75 013 läst · 279 svar
75k läst
279 svar
Hjälp! E-on vill bygga transformatorstation
Oljan är oavsett typ innesluten. Jag tror inte att den är värre än den du har i bilen. Det är oavsett inget att hetsa upp sig för. Ska du ha el så måste det finnas transformatorer i närheten.
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
Det finns biobaserade transformatoroljor sedan länge. Frågan är ju om Eon använder dom.
Nu är jag inte så där hysterisk när det gäller elektrosmog men högspänningsdelen, ledningar, transformationer etc avger strålning.Smelly skrev:Hej!
Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. [länk]
Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)
Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.
De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.
Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.
[bild]
Jag vet inte riktigt vilka regler som gäller i Sverige eftersom jag bor i Tyskland, men en av mina före detta grannar köpte ett hus nära en transformatorstation. Nu ligger hus inte så nära stationen (stängslet), kanske 30m.
För lite över två år sedan fick elbolaget för sig att modernisera och förstora stationen. När dom nya transformatorerna inklusive ledningsdragning var klart (dom använde de gamla fundamenten) för ungefär ett år sedan, föreslog jag mig grannar att vi skulle mäta den elektromagnetiska strålningen och jämföra med gällande regler.
I mitt fall lånade jag bara mätutrustning från mitt arbete (Airbus Defence & Space) som vi normalt sett använder till att mätning av strålning från eller till satelliter) så det var enkelt. Kunde med hjälp av en drönare i princip mäta i real-time i 3D. Över stationen fick vi naturligtvis inte flyga.
För att göra en lång historia kort, de överskred strålningstätheten kraftigt i flera riktningar, bland annat min grannes hus så vi fick stopp på bygget och de var tvungna att ta stationen ur bruk och bygga om den igen. Nu ett år senare är de nästan färdiga. Får se om vi kommer att göra nya mätningar igen när den går under full last.
I Tyskland är det dokumenterat hos Bundesamt für Strahlenschutz ( https://www.bfs.de/DE/themen/emf/emf_node.html eller https://www.bfs.de/DE/themen/emf/nf...uenz von,gültige Grenzwert von 100 Mikrotesla ).
Gränsvärdet för 50Hz elektrosmog, dvs det normala energi nätet som har en frekvens på 50Hz är i Tyskland 100 microTesla. Jag kan bara förmoda att det finns liknande gränsvärden i Sverige (EU riktlinjer).
Elektrosmog finns på alla frekvenser. Mobilnät, WiFi, elektrisk energi osv. Dessutom bildas det gärna bifrekvenser som också kan spela en roll. Det är därför viktigt att man täcker alla frekvenser om man vill mäta det hela. Om inte, kan det vara svårt att hävda att det kommer från en speciell källa, t.ex. strömnätet.
En allmän översikt över gränsvärden och frekvenser i Tyskland hittar man här https://www.bfs.de/DE/themen/ion/st...on Einzelpersonen,80 (1) Strahlenschutzgesetz).
Som sagt, vet inte exakt vart man måste leta i Sverige men är säkert beskrivit någonstans.
Gränsvärdet för 50Hz elektrosmog, dvs det normala energi nätet som har en frekvens på 50Hz är i Tyskland 100 microTesla. Jag kan bara förmoda att det finns liknande gränsvärden i Sverige (EU riktlinjer).
Elektrosmog finns på alla frekvenser. Mobilnät, WiFi, elektrisk energi osv. Dessutom bildas det gärna bifrekvenser som också kan spela en roll. Det är därför viktigt att man täcker alla frekvenser om man vill mäta det hela. Om inte, kan det vara svårt att hävda att det kommer från en speciell källa, t.ex. strömnätet.
En allmän översikt över gränsvärden och frekvenser i Tyskland hittar man här https://www.bfs.de/DE/themen/ion/st...on Einzelpersonen,80 (1) Strahlenschutzgesetz).
Som sagt, vet inte exakt vart man måste leta i Sverige men är säkert beskrivit någonstans.
Fast ni mätte väl den elektromagnetiska strålningstätheten? Där finns inga gränsvärden för så låga frekvenser vad jag vet.T TommyStrandberg skrev:
magnetfält är inte samma sak som radiovågor...
Vi, dvs snarare min medarbetare från Airbus så kallade EMF laboratorium, mätte över alla frekvenser såväl magnetiska och elektriska fält. Jag har inga data här just nu eftersom vi lämnade över allt till grannen.
En sammanställning över alla gränsvärden finns på de sidor jag refererade till ovan men jag bifogar ett snapshot nedan. I och med att det är EU regler, måste liknande värden också gälla i Sverige.
Om du vill ha mer info, måste jag få tag på min för detta medarbetare (vi är numera båda pensionerade så det kan ta lite tid att få tag på honom).
NB. Förresten, jag nämnde 100 micro Tesla ovan. Det beror på att i Tyskland får fältstyrkan för ett dagligt uppehåll (hela dagen till exempel) bara vara hälften av gränsvärdet, 200 microTesla i detta fall.
En sammanställning över alla gränsvärden finns på de sidor jag refererade till ovan men jag bifogar ett snapshot nedan. I och med att det är EU regler, måste liknande värden också gälla i Sverige.
Om du vill ha mer info, måste jag få tag på min för detta medarbetare (vi är numera båda pensionerade så det kan ta lite tid att få tag på honom).
NB. Förresten, jag nämnde 100 micro Tesla ovan. Det beror på att i Tyskland får fältstyrkan för ett dagligt uppehåll (hela dagen till exempel) bara vara hälften av gränsvärdet, 200 microTesla i detta fall.
Nej... Bara ... Nej...
Du har närapå allt om bakfoten, bortsett från möjligen den faktiska nivån på referensvärdena i Sverige. Föreskriften är SSMfs nånting för allmänheten och Afs nått för arbetstagare.
Jag är tämligen säker på att ni inte mätte el- och magnetfält vid alla förekommande frekvenser, för flera av de typerna av antenner asar man inte upp i luften...
Du har närapå allt om bakfoten, bortsett från möjligen den faktiska nivån på referensvärdena i Sverige. Föreskriften är SSMfs nånting för allmänheten och Afs nått för arbetstagare.
Jag är tämligen säker på att ni inte mätte el- och magnetfält vid alla förekommande frekvenser, för flera av de typerna av antenner asar man inte upp i luften...
Du kan knappast kalla det smogg när du pratar om enstaka frekvenser. Det är ett begrepp när man pratar om totalen på alla frekvenser. Inte specifika signaler eller frekvenser.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 181 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 181 inlägg
Bygg ut huset ni bor i då?Smelly skrev:Grejjen är att vi hoppas på utökning i familjen i vinter och huset vi bor i nu är för litet för vår familj så planen var att sälja och bygga ett nytt hus där alla får plats. En stor del av värdet på vårt hus är det ostörda enskilda läget som ju blir fullständigt pulveriserat av Transformatorstationen. Så nu kan vi inte sälja för tillräckligt mycket för att lösa lånen, än mindre lägga in handpenning på ett nybygge... och vi kan inte bo kvar heller för där får vi inte plats så ja det är pengar jag är ute efter.