bara deras första bud.
Det kan givetvis också vara lämpligt att kontakta kommunen och börja bearbeta dem (på ett positivt och konstruktivt vis, så att du inte får stämpeln foliehatt och rättshaverist) innan Eon kommer in med sin ansökan.
Fy fan vad tråkigt!! FET KOMPENSATION!!Smelly skrev:Hej!
Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]
Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)
Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.
De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.
Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.
[bild]
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg