ulfben ulfben skrev:
Vi (och minst fyra andra fastigheter på Gotland) har väntat på byggstart av Sunroof sedan årskiftet. Företaget skjuter upp om och om igen med vaga ursäkter, de blöder personal och de kan inte svara på grundläggande frågor (eg. vilken växelriktare kommer de montera?) trots flertalet påtryckningar.

Är det någon, någonstans i Sverige, som faktiskt fått sitt tak byggt i år?
Företaget har gått i konkurs. Företagets chef bor i Polen. En chef som bor i Polen bådar inte gott. Anlita ett svenskt bolag istället, är mitt tips.

ulfben ulfben skrev:
Fick panelerna igår.
[bild]

Och har, efter att ha ringt alla företagets kontaktpersoner uppifrån och ner, äntligen fått tak i en kille som lyckades skicka över en ritning med kopplingschemat*.

Är det någon som har en känsla för rimligheten i denna dragning?
[bild]

[bild]

[bild]
(gul markering: de har använt fel panel i stränglayouten, men rätt panel i materiallistan. Vi har Almaden 360 i garaget, inte MySolar 370. Oklart om det spelar någon större roll)

* För att klargöra; vi hade alltså bygglovshandlingarna klara i februari men har inte, trots veckovisa påtryckningar, kunnat få ut ett kopplingschema, information om växelriktare eller ens en korrekt föranmälan till vårt elbolag. Varken säljaren, vår kundkontakt eller vår projektledare har lyckats leverera någon som helt information under hela jävla året. Att byggstarten blev försenad med sex månader kan jag ha visst översikt med, vi ska ändå ha taket i 40-50 år. Men att jag ska behöva lägga min tid och energi för att få den mest basala dokumentationen färdigställd är fullständigt vansinnesinducerande. De har haft fullmakt att slutföra föranmälan sedan November 2021! Nu vill snickaren skruva upp panelerna på taket men elbolaget har fortfarande inte sett någon föranmälan från Sunroof. Detta är en affär om närmare 500 000 kronor och Sunroof kan inte verkställa ens det mest grundläggande av överenskommelsen.

Mer graverande är kanske att vår projektledare inte reagerat överhuvudtaget på utlåtande från vår entrepenadbesiktning. Besiktningsmannen gjorde nedslag på hur de installerat takduken, för två-tre veckor sedan, och Sunroof har inte på något vis reagerat på förbesiktningen. Ska bli kul att se ifall de låter snickaren bygga in felen...
Deras chef bor i Polen. Det säger väl allt.

• Ledsen
JJP5000
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Det var ju heeelt oväntat. Stackars kunder.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Det var ju heeelt oväntat. Stackars kunder.
Tyvärr inte så oväntat... 😥

Som vanligt lär de vara tillbaka igen och en massa blåögda kunder kommer att nappa på deras otroliga erbjudanden.

Jag är en nöjd kund. Bygget gick hysat snabbt, det var färdigbyggt i början av 2023 och ser mycket bra ut. Den första installerade invertern var defekt och byttes snabbt ut. Ett år efter installationen upptäcktes en lös plastlist på en panel. Veckan efter kom ett gäng polacker och fixade detta. Dom gorde även en del förbättringa som jag inte bett om. Mitt gamla eternittak byttes ut mot ett snyggt paneltak. Min årliga produktion är dubbelt så hög som min förbrukning. Tyvärr får solproducenter alltför dåligt betalt, men det är en annan femma.

Stapeldiagram över årlig solcellsproduktion i kilowattimmar för 2023 och 2024, med ökning till 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
J JJP5000 skrev:
Tyvärr får solproducenter alltför dåligt betalt, men det är en annan femma.
Får du inte marknadspris och dessutom lite extra?

blackarrow blackarrow skrev:
Får du inte marknadspris och dessutom lite extra?
Marknadspriset är alltid som lägst när jag producerar som mest!

J JJP5000 skrev:
Marknadspriset är alltid som lägst när jag producerar som mest!
Det är ju tråkigt, men det tyder ju på att elen du producerar inte är så värdefull för elmarknaden.
Du kanske skulle skaffa batterier och konsumera elen själv?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju tråkigt, men det tyder ju på att elen du producerar inte är så värdefull för elmarknaden.
Du kanske skulle skaffa batterier och konsumera elen själv?
Ja den tanken har givetvis slagit mig. Nu är ju elen så billig ändå så det funkar fint utan batteri.
Graf över elprisutveckling i öre/kWh under åren 2021 till 2024, som visar månadsvariationer med högsta pris i december 2024.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.