41 807 läst · 286 svar
42k läst
286 svar
Har elektriker tagit ut överpris på material?
Daniel_N skrev:
Daniel_N skrev:
Det blir lite konstigt att hänvisa till "marknaden" i en bransch som delvis är skattefinansierad och inte så konkurrensutsatt.Alfredo skrev:
Det gäller hantverkare rent generellt och inte minst elektriker, där man som privatperson/lekman inte får utföra vissa saker själv.
Redigerat:
Man betalar (dyra) hantverkare bl.a. för att man tror att man skall få bättre priser på materialet. Men tji får man.J Jandinger skrev:Inte en chans att jag orkar läsa alla inlägg i den här tråden så någon kan mycket väl ha sagt det här redan men här är ett tips till er hantverkare som läser tråden och som jag såg i början av den; jag som kund, egenföretagare och f.d. hantverkare skulle mycket hellre se att ni tjänade era pengar på er kompetens än material, verktyg, bilar och reseersättning. Jag är inte road av att betala överpriser för material när jag vet att ni har bättre priser än vad jag har som privatperson och det är så enkelt att kolla upp. Ta betalt för vad saker faktiskt kostar och lägg resten på timtaxan.
Jag ser faktiskt ingen anledning för dem att lägga på mer än rena administrationskostnader för det. Om de vägrar att använda redan inköpt material.
Rabattsystemet är ett problem också för att det knyter hantverkare till grossister och märken. Hantverkarna blir, som jag observerat på jobb, oförmögna att lösa problem om inte just 'deras' säljare har lösningen. Att en passande/fungerande produkt finns på marknaden spelar ingen roll. Istället blir det en ful rysslösning, oavsett kedjan av konsekvenser och extrajobb för andra det skapar.
Det torde inte vara ett problem när det gäller vanliga elinstallationer då i princip allt matr. är kompatibelt. Så "rysslösningar" torde vara ytterst ovanliga.makhno_ skrev:Rabattsystemet är ett problem också för att det knyter hantverkare till grossister och märken. Hantverkarna blir, som jag observerat på jobb, oförmögna att lösa problem om inte just 'deras' säljare har lösningen. Att en passande/fungerande produkt finns på marknaden spelar ingen roll. Istället blir det en ful rysslösning, oavsett kedjan av konsekvenser och extrajobb för andra det skapar.
Ja el är sällan så besvärligt men fler hantverkare än elektriker är "låsta" till rabatter och grossister. Har hört om elektriker som inte vill montera godkända synliga produkter pga fel märke även då favoritmärket inte producerar något med rätt utseende.E elmont skrev:
Så här är min tanke även om jag ser din poäng. Dessa standard produkter ingår i tjänsten elektriker. Lite som en elektriker som inte har med sig voltmeter och skruvmejsel. Att ha verktygen för att klara av dem grundläggande delarna av sitt arbete tycker jag ska ligga i utkörnings avgift och timkostnad.Mikael_L skrev:Varför tänker du så?
Jag tänker istället att de saker jag köper speciellt för kunden, kan jag ha ett lågt påslag på, medan det jag hela tiden har skumpandes i bilen borde jag ha ett högre påslag på.
Varför då, kan man undra?
Jo, dels är det "fasta sortimentet" en service till kunden, som jag har besväret med, men kunden nyttan av. Jag behöver inte åka till grossen för minsta lilla, en förpackning skruv, ett buntband osv.
Kostnaden för mig för detta består av flera delar.
* Jag måste inventera och fylla på
* Det blir materialflykt, man ids inte eller glömmer ta betalt för varje liten sak, det blir 2 meter kvar på kabelrullen som bara är att kasta osv.
* Jag måste ha en större bil, mer skåpinredning
* Jag måste städa bilen oftare och det tar längre tid
* Saker i bilen blir nötta, skadade, omoderna osv
Men det jag köper direkt till kunden - har inga av dessa dolda kostnader.
Ärligt talat skulle jag älska att ha en affärsmodell där jag kör med en mindre bil och endast verktyg, kunden får alltid själv ordna materialet.
Men det kommer dock aldrig att funka, så det får förbli en dröm.
Men sitter du och letar delar, räknar, funderar, tar risker. Hade en rörmokare som installerade en ny varmvattenberedare till mig som dem transporterade och hanterade. Det är en tjänst jag tycker det finns värde i att betala för. Nu tog rörmokaren inget extra för denna i detta fallet. Vilket jag var positivt förvånad över.
Jag är möbelsnickare. Tillverkar också specialsnickerier, prototyper, fönster, dörrar, inredning. På vilket sätt är min verksamhet skattefinansierad? Hur tänker du när du menar att det jag gör inte är konkurrensutsatt?A Arne_Planka skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Vi diskuterar ju elektriker här. Man får göra rot-avdrag för elektrikerns arbete.
Detta är ju på något sätt kärnan i alltihop.Müssli skrev:Det hade varit en önskedröm att bara lägga på 5-10% och istället höja timpengen, absolut. Det diskuteras när vi egenskuttare stöter på varandra. Att inte lägga på något alls fungerar inte, då faller hela idén med att köpa material.
Problemet är bara att så här har upplägget sett ut sedan hantverkare startade sina verksamheter och det är inget man kan ändra på i all hast. Nu verkar det gå åt det hållet ändå (om man går utanför byggahus forum och in i verkligheten) för materialvinsterna är inte alls på samma nivå som det var innan det var så enkelt att köpa material med kvalité som privatperson. Så lite självsanering blir det på dem som har orimligt höga påslag.
Sen tror jag du har förståelse för att man vill tjäna så mycket som möjligt på sitt arbete. Jag misstänker att du också strävar efter att få upp din lön om det går. Att jämföra med andra handlar om överlevnad i branschen, det förstår du nog också.
