Jag frågar för jag har inte lust att ligga ute med 15% om leveransen ska göras om ett halvår.

• Gilla
ulfben
  • Laddar…
J jimmy flodin skrev:
Håller just nu på att upphandla ett tak från Sunroof, och är väldigt tveksam till deras faktureringsmodell.
"Faktura 1, 15% av totalbeloppet brutto skickas vid beställning. Faktura 2, 35% av totalbeloppet brutto skickas efter rivning, förberedelse och vid ett tätttak (underlagspapp monterad och egenkontroll garanti 30 år utförd). Vid nyttjande av ROT så regleras arbetskostnad som avser totalbeloppet av faktura ett och två. Faktura 3, 35% av totalbeloppet brutto skickas före påbörjad installation för beställning av material. Faktura 4, 15% av totalbeloppet brutto skickas när växelriktare är monterad."
Jag är van med att man lägger en handpenning sedan betalar man hela fakturan när jobbet är klart. känns som de har problem med likviditet och därmed är jag inte så sugen på att skicka in 15% till dom.

@Edit du skriver att du valde en annan firma vad jag vet finns det ingen annan som levererar de paneler som Sunroof installerar så vad valde du i stället?
Mjo, utan att ha koll på hur konkurrenterna fakturerar känns det rätt tveksamt. Att betala 85% innan installationen ens har påbörjats känns tveksamt även om det är ett välrenommerat företag man har att göra med. I detta fallet när det är ett ungt företag grundat av "serieentreprenörer" som alldeles uppenbart åtminstone har haft ekonomiska problem, varken levererar eller ens svarar sina existerande kunder på flera månader, river tak innan dom vet om dom kan påbörja installation etc. så är det direkt korkat.

Är det bara för mig som alla varningsklockor ringer? Tycker mig se en inte obetydlig risk att man blir av 85% av sin budget för bygget och bara får ett rivet tak.

• Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, utan att ha koll på hur konkurrenterna fakturerar känns det rätt tveksamt.
Betalade ingenting innan anläggningen var klar. Ecokraft

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, utan att ha koll på hur konkurrenterna fakturerar känns det rätt tveksamt. Att betala 85% innan installationen ens har påbörjats känns tveksamt även om det är ett välrenommerat företag man har att göra med. I detta fallet när det är ett ungt företag grundat av "serieentreprenörer" som alldeles uppenbart åtminstone har haft ekonomiska problem, varken levererar eller ens svarar sina existerande kunder på flera månader, river tak innan dom vet om dom kan påbörja installation etc. så är det direkt korkat.

Är det bara för mig som alla varningsklockor ringer? Tycker mig se en inte obetydlig risk att man blir av 85% av sin budget för bygget och bara får ett rivet tak.
De har tagit in 150Mkr för inte så länge sedan i en nyemission.

Så de borde kunna erbjuda 100% när det är klart.

ulfben ulfben skrev:
Nja... det är väl bara ett projekt hittils som varit sunroofs egna? Sellbergs i Värmland är väl en genuin kund och tycks nöjda med sitt bygge? De sprang på någon liten mina med att Sunroof kapat avluften och lagt den under duken, men det vart snabbt löst om jag läste rätt. Scrolla bak någon vecka i arkivet så hittar du deras husfoton:
[bild]
Nja, såg en post nu där det framkommer att Selberg har jobbat på Sunroof så hur jävla genuin kund hen är går att diskutera.

• Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
De har tagit in 150Mkr för inte så länge sedan i en nyemission.

Så de borde kunna erbjuda 100% när det är klart.
Kan inte påstå att det ändrar min bild av dom nämnvärt. Varför behöver man finansiera verksamheten med en nyemission? Rätta mig om jag har fel men dom tillverkar väl inget själv? Om jag har rätt så är det en gåta hur dom kan behöva finansiera grundläggande daglig drift med nyemission.

Så sjukt het som denna branschen är nu så säljer väl solceller sig nästan själv? Låt gå för att det är huggsexa om materialet/delarna men som sagt, något är ruttet när man måste finansiera verksamheten med nyemissioner på en sån stekhet marknad.

Och lite märkligt att man inte börjat "kommunicera" med sina kunder om man tagit in så mycket pengar

Jaja, ska sluta negga men om man tecknar avtal med dom här jönsarna i detta läget med allt som är känt om dom så tycker jag att man får stå sitt kast.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Du pratar nog om växelriktare. Det ligger mycket solpaneler över papptak och tryckt virke (markstativ) i Sverige.

Nej. 45x45 regel, EPDM-list, panel, aluskena (med EPDM list).

