Om vi backar tillbaka litet. Är det inte så att man använder ozonmaskiner i utrymmen där det inte finns människor under tiden processen pågår? Och att man får vädra ut en stund efter ozon-sessionen innan man tar in folk i utrymmet? Har jag missförstått helt hur desa enheter är avsedda att användas?

• Gilla
mortirolo och 1 till
  • Laddar…
Hej alla, jag är glad att jag skapade denna tråd för mer än 1år sedan.
Jag har inte hunnit kolla upp om det nu är helt förbjudit att sälja denna produkt.
Om den nu stämmer så glädjer det mej att vi får stopp på försäljning samt marknadföring av farliga gaser.
MVH. Ventilations erfarenhet i 35 år.

A Anders Hedström1 skrev:
Det är inget att ha i hemmen för att ta upp de små partiklarna samt volymmässigt att rena luften
Den avger mer problem än den tar
Alltså? Skall en luftrenare vara en hälsorisk om man nu väljer fel modell elller trycker på fel knapp
Nej
Det risk med detta och varför skriver man riskfritt
Jag tror det beror på att man fått påhopp om Ozon som är cancerogent
Sedan kommer man ändra produkten för att anpassa den till det rätta
Det är min personliga åsikt
Nej det är inget att ha i hemmet för att ta upp partiklar, det är inte en sån apparat.
Det är till för sanera om det luktar illa osv.
Det är det jag menar missförstånd och felaktigt test.
Avger för mycket ozon, det är ju det som är hela meningen med apparaten att avge mycket.
Ozonair har förövrigt sådana luftrenare också som drar luft genom ett filter som man har i ett hem.
Som för övrigt är just den apparaten som syns i wahlgrens reklamvideo.

Luftrenare - inget ozon
Vit ozongenerator placerad på en hylla, omgiven av växter och inredningsdetaljer i ett modernt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luktsanerare - ozongenerator
Svart ozongenerator, Ozoneair, med ratt och knappar för mode, tid och start/stopp, på blå bakgrund. Används för luktsanering, inte partikelrening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
C
T TheGame skrev:
Luftrenare - inget ozon
Luktsanerare - ozongenerator
Precis. Total förvirring pga att två helt olika typer av apparater säljs under samma varumärke och med liknande design. Till och med elsäkerhetsverket har blandat ihop det. Helt galet.

Men för att krångla till det ännu mer så har ju deras luftrenare Purify 120 en ozonfunktion, det är väl framför allt det som diskuterats här. Men det är till synes inte den som fått försäljningsförbud. Så frågan är, som jag spekulerade om tidigare, om denna funktion är en ren gimmick(?)

• Gilla
Anders Hedström1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis. Total förvirring pga att två helt olika typer av apparater säljs under samma varumärke och med liknande design. Till och med elsäkerhetsverket har blandat ihop det. Helt galet.

Men för att krångla till det ännu mer så har ju deras luftrenare Purify 120 en ozonfunktion, det är väl framför allt det som diskuterats här. Men det är till synes inte den som fått försäljningsförbud. Så frågan är, som jag spekulerade om tidigare, om denna funktion är en ren gimmick(?)
Ja den där Purify 120 verkar ju suspekt om den kan fungera som den där ozongeneratorn i exemplet jag postade.
Men jag har använt en sån där ozongenerator, tro mig det är ingen gimmick och det är inget man vill befinna sig i samma rum som man kör, det luktar typ starkt klor när den kör. Så vädring är ett måste.
Om den där Purify 120 börjar spy ut så det luktar av att man trycker fel så lär man märka det.
Konstig produkt att vara luftrenare och luktsanerare i ett, det är som gjort för misstag. Den kanske så fall borde produktstoppas men absolut inte ozongeneratorn som det är i testet.
Förutom att fixa till ev fel ang elsäkerheten då.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
T TheGame skrev:
Ja den där Purify 120 verkar ju suspekt om den kan fungera som den där ozongeneratorn i exemplet jag postade.
Anledningen till att jag misstänker gimmick är deras eget påstående att ozonfunktionen på denna luftrenare ligger "långt under gränsvärdena". Jag betvivlar inte att så är fallet, men jag menar samtidigt att denna funktion därmed inte kan ha den påstådda effekten.

