Vår besiktningsman var förbi idag och kollade av taket tillsammans med byggarna. Det har verkligen skett en uppryckning och det enda han kände behövde addresseras var att det saknades insektsnät under nockplåten (där luftspalten bakom panelerna ventilerar ut). Byggarna började rätta till det omgående.

Slutbesiktning med Sunroof på plats är nu bokat för nästa vecka. Nu ska de bara få hit en plåtis igen för att avsluta skorstenen, samt elektriker för att mäta upp installationen och koppla in de båda växelriktarna (som kom på posten igår!).

Det ska bli så skönt att bli av med ställningen och förhoppningsvis få lite produktion innan vi går in i dygnet-runt-mörkret.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Projekteringmöte imorgon!
 
Sunroof lyckades inte tima elektriker eller plåtslagare (skorsten) i tid för slutbesiktningen så det fick bli en förbesiktning istället, med slutbesiktning preliminärt vecka 43 (eg. slutet av månaden) då skorsten och elinstallationen ska vara färdig.

Kontentan är att själva taket nu är klart och godkänt. Det fanns några mindre brister som skulle åtgärdas - stuprör behövde fästas in bättre, fallet på hängrännor behöver justeras. Det fanns också lite estetiska fel som vi valde att acceptera*, det fick bli lite ge och ta med bl.a. utbyte mot "extrautrustning" (typ utkastare och lövavskiljare på samtliga stuprör, lite sånt).

En rödtegelvilla med solpaneler på taket och skorsten, en person och hund promenerar framför, klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kom också överens om att vi betalar faktura 2 nu, för material, arbetstid, och sen faktura 3 först när eldragningen är klar och uppmätt. Det klargjordes också att vi kommer få ersättning för förlorad produktion från och med April tills dess att slutbeskedet skickas till elnätsägaren. För då har sunroof gjort sitt och vi sitter "bara" i GEABs nåder!

Det betyder för oss att mycket av stressen är släppt, det börjar kännas bra i magen och vi känner förhoppning om att detta kan bli ett lyckligt slut.

Vi känner att Sunroof har tagit sig i kragen och att de verkligen vill se till att bygget blir bra samt att det blir en schysst affär.
 
  • Gilla
Husfriden och 2 till
  • Laddar…
Installation av solpaneler på taket till ett rött hus, med byggnadsställning och en arbetare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen av byggarna snackar svenska. En av sju snackar engelska.
Står still just nu. Väntar på gummilister. Annars har det rullat på bra.
 
Jag blir så avundsjuk när jag ser byggen där de haft vett att sätta ställning, och dessutom lägga trampläkt för gubbarna att gå på så du slipper få duken söndertrampad. Genuint avundsjuk; jag vill också ha den goa magkänslan som man kan ha när man vet att det ligger en tät och hel takduk... Jag hoppas ni får tag i delarna och att bygget går bra!

Vi har precis haft elektriker här i två dagar, utan att att kunna få anläggningen i drift. Sunroof hade inte informerat elektrikern om att det gällde paralleldrift av två hybridväxelriktare, så hans tidsplan sprack redan där. De hade heller inte skickat honom någon stränglayout eller information om anläggningen, så jag fick åka hem från jobbet för att skriva ut kopior åt honom och förklara hur det är tänkt. Jag uppskattar verkligen att tvingas agera projektledare för min leverantör. Det är ju därför man väljer totalentreprenad har jag hört...

Två av fyra slingor har kopplats fel så Sunroof måste komma tillbaka och lyfta panelerna för att felsöka på taket, men ställningen är förstås redan bortplockad. (vore ju synd att kontrollmäta innan man tog ner allt...).

Det visade sig också, när elektrikern kontrollmätte, att allting varit inkopplat sedan gubbarna lämnade kabelhärvorna på mitt garagegolv. Han mätte >800 volt på de aktiva slingorna, och de har legat helt oskyddade så här i en månads tid nu.
Svart och orange sladdar hoprullade på ett stökigt betonggolv, med skyddsslang och vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lyst upp fint om hunden varit frame och nosat eller kablarna av någon anledning kommit ihop sig...

Finns inga brytare på plats, och all kontaktering ligger förstås under panelerna på taket, så elektrikern tvingades helt sonika att skruva upp och koppla allt med ström i tråden. Helt vansinnigt.

Vi väntar nu på;
- rätt smartmätare för att kunna parallelköra hybriderna
- nätverksdongel till de båda växelriktarna
- felsökning av kopplingarna på taket
- skorstensplåt
- åtgärdande av felmonterade plåtar (besiktningsanmärkning)
- samt felsökning yttre tätskiktet då det rinner vatten ifrån luftspalten (bakom hängrännorna) när det regnar.

Å ena sidan har de lovat ersättning för förlorad produktion, så jag är inte stressad nog för att lägga min tid på att jaga dem. Å andra sidan vill jag ha få klart allt på den här sidan årskiftet för gröna bidragets skull. Missar vi det för att Sunroof segat så blir det besvärligt för alla inblandade.
 
