Hej!
Har haft en i ett år nu och det fungerar utmärkt på alla sätt.
Timer funktionen kunde dock varit enklare att programera.

JEP
 
4774 4774 skrev:
Ja, om det är riktig ozon.
Har du någon källa till att det skulle krävas "upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem". Jag har försökt leta men det enda jag hittar är tveksamt objektiva partsinlagor från diverse "ozonföretag" som alla pratar om några timmar.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Har du någon källa till att det skulle krävas "upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem". Jag har försökt leta men det enda jag hittar är tveksamt objektiva partsinlagor från diverse "ozonföretag" som alla pratar om några timmar.
Ska leta upp det i det forskningsunderlaget som blivit granskat och verifierat så fort jag kommer ihåg exakt var, men är rätt säker på att det var från Chalmers. Återkommer när jag har hittat det om det är ok?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
Om dom nu helt plötsligt insett
att Ozon är cancerogent
Och gått över till vanliga
Hepa filter var det för att dom inte hade
kunskap om ozon
Dåligt
Och den lilla söta luftrenaren är inte unik
Filtren tillverkas av andra och få tillverkare
Inget unikt!!!!
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Jag har Purify luftrenare från Ozoneair sedan 2 år tillbaka i mitt sovrum. Jag har astma/allergi. Har granne som eldar och rökgaserna kommer ner till mig in i mitt hus. Jag klarar inte detta utan får hitta andra platser att sova på. Åker ofta till stugan
där är det betydligt bättre. Har provat andra luftrenare. De hjälper inte mot rökgaser. Purify är hittills den som hjälper något,
men inte jämt och inte helt och hållet. Det beror väl också på vad som eldas. Detta är för mig ett stort problem och säkert också för många andra. Det är omöjligt att mota bort dessa gaser och även dom som eldar och inte bryr sig om sina grannar.
Cathrine Widerström
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Det är rent humbug. Du kan visserligen rena luften i ditt hem med den men du kan absolut inte vara i ditt hem samtidigt, inte husdjur av något slag heller och det dröjer upp till 2 veckor innan du kan vistas i ditt hem och vid det laget så lär alla luftburna molekyler vara tillbaka ( enligt forskning på Chalmers). Vilken jag inte har några ? kring då det är direkt skadligt för en människa att andas in det. Men en vanlig luftrenare fungerar helt annorlunda och hjälper om du köper en som är anpassad till ditt behov. Självklart är det inte ozon, utan en kemisk framställning som sägs likna ozon. Knappast sant det heller utan endast ett marknadsföringsknep för att få folk att bli nyfikna vilket man nog kan säga att de har lyckats med 😂
vår skulle man vänta minst två timmar innan man gick in i rummet efter användning.. men .. gärna vädra korsdrag och ev dammsuga.. lite av lukten kunde vara kvar, men var ofarlig SAS det.

Man skulle ta ut människor, djur och växter (de kunde vissna).. och om man hade lättflyttade dyrbar elektronik.. kunde man för säkerhetsskull ta ut det med .. men man behövde inte skruva ner dyra tv-apparater osv.. man kunde täcke dem med en liten presenning..

Men generellt behövdes väldigt mycket ozon för att skada material..

Men Som sagt, finns ju olika maskiner, med olika styrka.. (vår är liten.. tänkt till ett mögelrum o bilen.. framförallt).

Sen är jag nog lagom hispig för att kunna vänta till dagen efter typ 😳 (innan jag går in i utrymmet) och vädrar..
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men nu genererar ju apparaten i fråga ingen ozone..
Reklam reklam allt går att sälja med reklam låne en så får du se om det är någonting att ha
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Seiken Seiken skrev:
Har du något som visar på det du påstår eller är det bara en "känsla"? mig vetligen har dom aldrig testat denna luftrenare. Men dom har testat vertioner med ozon som inte varit bra. ingen av alla dom luftrenare jag testat har fungerat tidigare, dessa funkar otroligt bra. Då ska du tänka på att jag har testat otroligt många vertioner allt från ett par hundra upp till 10000kr klassen. (Försökt allt i ca 35år) Alla gör samma sak,dvs funkar som en dammsugare, det tar bara närmast luftrenaren även om man har 4 filter med kol och hepa så hjälper det fan inte om man inte har den som huvudkudde. Det enda som jag nu använder den "vanliga" uftrenaren till är återfukta luften då den har 2i1 funktion.

