41 807 läst · 286 svar
42k läst
286 svar
Har elektriker tagit ut överpris på material?
Eller som i mitt fall. Kunden köpte alla vägguttag + strömbrytare på Jula. Slutligen så saknades 3 st vägguttag och eftersom jag hade samma fabrikat/modell av vägguttag i bilen så fick jag sälja 3 st sådana till honom. Efter faktureringen så ringer kunden till mig och berättar att mina vägguttag var billigare än de han köpte på Jula. Då kände sig kunden lurad...B BSOD skrev:Problemet uppstår väl när elektrikern kräver att köpa allt material till jobbet, vilket inte är orimligt, med tanke på hur mycket elmaterial av dålig kvalite som fikks. Och så köper elektrikern 28 eluttag av exakt den sort som kunden efterfrågat. Och kunden upptäcker direkt när fakturan kom att priset på elektrikerns eluttag var klart 70% dyrare än bauhaus. Eller dubbla priset mot eldirekt.se och samma för övrigt elmaterial.
Då kommer sig kunden lurad, speciellt om det på fakturan står -20% rabatt eller liknande.
Väntar med spänning på en ny tråd här på forumetD Dodger skrev:Eller som i mitt fall. Kunden köpte alla vägguttag + strömbrytare på Jula. Slutligen så saknades 3 st vägguttag och eftersom jag hade samma fabrikat/modell av vägguttag i bilen så fick jag sälja 3 st sådana till honom. Efter faktureringen så ringer kunden till mig och berättar att mina vägguttag var billigare än de han köpte på Jula. Då kände sig kunden lurad...
Jula lurar kunder med höga priser på elmtrl 😉😂
Det går säkert.Mikael_L skrev:
Men jag tycker att kostnaderna skall falla på de ställen där de hör hemma, inte bara sätta priser lite hur som helst och sedan räkna på en total. Det drabbar både säljaren (som då inte har bra kostnadskontroll) och köparen (som inte har någon förståelse för prissättningen).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 947 inlägg
Ja, jag hade hoppats att Daniel_N skulle bitit på min drapa om ifrågasättande av affärsmodeller så att jag kunnat skriva en (kortare) uppsats om en av mina käpphästar: "The Lemon Law" och hur de hantverkare som tror att de tjänar mera pengar ju hemligare de kan hålla sina insatskostnader antagligen är ute och cyklar och skulle tjäna mer på det motsatta beteendet.A Arne_Planka skrev:
Men det var ju ingen som bet, det här är det närmaste, så då blir det ingen Lemon Law...
Kanske man kan inflika "surt sa räven...." 😎😂😉lars_stefan_axelsson skrev:Ja, jag hade hoppats att Daniel_N skulle bitit på min drapa om ifrågasättande av affärsmodeller så att jag kunnat skriva en (kortare) uppsats om en av mina käpphästar: "The Lemon Law" och hur de hantverkare som tror att de tjänar mera pengar ju hemligare de kan hålla sina insatskostnader antagligen är ute och cyklar och skulle tjäna mer på det motsatta beteendet.
Men det var ju ingen som bet, det här är det närmaste, så då blir det ingen Lemon Law...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 947 inlägg
Argumentet är enkelt. Hantverkare ska ha rätt (om det är deras mål, men det är en annan sak) precis som alla andra näringsidkare att försöka tjäna så mycket pengar de kan.13th Marine skrev:
Så du menar att hantverkare inte i första hand ska se till att privata kunder ska få jobben så billigt som möjligt??Daniel_N skrev:
Det finns inget konstigt i att sälja både material och arbete. Det finns inte heller något konstigt i att försöka tjäna pengar på det.lars_stefan_axelsson skrev:Ja. Och om marknaden tycker att den är "konstig" så kommer näringsidkaren att bli ifrågasatt.
Det hör änna till. Och är på inget sätt unikt för hantverkare. Se bara på hela elförsörjningen och våra elnätsbolag. Eller telekom-branschen under den tiden jag var i den.
Det är inget som helst konstigt, ovanligt, eller moraliskt förkastligt med det. Alls faktiskt.
Nej. Är man näringsidkare så är man inte arbetstagare. Detta är två helt olika roller på arbetsmarknaden.
Och det finns fö inget som hindrar en arbetsgivare att ställa just den frågan (se bla "The Iron Law of Wages"). Och den har en stor grund till att fackföreningsrörelsen växte sig så stark under 1900-talet.
Men eftersom vi inte talar om arbetstagare här, så är facklig historia särskilt relevant. (Även om det är ett område som intresserar mig; jag var ett tag med i tre fackförbund samtidigt, men har nu minskat det till två. Det får räcka... )
Jag tycker kunder ska (och jag gör det själv) undvika att handla av näringsidkare vars affärsmodell de inte gillar.
Jag driver själv mitt företag på ett sätt som att jag själv hade velat handla av det. Därför har vi inte stora påslag på material.
Jag inser att det gör att många har svårt att förstå varför jag argumenterar i frågan, när jag ju inte själv har höga påslag på material. Men min utgångspunkt i frågan är att hantverkare inte ska behöva förklara sig för någon (tex Daniel 109) om varför de vill försöka tjäna pengar. Nu menar jag här i ett anonymt diskussionsforum - de kan naturligtvis har en kund eller potentiell kund som vill diskutera något och det är en annan sak.
Så många här utgår ifrån att hantverkaren ska försöka luras med materialpåslag (och jag förstår varför, för det är alldeles för vanligt). Men i en principiell diskussion om pris kan man inte använda det som argument för varför hantverkare inte ska ha påslag på material.