Q
G gråsten skrev:
tja, det var EON som lade dit plåtarna. Så det var en meningslös trygghetsskapande åtgärd över de två 150 kV kablar som drogs
Jag tror inte heller på aluminium för att avskärma magnetfält men det är tyvärr så det görs. Man har försökt övertyga mig men nä.
 
O
Tänkte på det här när jag skummade tråden:
https://www.byggahus.se/lansstyrels...-fritidshus-huset-passar-inte-in-i-landskapet

Handlar det om en förbannat snygg transformatorstation eller ett bara ett jävligt fult hus? Har väldigt svårt att tro att transformatorstationen passar bättre i landskapsbilden än vad huset gör, så det är väl bara att konstatera att vi har märkliga och inkonsekventa lagar och regler i vårt avlånga land.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Har E-on fått bygglov? I så fall anses väl transformatorstationen ha allmänintresse, vilket är ganska lite chans att ett fritidshus har.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Tänkte på det här när jag skummade tråden:
[länk]

Handlar det om en förbannat snygg transformatorstation eller ett bara ett jävligt fult hus? Har väldigt svårt att tro att transformatorstationen passar bättre i landskapsbilden än vad huset gör, så det är väl bara att konstatera att vi har märkliga och inkonsekventa lagar och regler i vårt avlånga land.
Ja det var väl ungefär det jag anförde i mina överklagningar. Att det ser ut ungefär som att mitt lilla röda hus med vita knutar håller på art bli påkörd av en finlandsfärja. Men det hjälpte inte tyvärr.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
P
@Smelly
Hur har det gått med bygglovet?
 
Smelly Smelly skrev:
Jo absolut, men marknadspris vore ju toppen. Jag tänker mig att huset idag kanske är värt 1,2 eller så och när E-on är färdiga med att parkera sin finlandsfärja bakom huset så kanske jag kan vara glad om jag får 350.000
Köper man för en tredjedel av värdering så är det väl rimligt att sälja för en tredjedel värdering.
Så du får väl 400.000 kr nu.
 
P
Smelly Smelly skrev:
Sisådär för min del, bra för e-on
Jag tittade nyss på videon. 😢
 
P
lunnabo lunnabo skrev:
Köper man för en tredjedel av värdering så är det väl rimligt att sälja för en tredjedel värdering.
Så du får väl 400.000 kr nu.
Smelly köpte huset till marknadspris.

Nu får han ingenting alls av E-on, åtminstone.
 
P pmd skrev:
Smelly köpte huset till marknadspris.

Nu får han ingenting alls av E-on, åtminstone.
Klart att han inte får något av EON.
EON har noll nytta av hans fastighet.

Om du är så himla bekymrad om utsikten så köp en större fastighet!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Smelly köpte huset till marknadspris.

Nu får han ingenting alls av E-on, åtminstone.
Det är väl så det är med "affärer", man vet aldrig hur det blir i slutändan. Ibland blir det vinst och ibland blir det förlust så det måste man ta med i kalkylen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att han inte får något av EON.
EON har noll nytta av hans fastighet.

Om du är så himla bekymrad om utsikten så köp en större fastighet!
Visst. E-On har inte gjort något formellt fel. De är bara en dålig granne. Passar utmärkt i Byggahusforumet.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst. E-On har inte gjort något formellt fel. De är bara en dålig granne. Passar utmärkt i Byggahusforumet.
Eon är inte alls någon dålig granne.
Eon erbjuder sig att plantera en häck.
Det är att visa god grannsämja.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Klart att han inte får något av EON.
EON har noll nytta av hans fastighet.

Om du är så himla bekymrad om utsikten så köp en större fastighet!
Ha, det är precis vad jag gjorde, det kommer en del 3 :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Ha, det är precis vad jag gjorde, det kommer en del 3 :)
Skulle kunna tillägga att sluta gnälla över vad grannen gör på sin fastighet!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.