Att deras luktsanerare däremot fungerar som de skall betvivlar jag inte.

Men även om deras luftrenare inte är direkt farliga och även om de säljer bra produkter är min åsikt framför allt att det är j-vligt oseriöst att använda ozon i marknadsföringen av luftrenare på de sättet de gör. Lite som att påstå att radioaktivitet eller kvicksilver är allmänt nyttigt för hälsan. Kvacksalveri med andra ord.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Det var ju intressant att den tydligen faktiskt gör ozon. jag trodde att det var en ren bluffprodukt som Tillverkar ozon på oskadliga nivåer, och därmed alltså faktiskt inte gör någon ozon, och inte heller "renar" luft.

C
H hempularen skrev:
Det var ju intressant att den tydligen faktiskt gör ozon.
Notera att produkten som elsäkerhetsverket testat inte är "bluffprodukten"/luftrenaren utan en av deras luktsanerare/ozongeneratorer. Trots att ESV av någon anledning kallar den/betraktar den som en luftrenare. Total förvirring.

C cpalm skrev:
Notera att produkten som elsäkerhetsverket testat inte är "bluffprodukten"/luftrenaren utan en av deras luktsanerare/ozongeneratorer. Trots att ESV av någon anledning kallar den/betraktar den som en luftrenare. Total förvirring.
Producenten är inte seriös
Vänder kappan efter vinden
Dom vet inte vad dom håller på med
Gå tillbaka till saneringsstadiet

C cpalm skrev:
Förvirring står producenten för
RISKFRITT i reklamen beror på friskrivning
Dom är fel ute enligt min privata åsikt

Förvirring står producenten för
RISKFRITT i reklamen beror på friskrivning
Dom är fel ute enligt min privata åsikt
Alla dina inlägg utom 1 handlar om ozonair
En representant från en konkurrent undrar man 😂

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Alla dina inlägg utom 1 handlar om ozonair
En representant från en konkurrent undrar man 😂
Nop
Men IAQ expert

Efter snart 2år har vi nu kommit upp i 8st ozonair luftrenare (den vita vertionen), 7st 120 och 1st 30, 5st 120 står på klubben, mamma har 1 och jag har en 120 + 1st 30. Fördelarna för oss med allergi och/eller astma är mycket stor, det rinner mycket mindre i näsan och täppan är borta, dottern använder knappt sin astmamedicin längre. Min mor har en kronisk lungsjukdom som orsakar svår hosta varje morgon, hostan är borta sedan hon började använda sin. Innan vi köpte och testade dessa testade vi alla möjliga lösningar fast utan någon skillnad, enda gången man märkte skillnad med andra luftrenare var med vår stora luftrenare med luftfuktare från Philips men då var det i luftfuktare läge. Det mest negativa jag kan skriva om ozoneair är att ljuset är rätt starkt att ha i sovrummet, samt får man byta filter/lampor tätare än vad som görs reklam för, men vi kör dom 24/7. En annan nackdel är att nu när vi är på resande fot så rinner näsan konstant när man inte har luftrenare med sig. (Ska ta med 30 vertionen nästa gång vi ska ut och resa)

Å andra sidan köpte en av mina elever en 60vertion, han har både astma och olika allergier, han sa det var en rätt bra skillnad men inte lika markant som för oss. Tittar jag på dom som tränar på klubben, där har användningen av astmamedicin krypt markant, från att ta ett par gånger per pass, tas det nu endast enstaka gånger i månaden vid väldigt hård träning.

Nop
Men IAQ expert
Säger.ingenting.
Du låter mer lika förvirrad som testet på apparaten var.
Detta kommer nog inte leda nånstans 😂

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tur att myndigheter finns
Har tänkt testa modellerna på RISE
Så vet man
Men varför ta ett gammalt koncept från 1940 talet in i dagens värld?
Fånigt
?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.