Jag hoppas också få uppleva små påslag och högre timpeng, där är vi överens. 👍
Fram tills det sker kommer jag fortsätta som jag gör.
Det finns inget märkligt i att en näringsidkare sätter sina egna priser. Det är fullt rimligt.
Sen finns det lagstiftning som ser till att om man inte kommunicerar ordentligt till konsument så skall det finnas skälighet i priset. Näringsidkare med informationsövertag kontra konsument får stå risken. Det är också fullt rimligt.
Jag tror att nästan alla kan köpa ovanstående (sen finns det såklart en del konsumenter som oavsett vad något kostar alltid ska ha allting billigare och hantverkare som tycker att frågar man inte innan så kan man få betala vad som helst....dessa grupper är inte så intressanta att ta i beaktande enligt mig).
Men problemet ligger ju istället i att det lätt blir en skevhet. Konsumenten jämför gärna timpriser för att hitta det som är billigast (sen vet ju alla att det också är en fråga om hur mkt man får gjort per timme och till vilken kvalitet, men det är ju otroligt svårt för kunden att veta i förväg). Materialpriser är svårare att jämföra (speciellt om hantverkaren hänvisar till rabatt på någon påhittad prislista hos grossisten).
Då blir det lätt att det spiller över på hantverkarnas strategi också. Kriga mot konkurrenterna med timpriset (som är det som kunden frågar efter) och sen tryck till så mycket man vågar med materialpriserna för att få en vettig marginal total sett. Jag avskyr detta. Men jag förstår också varför det förekommer. Och det får inte användas som argument för att näringsidkare inte ska få sätta sina egna priser eller sin egen prismodell.
Vi har valt att inte gå den vägen. Vi har höga timpriser och låga materialpåslag. Inga framkörningsavgifter eller andra extra avgifter. Vi tar betalt för bilen per mil.
Det är en jobbig strategi. För jag vet att vi väljs bort av kunder som kommer att välja någon annan med lägre timpenning, men som pga höga materialpåslag kan komma att hamna på ett högre totalpris till slut. Det är inte kul.
@Arne_Planka citerade ju två av mina inlägg och skrev sen "Det gäller hantverkare rent generellt" så jag kände nog att det var relevant för mig att svara på. Vi som inte får göra ROT-avdrag är otroligt trötta på att hamna i samma fack.Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Tycker inte att du ska känna dig träffad av det. Elektriker har ett helt annat läge. Förutom att deras verksamet subventioneras med rot, så är det allt för många som handlar på Ahlsell till superrabatter och sedan fakturerar kunden med flera hundra procent påslag på materialet.
https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem
https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag#4188-rimliga-paslag-material
Hur många av dina jobb får kunden göra rot-avdrag för? Hur ofta har du 200% påslag på materialet?
https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem
https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag#4188-rimliga-paslag-material
Hur många av dina jobb får kunden göra rot-avdrag för? Hur ofta har du 200% påslag på materialet?
Ahlsells påhittade prislista är enormt patetisk och vi handlar inte där för jag vill inte stötta den typen av beteende.Marlen Eskilsson skrev:Tycker inte att du ska känna dig träffad av det. Elektriker har ett helt annat läge. Förutom att deras verksamet subventioneras med rot, så är det allt för många som handlar på Ahlsell till superrabatter och sedan fakturerar kunden med flera hundra procent påslag på materialet.
[länk]
[länk]
Men det hindrar ju inte att jag känner mig träffad när alla hantverkare dras över en kant som skattesubventionerade och utan konkurrens. Man häpnar ju.
I storleksordningen 3-4% av våra jobb är ROT-jobb, väldigt ovanligt alltså.
Angående påslag så har vi 15% på sådant vi köper i affär direkt åt kunden och som kunden får det överblivna materialet av. Det är högre än vår genomsnittliga kostnad (för tex garantiärende) och vi tjänar lite pengar på det generellt. Men det är ett påslag som våra kunder verkar acceptera...eller vi har i alla fall aldrig fått någon synpunkt om det (däremot har vi fått många synpunkter om vår timpenning...dock i samband med offert, inte när fakturan kommer).
Sen är det en helt annan sak för saker vi har i lager. Vi har lager för 100.000-tals kronor. För skruv, beslag, lim, vändskär etc är lagerkostnaden relativt låg, det tar inte så stor plats. Räntekostnaden för bundet kapital är där såklart och framförallt för 100.000-tals skruvar är där en kostnad för att hålla allt i ordning.
För massivträ, faner och skivmaterial är lagerkostnaderna mycket höga. Vi har 75m2 uppvärmt och avfuktat (50% relativ luftfuktighet) året om, bara i lagerlokaler för ovanstående. Den som har hus känner till kostnaderna för sådant. Till det kommer såklart räntekostnader, kostnader för virkesställ etc. Ovanpå det kostnader för virke som inte blir sålt på länge. Sen är det hemtagningskostnader. Det är relativt lågt för tex MDF, där vi bara lastar av med lastmaskin från lastbil och bär in (fortfarande ett 2-mans jobb dock....). Men för ädelträ där vi väljer ut varenda planka hos grossist är kostnaden mycket hög.
Det betyder att om man ser vårt pris till kund på tex ekplankor från vårt lager och jämför med vad vi betalade vår leverantör och sen inte tar hänsyn till transportkostnader, kostnad för att lossa, bära in, värma upp, avfukta, varor som ej blir sålda, räntekostnader osv. så kan påslaget här verkar väldigt stort, kanske i storleksordningen 50%. Men då har man som sagt inte sett hela bilden.