  • Gilla
souterrain
  • Laddar…
Vi väntar fortfarande på bygglovet.... Allt annat är i fas, planering, projning, ritningar, UE samt planerad byggstart. Har inte hört ngt från kommunen och på deras e-tjänst kan man bara se att dem tagit emot ärendet.
 
Hos oss plockade de bort byggställningar i onsdags. Elektrikern ska komma på onsdag och koppla växelriktaren. Det tog tid innan de satte igång men efter det har det gått snabbt. Och blivit väldigt snyggt Här är för och efter bilder. Lutande tegeltak mossa, skorsten, säkerhetsräcken, träd bakgrund, byggnadsunderhåll perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platt tak med tätskikt, skyddsräcke, taken runt omkring, träd och himmel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med solpaneler, skorsten, skyddsräcken, vattenpölar, morgonljus, träd i bakgrunden, arbetsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjureda och 3 till
  • Laddar…
F flaxie skrev:
Hos oss plockade de bort byggställningar i onsdags. Elektrikern ska komma på onsdag och koppla växelriktaren. Det tog tid innan de satte igång men efter det har det gått snabbt. Och blivit väldigt snyggt Här är för och efter bilder. [bild]

[bild]

[bild]
Skit snyggt. En fråga! Det blir Inge strul med avrinningen på platta taket för de nya lär väl vara helt tätt?
 
K _Fredrik_ skrev:
Skit snyggt. En fråga! Det blir Inge strul med avrinningen på platta taket för de nya lär väl vara helt tätt?
Det gamla taket ligger kvar under och det är lutning 1/100 på det. Fästena är brända ovanpå och det är öppet med insektsnät mot hängrännan
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Nu är det jul och vi kan konstatera att Sunroof inte kunnat leverera som avtalat, under hela året.

Vi och fyra andra hus på Gotland står med halvfärdiga installationer. Det "äldsta" bygget har fortfarande inte fått ordning på sina växelriktare. Nockplåten blåste av ett hus, och på vårt hus rinner vatten bakom panelerna. Sunroof valde att börja hota med inkasso igår. De vill antagligen ha in pengarna lagom till årsbokslutet, skitsamma om jobbet blivit gjort eller ej.

Som ni minns valde Sunroof att genomföra en "slutbesiktning" i början av Oktober. Då - efter tre månader på vårt tak - hade de forfarande inte installerat skorstensplåten eller någon del av elsystemet. De lovade att allt skulle färdigställas innan månadskiftet.

I November skickade de ut en elektriker. Denne upptäcker då att växelriktarna som Sunroof hängt upp inte klarar av att samköras, inte klarar ödrift och att slingorna är felkopplade på taket.

De skickade också ut fakturorna igen. Eftersom att ingenting åtgärdats och flera nya allvarliga fel upptäckts så valde vi att bestrida fakturorna ("hålla inne betalning") med stöd av konsumentköpslagen. Vi bad då också om att få en åtgärdsplan och ett slutddatum, för att garantera att affären blir avslutad i god tid för att vi ska kunna utnyttja vårt ROT och gröna bidrag.

Det är sista gången vi hörde ifrån dem, fram tills hoten började nu under julledigheten. Jag har påminnt dem flera gånger under november och oktober att året håller på att ta slut, men den enda som kommunicerat med oss är deras underentrepenör. Den såkallade snickaren försökte dubbelfakturera oss för arbeten som ingår i vårt avtal med Sunroof. Han ville till och med ha betalt för målning av vindskivorna. Det vill säga målningen som ni ser mig göra på min profilbild. :D

TLDR: Sunroof började mitt bygge 17e augusti och har inte lyckats avsluta ett enkelt takbyte på 5 månader. Vårt hus är 1 våning, helt vanligt sadeltak i 27 grader vinkel, inga genomföringar, 28mm råspånt i gott skick. 5 månader utan avslut. Och nu hotar de mig med inkasso. Jag skrev för några månader sedan att sunroof verkar ha "tagit sig i kragen". Jag var naiv.
 
  • Gilla
Geografica och 3 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Nu är det jul och vi kan konstatera att Sunroof inte kunnat leverera som avtalat, under hela året.

Vi och fyra andra hus på Gotland står med halvfärdiga installationer. Det "äldsta" bygget har fortfarande inte fått ordning på sina växelriktare. Nockplåten blåste av ett hus, och på vårt hus rinner vatten bakom panelerna. Sunroof valde att börja hota med inkasso igår. De vill antagligen ha in pengarna lagom till årsbokslutet, skitsamma om jobbet blivit gjort eller ej.

Som ni minns valde Sunroof att genomföra en "slutbesiktning" i början av Oktober. Då - efter tre månader på vårt tak - hade de forfarande inte installerat skorstensplåten eller någon del av elsystemet. De lovade att allt skulle färdigställas innan månadskiftet.

I November skickade de ut en elektriker. Denne upptäcker då att växelriktarna som Sunroof hängt upp inte klarar av att samköras, inte klarar ödrift och att slingorna är felkopplade på taket.

