Mats-S Mats-S skrev:
Jag anser nog att man ska vara extremt skeptisk till alla lycksökare som dyker upp nu för att tälja guld på en totalt överhettad marknad ...
Dom seriösa företagen tar inte in nya ordrar just nu, så bästa beslutet är att avvakta minst över vintern och hoppas på en mera normal situation, där pris och kvalitet väger tyngre.
”Dom seriösa bolagen tar inte in nya ordrar” så de står och blöder pengar med sina anställda?

Vilka är dessa bolag? om du bara kan nämna några?
 
M mortimer skrev:
Menar på att de har lagt väldigt mycket tid på att formulera betalningsvillkoren. Stor del av den tiden som de skulle lagt på kunderna istället.
hehe, jo det där med betalningsvillkoren är ju inte så viktigt att det är väldigt tydligt i ett avtal? Kanske så att en advokat eller dylikt skriver det och inte samma person som kontaktar kunderna, kanske på en liten snickarfirma men inte på de stora bolaget…
 
JD9 JD9 skrev:
”Dom seriösa bolagen tar inte in nya ordrar” så de står och blöder pengar med sina anställda?

Vilka är dessa bolag? om du bara kan nämna några?
Order böckerna är redan fulla närmaste 6 månaderna och många vet inte när de kommer att få mäter igen och till vilket pris. Svårt att ge offerter då.

Jag kan bekräfta att jag vet 4-5st som har den situationen. Det byggs mycket nu som är sålt i våras till förlust då kan priserna på material gått upp med mer än förtjänsten var tänkt att bli.

Priser över 20kr/kWt är inte ovanligt nu med installation om 6-8mån.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
JD9 JD9 skrev:
hehe, jo det där med betalningsvillkoren är ju inte så viktigt att det är väldigt tydligt i ett avtal? Kanske så att en advokat eller dylikt skriver det och inte samma person som kontaktar kunderna, kanske på en liten snickarfirma men inte på de stora bolaget…
Tror inte ens att det är någon(extern) jurist som skriver betalningsvillkoren på de mindre firmorna. Och om det är så, så är det inte juristen som agerar säljare mot kunden.
 
Blev uppringd av projektledaren igår, dem kommer och mäter in vårt tak imorgon. Känns bra efter vårt samtal. Någon som vet av egen erfarenhet hur lång tid det tar innan ritningarna är klara?
 
B Bästerortarn skrev:
Det är nog klokt att avvakta med Sunroof eller att helt enkelt hitta något annat företag. Med tanke på att dom knappt verkar ha hållit något tidsschema än så lär du inte förlora så mycket tid ändå tänker jag.

Kanske jag har fel, jag hoppas att jag har fel men jag tror att om ett år så har dom packat ihop helt och lämnat massa blåsta kunder efter sig. Håller också tummarna för att slutresultatet bli bra för @ulfben
Vi har bara positivt att säga, byggstart tidigare än förväntat, start v36. Avetablering & städat undan byggställning etc. idag.
Killarna från Condura var riktigt noggranna och arbetsam. Har faktiskt ingen negativ erfarenhet alls av Sunroof, kan bero på att bygget flytit på så himla smidigt. Växelriktaren kommer med postnord imorgon fredag 30/9. Så ska bli spännande se när upplands energi konfigurerar i elskåpet (elmätaren).
 
  • Gilla
GRS
  • Laddar…
N Nobbe12 skrev:
Vi har bara positivt att säga, byggstart tidigare än förväntat, start v36. Avetablering & städat undan byggställning etc. idag.
Killarna från Condura var riktigt noggranna och arbetsam. Har faktiskt ingen negativ erfarenhet alls av Sunroof, kan bero på att bygget flytit på så himla smidigt. Växelriktaren kommer med postnord imorgon fredag 30/9. Så ska bli spännande se när upplands energi konfigurerar i elskåpet (elmätaren).
Har du några före och efter bilder som du vill dela här?
 
N Nobbe12 skrev:
Vi har bara positivt att säga, byggstart tidigare än förväntat, start v36. Avetablering & städat undan byggställning etc. idag.
Killarna från Condura var riktigt noggranna och arbetsam. Har faktiskt ingen negativ erfarenhet alls av Sunroof, kan bero på att bygget flytit på så himla smidigt. Växelriktaren kommer med postnord imorgon fredag 30/9. Så ska bli spännande se när upplands energi konfigurerar i elskåpet (elmätaren).
Medlem i snart 5 år och första inlägget igår :surprised: Som vi (och du?) har väntat!
 
Hej, tänkte stämma av här hur ni andra har gjort när det kommer till bygglov? Har ni sökt eller kört på bygganmälan eller bara skitit i det och bytat tak?!
 
B Bästerortarn skrev:
Medlem i snart 5 år och första inlägget igår :surprised: Som vi (och du?) har väntat!
Varför skriver man sånt?
 
  • Gilla
JD9
  • Laddar…
GRS GRS skrev:
Har du några före och efter bilder som du vill dela här?
GRS GRS skrev:
Har du några före och efter bilder som du vill dela här?
 
  • Ett enfamiljshus med solpaneler på taket under en klar himmel.
Har tyvärr inga bilder före på mobilen
 
  • Nytillagda solpaneler på ett hus med byggställningar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade solpaneler på ett hustak sett från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en takavvattning med svarta hängrännor och rör på en balkong, med synliga skruvar och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GRS GRS skrev:
Hej, tänkte stämma av här hur ni andra har gjort när det kommer till bygglov? Har ni sökt eller kört på bygganmälan eller bara skitit i det och bytat tak?!
Du får nog fråga din kommun vad som gäller. För oss är det detaljplanerat och militärt intresseområde, så bygglovsansökan till både region och försvaret. 6270 spänn.
 
  • Gilla
GRS
  • Laddar…
N Nobbe12 skrev:
Vi har bara positivt att säga,
De körde alltså med riktig ställning på er kåk. Lyx!

Det är inte så att du jobbar eller har jobbat för Sunroof? Många (alla?) av de nöjda kunder vi sett (speciellt i Facebook-gruppen) har ju visat sig ha kopplingar till företaget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
De körde alltså med riktig ställning på er kåk. Lyx!

Det är inte så att du jobbar eller har jobbat för Sunroof? Många (alla?) av de nöjda kunder vi sett (speciellt i Facebook-gruppen) har ju visat sig ha kopplingar till företaget.
Jag jobbar definitivt inte på sunroof även om det skulle vart intressant och utvecklande prova på. För närvarande jobbar jag inom underhåll på Setra och trivs mycket bra där.

Som sagt Condura (takbyggarna) har varit enastående om man frågar mig, jag svarar inte för hur andra upplevt sin installation. Det kan mycket väl vara så att andra byggare kontrakterade firmor utgör ett sämre jobb under längre tid.
Men som sagt start vecka36 färdig vecka39 med taket. Växelriktaren som är det sista som ska på plats kom igår fredag den 30/9-22 med Postnord så den torde installeras i början av veckan som kommer. Kan meddela när den monterats och bifogar bild
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.