Ps: Något annat till alla som ojar sig om ozon från deras luftrenare, den skickar inte ut ozon utan använder det internt dvs det är inte en ozon kanon. Dock rekomendera dom inte att man kör den i väldigt små utrymmen när man själv är där. Förmodar dom tar det säkra före det osäkra. Å andra sidan vem kör en maskin för 120m2 på mindre än 10m2?
Googla, som sagt. ”Råd&rön” är en seriös tidning utgiven av konsumentverket. Jag trodde alla kände till det, annars hade jag förklarat lite bättre
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mia andersson1 skrev:
Kan du länka till ngt test från Råd & Rön?
Nä, du får googla på det. vet inte hur man länkar med en ipad
 
E EvaOg skrev:
Googla, som sagt. ”Råd&rön” är en seriös tidning utgiven av konsumentverket. Jag trodde alla kände till det, annars hade jag förklarat lite bättre
Gjort det men hittar inte testet du hänvisar till så länka gärna. Hittar endast tester med andra luftrenare med ozon som inte varit bra

På iPad, markera länk genom att hålla på den,kopiera och klistra in länken här
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mycket reklam numera om ozonbaserad luftrening. Känt är ju sedan tidigare att ozon är giftigt och reagerar med många material och sägs lukta gott. Ozon i skadesaneringssammanhang är nog oomtvistat en bra metod att slå ut oönskade molekyler. I den akvatiska världen kör man ozon för att avdöda oönskade organismer vilket också fungerar bra

Men efterlyser här personliga erfarenheter av luftrenare med ozon. Ger det en fräsch lukt i hemmet som Pernilla hävdar? Borde man rent av ha en själv? Tack på förhand!
Leverantören använder ordet oxyplasam i sin reklam, har försökt hitta ordet på en seriös ordlista men ej funnit att ordet existerar. I mn bedömning använder man ozon vid sanering, då skall man inte andas in denna gas. Jag har svårt att tro att det luhtar fräscht, troligen luktar det klor.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Fast den som Pernilla gör reklam för är utan ozon.
Nej det är nog med ozon, läs hela.
 
tensiden tensiden skrev:
Hade det varit ozon hade det varit olämpligt att vara i samma rum som maskinen. Jag kan inte vistas längre stunder (räknar sekunder) i samma rum som den ozongenerator jag hyr ut.

Det enda som går att läsa om maskinen de har är att det är HEPA-filter och "Oxyplasma". HEPA-filter vet alla vad det är och att det fungerar. Oxyplasma är omöjligt att läsa sig till vad det faktiskt är i praktiken. Mest mumbo-jumbo från företaget, men de är tydliga med att det INTE är ozon. Gissningsvis är det inte mer än en väl marknadsförd jonisator.

Jag skulle aldrig ha en ozongenerator för att kontinuerligt rena luften. Däremot gör den jag har underverk med illaluktande utrymmen som källare, inrökta bilar och liknande. För allergi och liknande hade jag nog siktat på en vanlig luftrenare med HEPA-filter.
Helt riktigt, bra inlägg !
 
M Millgren skrev:
Nej det är nog med ozon, läs hela.
30 och 60 modellen är helt utan ozon, 120 modellen har ett ozonläge.
 
M Millgren skrev:
Nej det är nog med ozon, läs hela.
En luftrenare som vunnit "Bäst i test 2023", kostar 4490 SEK och har positiva kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk FAQ-sida med vanliga frågor och svar, kundsupport telefonnummer, flervalsmeny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.