[bild]

Jag behöver verkligen inte fler insinuationer. Vad är brandrisken som du försöker anspela på? Menar du att glaspanelerna skulle fatta eld?
Jag insinuerade ingenting men gav ett råd i all välmening. Du får ta det precis som du vill.

https://www.brandskyddsforeningen.s.../artiklar/overskuggande-risker-med-solceller/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/brandskydd/solpaneler/

Redigerat:
M mortimer skrev:
De verkar ju duktiga på att skriva villkoren för betalning iallafall. Kanske det enda de är duktiga på, massa skrivbordsfolk istället för montage ute hos kunden
Menar du att de skriver villkoren för betalningen manuellt för varje avtal?

JD9 JD9 skrev:
Menar du att de skriver villkoren för betalningen manuellt för varje avtal?
Menar på att de har lagt väldigt mycket tid på att formulera betalningsvillkoren. Stor del av den tiden som de skulle lagt på kunderna istället.

S SueCia skrev:
flög poängen så högt över huvudet på dig? Elcentraler får inte monteras på trä utan bakomliggande brandskydd (lev ofta med kapslingen) inte för att centralen går så varm att den kan antända trät i normalsdrift givetvis…

men som det ser ut i dagsläget verkar solpaneler orsaka betydligt mer mögel än bränder iallafall
Jo, elcentraler är dimensionerade för att bli rätt varma. Det är det som är poängen. Solceller däremot sänker temperaturen på materialet under.

Dags för en uppdatering till! Helt plötsligt och äntligen så har det börjat hända grejer.

Sunroof har hört av sig till oss och vi har haft konstruktiva samtal. De kommer skicka över 2 killar (bland annat vår projektledare) till ön nästa vecka eller veckan efter för möta besiktningsmannen, byggteamet och kolla över installationen. De har också levererat en korrigerad elritning med sträng- och panellayout så att alla nu har samma målbild av bygget.

Snickarna har igår letat upp och monterat Mataki's genomföringsstos så tätningen mot avluften är nu korrekt och enligt ritning. De har också städat upp kring skorstenen med flextätning vid hörn och rejäla uppvik i förberedelse för plåtning. Vi kan inte längre se dagsljus på vinden!
Tak med genomföringsstos vid skorsten, ny lagd plåt och förberedelse för inklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare så har de fått tag på plåtslagare! Eklunds Vent & Plåt, en av de större lokala firmorna, har varit här och lagt plåt på de ytor som inte ska ha paneler. Det betyder att snickarna nu kan börja lägga "baksidan" av huset och skorstenen kan få sin inklädnad. Jag har också pratat med plåtslagaren och kollat av att vi har samma plan för takstege, skorstenshuv och sotarplattform. Det kommer bli schysst!

Jag har också precis fått bekräftat från nätägaren att en föranmälan kommit in och är godkänd:
E-postbekräftelse om godkänd föranmälan för byggprojektet från nätägaren.

Det är verkligen en lättnad att veta att anläggningen kommer få tas i drift!

Vi ser nu fram emot att resten av bygget går snabbt, blir korrekt och enligt överenskommelse!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
JD9 och 4 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det är alltså ramlösa paneler, endast ca 4 mm tjocka(2 mm glas på ömse sida om solcells-wafersarna)? Det har framgått hur tätningen mellan panelerna görs i vertikal ledd. Det gör genom att panelrna vilar på EPDM-gummi ca 2 mm och gummit limmas på vertikala träreglar 45x45. Vertikal alu-lister skruvas i reglarna och trycker ner panelerna mot EPDM-gummit. Tydligen inte en enda lång vertikal alu-list utan flera korta som överlappar varandra.

Men hur görs tätningen mellan panelrna i horisontell ledd?

Kommer det in litet vatten mellan panelrna och hamnar på underlagspappen är det nog inte hela världen, då det kan väl rinna neråt längs takpappen obehindrat och ut vid takfoten. Det är ju motsvarande om det läcker in vatten mellan betongpannor på ett betongpannetak, där inläckt vatten rinner längs underlagspappen och ut vid takfoten.
problemet är att vid ett tegeltak ska det va tätt innan det ens finns något tegel på! Det tycker jag att det ska vara här med men tydligen inte. Att fortsätta på ett tak som läcker in floder är mig enligt fel!

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
B bizzaro skrev:
Enligt min uppfattning är produkten mycket bra. Det blir ett snyggt tak, med effektiva glas/glas-paneler. Om allt görs som det ska har man ett bra tak samt en effektiv solcellsanläggning. Deras problem har nog till största del varit att hålla ordning på produktionen, dvs installationen hos kunderna, Här har det kommit in klåpare och man har inte haft en tillräckligt stark process för att utbilda och certifiera hantverkarna, samt övervaka processen. Förmågan att kommunicera med kunderna har också varit högst medioker på många ställen. Detta kombinerat med den sjuka marknaden som det blivit har förstås inneburit problem.

