Har inte provat deras, men ozongenerator funkar ju. Men inte mot allt. Sen ska man ju inte vistas i rummet när man kör, luktar ju rätt starkt och är ohälsosamt.

spikplanka spikplanka skrev:
Men man bör inte befinna sig i huset och aldrig använda den i flerfamiljs hus.
Varför skulle man inte kunna det? Jag har använt ozongenerator för röksanering av en lägenhet och ser inga problem med det. Den vanliga frånluftsfläkten borde räcka för att i princip inget ozon ska nå grannlägenheterna kan jag tycka. Eller?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man inte kunna det? Jag har använt ozongenerator för röksanering av en lägenhet och ser inga problem med det.
Det beror förstås på koncentration. Men med en koncentration 700 ggr gränsvärde så får man anta att det är klart ohälsosamt. Vad jag minns av effekterna är att ozon oxiderar sönder lungcellerna så man kan mycket snabbt förstöra dessa. Dock igen, beroende på koncentration.

Seiken Seiken skrev:
Det är två olika maskiner med olika namn, att företaget heter ozonair må vara olyckligt för personer som inte läser mer än första delen innan dom reagerar, men det betyder inte att man inte kan sälja olika produkter till olika grupper. Tänk bara på Saab,husqvarna,samsung,toyota är bara några få exempel på företag som gör både konsumentprodukter samt produkter som vanliga konsumenter inte bör använda.
Ja, till skillnad från Saab så marknadsför Ozonair alla sina produkter till samma målgrupp, trots att vissa är utformade på ett vis som inte är anpassat för vanliga konsumenter.

Dvs, hade deras ozonsanerare varit marknadsförda direkt mot saneringsföretag hade jag inte sett minsta problem med det. Nu marknadsförs de på Facebook och ViIVilla etc.
Hade produkten istället varit försedd med säkerhetsfunktioner som tydligt signalerat när det var säkert att beträda utrymmet igen eller motsvarande hade jag inte haft något problem med dem.

• Gilla
Anders Hedström1
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, till skillnad från Saab så marknadsför Ozonair alla sina produkter till samma målgrupp, trots att vissa är utformade på ett vis som inte är anpassat för vanliga konsumenter.

Dvs, hade deras ozonsanerare varit marknadsförda direkt mot saneringsföretag hade jag inte sett minsta problem med det. Nu marknadsförs de på Facebook och ViIVilla etc.
Hade produkten istället varit försedd med säkerhetsfunktioner som tydligt signalerat när det var säkert att beträda utrymmet igen eller motsvarande hade jag inte haft något problem med dem.
till och börja med kan jag säga att jag får reklam i tid och otid för saab gripen på Facebook med, så visst görs reklam för produkter på konsument plattformar.
Produkten som stoppades heter ozonair go, det var en batch på 1400 enheter som stoppades och var sålt under 2021 (den produkten har utgått) detta är en sanerings maskin inte luftrenare, den markerar på displayen och tjuter vid användning samt är den markerad med varningsmärken att ej vistas i området. läs om stoppet här.
https://ozoneair.se/klargorande-om-aterkallelsen-och-forsaljningforbudet-av-ozoneair-go/

sedan håller jag med dig, att köra en ozon kanon är inget man borde göra som privatperson. visst om man är utbildade eller har arbetat med det, men att göra det utan att veta vad man sysslar med kan vara jäkligt vanskligt. produkten tråden handlar om är en luftrenare som heter ozonair purify, 120 modellen använder ozon internt dvs den släpper inte ut ozon som en kanon/sanerings maskin gör.

Seiken Seiken skrev:
dvs den släpper inte ut ozon som en kanon/sanerings maskin gör.
Hur behåller den ozonet inom maskinen?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Hur behåller den ozonet inom maskinen?
Det får du kolla med ozonair, jag vet inte tekniken bakom.

Seiken Seiken skrev:
till och börja med kan jag säga att jag får reklam i tid och otid för saab gripen på Facebook med, så visst görs reklam för produkter på konsument plattformar.
Det är en sak att marknadsföra på en konsumentplattform, det är en helt annan sak att marknadsföra mot konsumenter som köpare. Senast jag kollade på en Saab-annons så fanns det varken pris eller köp-nu knapp...
Seiken Seiken skrev:
Produkten som stoppades heter ozonair go, det var en batch på 1400 enheter som stoppades och var sålt under 2021 (den produkten har utgått) detta är en sanerings maskin inte luftrenare, den markerar på displayen och tjuter vid användning samt är den markerad med varningsmärken att ej vistas i området. läs om stoppet här.
[länk]
Ja, orsaken till att det bara är den som är stoppad är att de bara har testat den. Samtliga deras ozonsanerare kommer att falla på samma problem, för höga ozonhalter.
Förhoppningsvis har de en bättre säkerhet på elektroniksidan på sina produkter, men det är generellt inte vad som diskuteras i tråden.

