TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan ge lite erfarenhet. Har använt ozongenerator i 7 rum de senaste månaderna (efter en brand i huset där en träbjälke och större mängder ekofiber brann upp). Har ett par rum kvar där det är problem med att köra då allt är inte återställt efter branden. Mm.
De jag använt är främst OS4-10000 från ozonstockholm.se ( [länk] ) samt ett rum och en matkällare med den här: [länk].

Har använt den så här: ställt in den (OS4-10000) så den går 2 x 2 timmar varje dygn, stängt dörren och låtit den gå i en eller två veckor. Gick sällan in i rummet under den tiden. Samma med alla rum.
Varken jag eller mina 4 katter har haft några som helst besvär.
Jag känner lukten tydligt när den går igång och efter behandling ligger lukten delvis kvar en dryg vecka (det här var under vintern så jag vädrade inte, endast öppna ventiler, gamla typen a la järnluckor). Har inte känt ozonlukt utanför behandlade rum.

Valde Ozonstockholm pga priset och inte så mycket struntreklam. (Jämfört med Ozonair.)
Goda omdömen med.. - köpte av dem oxå (nej, har fortfarande inte använt den själv)
 
TRJBerg
M Millgren skrev:
Ozon generatorer producerar en giftig gas, saneringsfirmor använder ofta det efter en typ brandskada.
Växtwr,människor, djur, elektronik kan ta skada ev gasen och man brukar inte vistas i dessa rum när man kör en ozon generator.
1. Alla gaser är giftiga i för stor mängd. Inklusive den luft du andas nu.

2. Har försökt förstå varför du citerar mig. Har inte kommit på någon vettig anledning.

3. Du kommer inte med någon ny information i den här tråden. Allt har tjatats tillräckligt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan ge lite erfarenhet. Har använt ozongenerator i 7 rum de senaste månaderna (efter en brand i huset där en träbjälke och större mängder ekofiber brann upp). Har ett par rum kvar där det är problem med att köra då allt är inte återställt efter branden. Mm.
De jag använt är främst OS4-10000 från ozonstockholm.se ( [länk] ) samt ett rum och en matkällare med den här: [länk].

Har använt den så här: ställt in den (OS4-10000) så den går 2 x 2 timmar varje dygn, stängt dörren och låtit den gå i en eller två veckor. Gick sällan in i rummet under den tiden. Samma med alla rum.
Varken jag eller mina 4 katter har haft några som helst besvär.
Jag känner lukten tydligt när den går igång och efter behandling ligger lukten delvis kvar en dryg vecka (det här var under vintern så jag vädrade inte, endast öppna ventiler, gamla typen a la järnluckor). Har inte känt ozonlukt utanför behandlade rum.

Valde Ozonstockholm pga priset och inte så mycket struntreklam. (Jämfört med Ozonair.)
Som ett medel att sanera är Ozon ok men inte med oss människor i närheten
Direkt cancerogent och Ozon dödar DNA strukturer
 
TRJBerg
A Anders Hedström1 skrev:
Som ett medel att sanera är Ozon ok men inte med oss människor i närheten
Direkt cancerogent och Ozon dödar DNA strukturer
Suck.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan ge lite erfarenhet. Har använt ozongenerator i 7 rum de senaste månaderna (efter en brand i huset där en träbjälke och större mängder ekofiber brann upp). Har ett par rum kvar där det är problem med att köra då allt är inte återställt efter branden. Mm.
De jag använt är främst OS4-10000 från ozonstockholm.se ( [länk] ) samt ett rum och en matkällare med den här: [länk].

Har använt den så här: ställt in den (OS4-10000) så den går 2 x 2 timmar varje dygn, stängt dörren och låtit den gå i en eller två veckor. Gick sällan in i rummet under den tiden. Samma med alla rum.
Varken jag eller mina 4 katter har haft några som helst besvär.
Jag känner lukten tydligt när den går igång och efter behandling ligger lukten delvis kvar en dryg vecka (det här var under vintern så jag vädrade inte, endast öppna ventiler, gamla typen a la järnluckor). Har inte känt ozonlukt utanför behandlade rum.
Jaså.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Valde Ozonstockholm pga priset och inte så mycket struntreklam. (Jämfört med Ozonair.)
Vad är slutsatsen av jämförelsen. Vad är de praktiska skillnaderna mellan OS4-10000 och Ozoneair?
 
TRJBerg
O O skrev:
Jaså.

Vad är slutsatsen av jämförelsen. Vad är de praktiska skillnaderna mellan OS4-10000 och Ozoneair?
För mig: priset. Jag har inte testat Ozoneair så jag kan inte säga mer. Men jag kan i alla fall så mycket att huvudfunktionen inte lär skilja. (Att producera ozon i tillräcklig mängd + fläkt.)
F ö har OS4-10000 t ex möjligheten att ställa in tidsinställning från 1 tim x 1/24 timmar till 2 tim x 2/12 timmar och det räcker för mig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
OK, Tack! 👍
Lägre pris och slippa fam Wahlgren, kan det bli bättre?😁
Vad är priserna och prisskillnaden i ditt fall?
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Men det är ju cancerogent och farligt
Olaglig vid vissa mängder
Inte luftrening utan luftsanering
Ozon dödar dna strukturer dåsom mögel men även människor
 
Redigerat:
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.