Förhoppningsvis går detta att rätta till. Med en bra produkt och en bra installationsprocess kan det bli en succé. Jag hoppas att Sunroof själva går ut med ett budskap kring hur man ska ställa det till rätta.
Mycket bra sammanfattat, och precis hur jag ser på det också. De har en fantastisk produkt men helt horribel process (kommunikation, logistik, kvalitetssäkring, fakturering...). Jag tycker ändå att det finns gott hopp för att de snart ska kunna styra upp detta och bli en seriös aktör.

• Gilla
Hagens Per och 2 till
  • Laddar…
B bizzaro skrev:
Det blandas en del fakta och personligt tyckande i tråden. Jag har själv skrivit på för Sunroof relativt nyss och har ännu inte startat upp processen. För att samla kunder och intresserade, och därmed få en samlad kraft mot bättre installationer, startade jag forumet på Facebook. Det är riktigt som det skrivs ovan att det är flera anställda eller fd anställda som är med. Det är tillåtet, då det ger dem möjlighet att besvara direkt. Detta är numera tydligt presenterat på forumet.
Japp det är så det funkar på forum, fakta och personligt tyckande :rolleyes: Och så tydligt tycker jag faktiskt inte att det är. Selberg t.ex som varit väldigt aktiv har inte nämnt ett ord om sin koppling till Sunroof förräns det senaste inlägget där du uppmanade folk att redogöra för sin ev. intressekonflikt. Hur många tror du läser just det inlägget?

Hur menar du att en fb-grupp skulle bidra till bättre installationer. Varför skulle medlemmar i gruppen som är säljare anställda av Sunroof plötsligt besvara kunders frågor som varit obesvarade i flera månader?

Det är också riktigt att det finns flera kunder som är kraftigt missnöjda. Detta är mycket störande och något Sunroof måste rätta till, åtminstone om jag ska vara kvar som kund. Jag har varit i kontakt med ett antal av dessa kunder. Det är dock också sanning att det finns ett stort antal mycket nöjda kunder. Jag har varit i kontakt med flera av dessa också och de har förstås ingen relation till Sunroof i övrigt.
Vara kvar som kund? Hade du inte redan skrivit avtal? Alla dessa nöjda kunder, hur har du förresten kommit i kontakt med dom?

Enligt min uppfattning är produkten mycket bra. Det blir ett snyggt tak, med effektiva glas/glas-paneler. Om allt görs som det ska har man ett bra tak samt en effektiv solcellsanläggning. Deras problem har nog till största del varit att hålla ordning på produktionen, dvs installationen hos kunderna, Här har det kommit in klåpare och man har inte haft en tillräckligt stark process för att utbilda och certifiera hantverkarna, samt övervaka processen. Förmågan att kommunicera med kunderna har också varit högst medioker på många ställen. Detta kombinerat med den sjuka marknaden som det blivit har förstås inneburit problem.
Din uppfattning som baseras på att du har skrivit avtal med Sunroof och varit i kontakt med andra kunder? I övrigt låter detta som ett dåligt försvarstal från en orutinerad marknadschef. Eller så är du världens ovanligaste kund. En normalt funtad potentiell kund hade undvikit att skriva avtal med kända strulpelllar. Och om man hade upptäckt kritiken/historiken först efter skrivet avtal hade genomsnittssvennen försökt att komma ur avtalet.

Det är klart att det finns undantag till alla regler men jag finner det smått otroligt att en vanlig kund som dessutom nyss tecknat avtal skulle lägga ner så mycket tid och energi på att curla vuxna människor, oavsett om det är andra kunder eller aktuellt företag.

Förhoppningsvis går detta att rätta till. Med en bra produkt och en bra installationsprocess kan det bli en succé. Jag hoppas att Sunroof själva går ut med ett budskap kring hur man ska ställa det till rätta.
Japp, det hoppas vi att ni gör :cool:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Mycket bra sammanfattat, och precis hur jag ser på det också. De har en fantastisk produkt men helt horribel process (kommunikation, logistik, kvalitetssäkring, fakturering...). Jag tycker ändå att det finns gott hopp för att de snart ska kunna styra upp detta och bli en seriös aktör.
Haha, det var värst vilket tålamod du har och hur tonen ändå har ändrats sedan dina första inlägg. Kan det vara så att Kaniuk-gänget utövat lite punktvis damage controll?

Denna tråden börjar lukta lika ruttet som FB-gruppen :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.