97 522 läst · 190 svar
98k läst
190 svar
Har någon fått leverans från Sunroof under 2022?
De tog in ett par miljoner euro i riskkapital för några månader sedan så konkursen är nog inte imminent. Däremot är bygglaget de skrapat ihop på Gotland under all jävla kritik, och det är minst sagt problematisk att Sunroof inte kunnat skicka över en projektledare att hantera dessa byggen överhuvudtaget. Det är, som den här tråden visar, många arbetsdagar (och besiktningstimmar) som jag fått lägga för att bygget inte skulle gå käpprätt åt helvete.M mortimer skrev:
Men vi har tack och lov hållt i pengarna för de stora fakturorna. Sunroof fick en förskottsbetalning på ~70k i slutet av 2021. Resten får de när installationen är klar och godkänd.
Inte för att det är ett försvar av agerandet överhuvudtaget, men man ska ha klart för sig att det är inte lätt att hitta varken kompetenta projektledare eller byggare i dagsläget. I synnerhet inte till ett bolag som sablas ner på internet.ulfben skrev:
Men då ska man ju heller inte ta på sig mer uppdrag.
Helt rätt. Man ska inte ta på sig mer än vad man har resurser till. Inget blir bättre för någon om man försöker rädda ett dåligt skött företag genom att ta in fler uppdrag/kunder.I Ingvar 58 skrev:
Någon som vet hur bidraget ser ut? Har haft konversation med Sunroof och fått igenom mina synpunkter. Jag har fått en kreditfaktura på 75 tkr. Men dem vill att jag betalar in slutfakturan på 62 innan årsskiftet för att kunna nyttja bidraget. Stämmer det? Eller vill dem ha in mina pengar för att sedan inte betala ut min kredit. Litar inte supermkt på detta företaget. Vad gäller? Ser gärna svaret idag
Men har du betalt in och dom säger att dom ska återbetala och sen vill ha ytterligare? Jag hade nog varit väldigt vaksam i det läget. Kreditfakturan är för vadå? Att dom ska färdigställa 2023 i så fall ska du betala noll nu.xxtompaxx skrev:Någon som vet hur bidraget ser ut? Har haft konversation med Sunroof och fått igenom mina synpunkter. Jag har fått en kreditfaktura på 75 tkr. Men dem vill att jag betalar in slutfakturan på 62 innan årsskiftet för att kunna nyttja bidraget. Stämmer det? Eller vill dem ha in mina pengar för att sedan inte betala ut min kredit. Litar inte supermkt på detta företaget. Vad gäller? Ser gärna svaret idag
Eller ska dom kreditera för något du inte ska betala så har du ju 75-62 att få tillbaka
Nej jag har inte betalat in sista fakturan som är på 62.tttomten skrev:Men har du betalt in och dom säger att dom ska återbetala och sen vill ha ytterligare? Jag hade nog varit väldigt vaksam i det läget. Kreditfakturan är för vadå? Att dom ska färdigställa 2023 i så fall ska du betala noll nu.
Eller ska dom kreditera för något du inte ska betala så har du ju 75-62 att få tillbaka
Dem är kraftigt försenade tillsammans med andra bekymmer så dem krediterar 75 tkr. Men för att kunna nyttja grön teknik så vill de att jag betalar innan årsskiftet. Krediteringen på 75 sker enligt kreditnotan först 8/1. Vilket innebär att jag måste betala in 62 idag och få tillbaka 75 8:e (om allt går rätt till)
Går dem i konkurs så får jag inte tillbaka en krona. Vägrar dem att betala så vet jag inte heller helt vad som händerxxtompaxx skrev:Nej jag har inte betalat in sista fakturan som är på 62.
Dem är kraftigt försenade tillsammans med andra bekymmer så dem krediterar 75 tkr. Men för att kunna nyttja grön teknik så vill de att jag betalar innan årsskiftet. Krediteringen på 75 sker enligt kreditnotan först 8/1. Vilket innebär att jag måste betala in 62 idag och få tillbaka 75 8:e (om allt går rätt till)
Dom är ju skyldiga dig så nej, be dom betala ut mellanskillnaden 8 Jan och dra grön teknik samtidigt.xxtompaxx skrev:Nej jag har inte betalat in sista fakturan som är på 62.
Ja det ska vara betalt och det är det ju iom att firman är skyldig dig pengar.xxtompaxx skrev:
Skicka ett mail att dom kvittar fakturan på 62 mot fakturan på 75.
citat; Skattereduktion kan medges för år 1 om betalning sker både för arbete och material år 1 och installationen färdigställs senast 31 januari år 2 samt att ansökan sker senast 31 januari år 2.
Så då visade det sig att Sunroof inte har kunnat göra rätt. Min anläggning färdigställdes strax innan jul och färdiganmäldes i början av Januari. Jag har tyckt att min produktion på västra sidan inte såg rimlig ut. En solig dag hade jag över 3000 W från på förmiddagen och mindre än 300 W på eftermiddagen. Effektkurvan skvallrade om något allvarligt fel. Klättrade upp på vinden nu i helgen och insåg att Sunroof inte har kopplat in halva taket utan lämnat ledningarna okopplade (och till viss del oisolerade). Jag finner det helt uselt att man inte någon gång i färdigställningsprocessen kontrollerar en så grundläggande sak som att man kopplat in allt (och efter det kopplat in rätt) men uppenbarligen saknas väldigt mycket av kontroll hos de som varit inblandade här. Ingenhar observerat problemet som tog mig 10 sekunder på vinden att se och då bortser jag från avsaknanden av uppfästning av kablar.
Jag har numera lågt ställda förväntningar på Sunroof men inte ens med det kan jag förutse denna typ av misstag på grundnivå. Och det av ett företag som försöker vara någon form av premiumalternativ.
Jag har numera lågt ställda förväntningar på Sunroof men inte ens med det kan jag förutse denna typ av misstag på grundnivå. Och det av ett företag som försöker vara någon form av premiumalternativ.
Det är ju en uppenbar brandfara och livsfara, beroende på hur många paneler som är inkopplade i andra änden. Vilket skitföretag de verkar vara,R Ripass0 skrev:Så då visade det sig att Sunroof inte har kunnat göra rätt. Min anläggning färdigställdes strax innan jul och färdiganmäldes i början av Januari. Jag har tyckt att min produktion på västra sidan inte såg rimlig ut. En solig dag hade jag över 3000 W från på förmiddagen och mindre än 300 W på eftermiddagen. Effektkurvan skvallrade om något allvarligt fel. Klättrade upp på vinden nu i helgen och insåg att Sunroof inte har kopplat in halva taket utan lämnat ledningarna okopplade (och till viss del oisolerade). Jag finner det helt uselt att man inte någon gång i färdigställningsprocessen kontrollerar en så grundläggande sak som att man kopplat in allt (och efter det kopplat in rätt) men uppenbarligen saknas väldigt mycket av kontroll hos de som varit inblandade här. Ingenhar observerat problemet som tog mig 10 sekunder på vinden att se och då bortser jag från avsaknanden av uppfästning av kablar.
Jag har numera lågt ställda förväntningar på Sunroof men inte ens med det kan jag förutse denna typ av misstag på grundnivå. Och det av ett företag som försöker vara någon form av premiumalternativ.[bild]
Vilken normal hempulare som helst hade gjort ett bättre arbete.