De skickade också ut fakturorna igen. Eftersom att ingenting åtgärdats och flera nya allvarliga fel upptäckts så valde vi att bestrida fakturorna ("hålla inne betalning") med stöd av konsumentköpslagen. Vi bad då också om att få en åtgärdsplan och ett slutddatum, för att garantera att affären blir avslutad i god tid för att vi ska kunna utnyttja vårt ROT och gröna bidrag.

Det är sista gången vi hörde ifrån dem, fram tills hoten började nu under julledigheten. Jag har påminnt dem flera gånger under november och oktober att året håller på att ta slut, men den enda som kommunicerat med oss är deras underentrepenör. Den såkallade snickaren försökte dubbelfakturera oss för arbeten som ingår i vårt avtal med Sunroof. Han ville till och med ha betalt för målning av vindskivorna. Det vill säga målningen som ni ser mig göra på min profilbild. :D

TLDR: Sunroof började mitt bygge 17e augusti och har inte lyckats avsluta ett enkelt takbyte på 5 månader. Vårt hus är 1 våning, helt vanligt sadeltak i 27 grader vinkel, inga genomföringar, 28mm råspånt i gott skick. 5 månader utan avslut. Och nu hotar de mig med inkasso. Jag skrev för några månader sedan att sunroof verkar ha "tagit sig i kragen". Jag var naiv.
Ni har inlett en anmälan till ARN också ?
 
Det är lite oklart för mig om det finns något konkret att reklamera ännu. Att vi inte fått något slutdatum trots påtryckningar sedan november ger stöd för att häva avtalet, men det är inte ett ARN ärende. Jag skulle vilja polisanmäla den sk. "projektledaren"* som ringde mig och hotade och ljög. Men det leder förstås inte framåt på något vis.

Vi har nu haft tre (!) så kallade "projektledare" under året. Och precis som nummer 2 så har denne person aldrig sett vårt hus och vet ingenting om vårt projekt. Han ringde på riktigt upp utan att presentera sig, och pratade om att de hade nya växelriktare som skulle monteras under mellandagarna, men bara om vi betalat alla fakturor.

Givetvis visste han inte ens vilka de nya växelriktarna är, inte ens vilket märke. Han knude inte berätta vilken (mytisk?) elfirma de fått tag på som skulle komma ut på kort varsel och koppla klart den här skiten under julhelgerna. Han visste inte vilket arbete som återstår på taket, eller om felkopplingen bakom panelerna återstår. Men han ville ha betalt för något, och jävligt snart, så mycket var tydligt.

Jag bad honom helt enkelt att läsa vår bestridan och återkomma med åtgärdsplan och slutdatum när vi är tillbaks från semestern i Januari.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Rött trähus med blå dörrar, solpaneler på taket, byggnadsställning vid sidan.
2/12 var taket klart. Eterniten och det gamla sticketaket borta. Ny råspont, reglar och papp under panelerna. Ommurning av skorsten och plåtjobb klart godkänt. Växelriktaren är på plats och inkopplad i elskåpet 22/12. Den sitter utomhus och är godkänd för det. Tyvärr är den känslig för sol och regn och behöver därför ett skydd för horisontellt regn. Väntar nu på slutbesiktning och godkännande av elbolaget. Fortsättning följer
 
  • Gilla
GRS
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Det är lite oklart för mig om det finns något konkret att reklamera ännu. Att vi inte fått något slutdatum trots påtryckningar sedan november ger stöd för att häva avtalet, men det är inte ett ARN ärende. Jag skulle vilja polisanmäla den sk. "projektledaren"* som ringde mig och hotade och ljög. Men det leder förstås inte framåt på något vis.

Vi har nu haft tre (!) så kallade "projektledare" under året. Och precis som nummer 2 så har denne person aldrig sett vårt hus och vet ingenting om vårt projekt. Han ringde på riktigt upp utan att presentera sig, och pratade om att de hade nya växelriktare som skulle monteras under mellandagarna, men bara om vi betalat alla fakturor.

Givetvis visste han inte ens vilka de nya växelriktarna är, inte ens vilket märke. Han knude inte berätta vilken (mytisk?) elfirma de fått tag på som skulle komma ut på kort varsel och koppla klart den här skiten under julhelgerna. Han visste inte vilket arbete som återstår på taket, eller om felkopplingen bakom panelerna återstår. Men han ville ha betalt för något, och jävligt snart, så mycket var tydligt.

Jag bad honom helt enkelt att läsa vår bestridan och återkomma med åtgärdsplan och slutdatum när vi är tillbaks från semestern i Januari.
Låter i mina öron som ett mycket oseriöst företag och troligen inte helt rent i personalstyrkan. Chansen till att de ska färdigställa hos er med den inställningen och sättet att driva projektet så bör du troligen agera polisiärt/rättsligt. Troligen har de tomt i sin kassa och vill pumpa kunderna på det sista innan de konkar.
Ni har inte betalt något ännu men det kostar er att färdigställa det med annan installatör?
 
Hur dåliga är man på att driva företag om man år 2022 lyckas vara på god väg att konka ett solcellsföretag?
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.