Jag har en nära släkting som har deras ozonsanerare, så jag har själv sett deras pip och varningsmeddelanden i verkligheten.
Som sagt, det finns *inget* som visar när det är säkert att beträda området igen, då ingen av deras produkter har möjlighet att mäta ozonnivåerna i rummet. De kan bara ge dig en ungefärlig tid när de tror att ozonen har brutits ned till ofarliga nivåer. Det kommer inte omklassningen och de nya klistermärkena åtgärda.

Det är en sak att marknadsföra på en konsumentplattform, det är en helt annan sak att marknadsföra mot konsumenter som köpare. Senast jag kollade på en Saab-annons så fanns det varken pris eller köp-nu knapp...

Ja, orsaken till att det bara är den som är stoppad är att de bara har testat den. Samtliga deras ozonsanerare kommer att falla på samma problem, för höga ozonhalter.
Förhoppningsvis har de en bättre säkerhet på elektroniksidan på sina produkter, men det är generellt inte vad som diskuteras i tråden.

Jag har en nära släkting som har deras ozonsanerare, så jag har själv sett deras pip och varningsmeddelanden i verkligheten.
Som sagt, det finns *inget* som visar när det är säkert att beträda området igen, då ingen av deras produkter har möjlighet att mäta ozonnivåerna i rummet. De kan bara ge dig en ungefärlig tid när de tror att ozonen har brutits ned till ofarliga nivåer. Det kommer inte omklassningen och de nya klistermärkena åtgärda.
Vad baserar du ditt uttalande att alla deras maskiner släpper ut för höga ozon halter på?
dvs är det en "känsla" du har eller finns det någon fakta runt detta?

Hur dom säkerställer att området är säkert att beträda vet jag inte, får man fråga var du hittat informationen att detta inte säkerställs?

Seiken Seiken skrev:
Vad baserar du ditt uttalande att alla deras maskiner släpper ut för höga ozon halter på?
dvs är det en "känsla" du har eller finns det någon fakta runt detta?
Om en ozonsaneringsmaskin *inte* släpper ut över de godkända gränserna för konsumentelektronik så fungerar de rätt uselt...
Att den aktuella maskinen släpper ut 700ggr gränsvärdet är *inte* ett fabrikationsfel, utan exakt hur deras maskiner ska fungera.
Detta är inget de själva ifrågasätter i deras bemötande av försäljningsförbudet, utan hänvisar istället till att de ska sätta bättre etiketter på maskinerna...
Seiken Seiken skrev:
Hur dom säkerställer att området är säkert att beträda vet jag inte, får man fråga var du hittat informationen att detta inte säkerställs?
I deras manual och instruktionerna på hemsidan. Men om du *inte* har hittat den informationen är det ju än större bevis på hur dåligt det fungerar med den hanteringen mot konsumentmarknaden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om en ozonsaneringsmaskin *inte* släpper ut över de godkända gränserna för konsumentelektronik så fungerar de rätt uselt...
Att den aktuella maskinen släpper ut 700ggr gränsvärdet är *inte* ett fabrikationsfel, utan exakt hur deras maskiner ska fungera.
Detta är inget de själva ifrågasätter i deras bemötande av försäljningsförbudet, utan hänvisar istället till att de ska sätta bättre etiketter på maskinerna...

I deras manual och instruktionerna på hemsidan. Men om du *inte* har hittat den informationen är det ju än större bevis på hur dåligt det fungerar med den hanteringen mot konsumentmarknaden.
fast nu sa du att detta gäller alla deras maskiner, den du talar om nu är ju en sanerings maskin som är fel märkt som luftrenare. Det betyder ju inte att luftrenare släpper ut för höga nivåer. är det i manualen för sanerings maskinerna du hittade detta? om du orkar får du gärna länka till det.

Seiken Seiken skrev:
fast nu sa du att detta gäller alla deras maskiner, den du talar om nu är ju en sanerings maskin som är fel märkt som luftrenare. Det betyder ju inte att luftrenare släpper ut för höga nivåer. är det i manualen för sanerings maskinerna du hittade detta? om du orkar får du gärna länka till det.
Du menar citatet:
Samtliga deras ozonsanerare kommer att falla på samma problem, för höga ozonhalter.
Ja, samtliga deras ozonsaneare har antingen för höga ozonhalter eller är inte ozonsanerare...

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Äntligen har Elsäkerhetsverket förbjudit Ozoneair Clean Go 30 på grunder som visar att magkänslan för det företaget hela tiden har varit rätt.

"Ozoneair AB tvingas stoppa försäljningen samt återkalla luftrenare på grund av för hög koncentration ozon i förhållande till de gränsvärden som finns i standarden för luftrenare, samt tekniska brister med risk för elchock."
[länk]
Men det handlar om deras ozongenerator, inte luftrenare. Ozongenerator ska du inte använda i ett rum med växter, djur eller människor och du MÅSTE vädra efter en behandling.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Är det att namnet är Ozonair på företaget och produkterna som förvirrar?
Förvirrande ja kanske, men lura och varför?
Tjäna pengar

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du menar citatet:

Ja, samtliga deras ozonsaneare har antingen för höga ozonhalter eller är inte ozonsanerare...
Lurendrejeri och osakligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.