Jag tycker det är stor skillnad på vilka materialpåslag jag tycker är rimliga beroende på hur mycket arbete som ligger bakom.

Kör du och väljer plank på tid som jag betalar, så är det betydligt lägre än om du på "egen" tid valt ut material och förädlat (avfuktning etc.).

På precis samma sätt har jag svårt för några större påslag när en elektriker kör och handlar på av kund betald tid.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på vilka materialpåslag jag tycker är rimliga beroende på hur mycket arbete som ligger bakom.

Kör du och väljer plank på tid som jag betalar, så är det betydligt lägre än om du på "egen" tid valt ut material och förädlat (avfuktning etc.).

På precis samma sätt har jag svårt för några större påslag när en elektriker kör och handlar på av kund betald tid.
Vi är tillbaka lite på inlägg 29 och 30 igen.

Jag håller med dig om synen på påslag. Jag vill inte heller handla av hantverkare som har stora påslag. Men det är inte mer än min (och din) åsikt om saken. Det innebär inte att jag vare sig kan eller vill förbjuda en annan näringsidkare att ha vilken affärsmodell/påslag/priser de vill. Är du med mig?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Vi är tillbaka lite på inlägg 29 och 30 igen.

Jag håller med dig om synen på påslag. Jag vill inte heller handla av hantverkare som har stora påslag. Men det är inte mer än min (och din) åsikt om saken. Det innebär inte att jag vare sig kan eller vill förbjuda en annan näringsidkare att ha vilken affärsmodell/påslag/priser de vill. Är du med mig?
Fast är det någon som velat förbjuda?
Jag uppfattar det som att de flesta meddelar vad de tycker är en nivå som kan motiveras.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Men det hindrar ju inte att jag känner mig träffad när alla hantverkare dras över en kant som skattesubventionerade och utan konkurrens. Man häpnar ju.

I storleksordningen 3-4% av våra jobb är ROT-jobb, väldigt ovanligt alltså.
Jag tolkade det tidigare som om du var elektriker. Vet inte vad en möbelsnickare räknas som, men det är i min värld inte en vanlig hantverkare, även om man kanske jobbar med händerna.

Vad jag menar är att i en skattedopad bransch (ROT) så blir det svårt att hänvisa till marknadskrafterna.
I en konkurrensutsatt marknad så finns knappast överpriser om det inte samtidigt existerar någon form av lokala kartellbildningar.
Skulle man ta bort ROT-avdraget skulle branschen nog saneras en hel del, där jobben blir färre och konkurrensen och priser skulle se helt annorlunda ut.

Vad gäller din prissättning på dina lagervaror så tror jag de flesta har förståelse för det. Sedan kanske man inte behöver ha allt det i lager. Men har man inte något större lager och ändå tar överpriser på dagsfärska varor så får man nog ha förståelse för att folk blir irriterade.

Alfredo Alfredo skrev:
Anledningen är att de kan. Det är vinstmaximerande affärsverksamhet vi pratar om. Inget annat.
Jag är fullt medveten om att man tar ut så mycket man kan på en vanlig marknad. Men blandar man in skattepengar samtidigt så blir det i min värld fel.

Godkväll!
Denna eviga diskussion om att få prisuppgift innan arbetet utförs kommer aldrig gå att lösa om inte alla i en affärsuppgörelse gör sin del av avtalet.
Jag har i arbetet många gånger redan vid skickande av offert bifogat komplett prislista på hela sortimentet med priser. I offerten står tydligt vad som ingår eller inte ingår och att tillkommande arbeten debiteras med xxx kr/Tim och material enligt bifogad prislista.
ÄNDÅ klagas det på priset i efterhand!!!
Så vems är då ansvaret !?
Folk kan lägga ner otroliga mängder tid på saker som inte är nödvändigt ( typ, integrera fuktsensorn i rabarberlandet med hemautomationssystemet så du får ett mail om att det är dags att vattna samt att systemet förhindrar dig att starta tv’n innan vattningen är utförd) istället för att sätta sig in i vad man beställer för tjänster och kostnad för detta.

Vi brukar ibland erbjuda kunder om det är ett komplext arbete skicka ut konstruktör/konsult för att göra en riktig projektering/ beräkning men det avböjs nästan alltid. Vi erbjuder även att göra ett riktigt förfrågningsunderlag som kunden kan skicka ut till företag för att få offerter men med svagt resultat.
Min högst personliga spaning:
När en lekman frågar ett antal företag om offert så får de ett antal som skiljer sig väldigt mycket åt i pris (ibland över 100%!) och olika listor på förbehåll/ förutsättningar .
Med ett riktigt förfrågningsunderlag är spridningen i pris på sin höjd 10% med något extremt undantag uppåt eller neråt.
Kostnad för framtagandet av riktigt FFU kostar sällan mer än 25 000kr som i de flesta fall understiger spridningen i pris på offerterna men ger ofta stora oklarheter i vad som ska ingå.

Observera att jag inte på något sätt försöker försvara företag som överdebiterar okunniga kunder. Jag försöker bara balansera debatten och min åsikt är att även jag som konsument har ett långtgående ansvar för ett bra slutresultat och bra ekonomiskt utfall.
/ Björkskär

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fast är det någon som velat förbjuda?
Jag uppfattar det som att de flesta meddelar vad de tycker är en nivå som kan motiveras.
Det spåret började med att Daniel 109 tyckte att Musli behövde förklara sig och sin affärsmodell, som jag bemötte i inlägg 20. Handlar om hantverkare och glastaket. Om att det ska finnas speciella regler för just de näringsidkarna. Bara tröttsamt. Men jag har redan dragit det ett varv.

A Arne_Planka skrev:
Jag tolkade det tidigare som om du var elektriker. Vet inte vad en möbelsnickare räknas som, men det är i min värld inte en vanlig hantverkare, även om man kanske jobbar med händerna.

Vad jag menar är att i en skattedopad bransch (ROT) så blir det svårt att hänvisa till marknadskrafterna.
I en konkurrensutsatt marknad så finns knappast överpriser om det inte samtidigt existerar någon form av lokala kartellbildningar.
Skulle man ta bort ROT-avdraget skulle branschen nog saneras en hel del, där jobben blir färre och konkurrensen och priser skulle se helt annorlunda ut.

Vad gäller din prissättning på dina lagervaror så tror jag de flesta har förståelse för det. Sedan kanske man inte behöver ha allt det i lager. Men har man inte något större lager och ändå tar överpriser på dagsfärska varor så får man nog ha förståelse för att folk blir irriterade.
Jo. Möbelsnickare jobbar en aning med händerna. Vet inte om du skämtar.

I övrigt håller jag med dig i stort om marknaden. Jag gillar inte heller ROT-avdraget (även om jag gillar just effekten att svartjobben försvann, så är jag negativ till principen).

Angående lager, priser, förståelse så har vi det väldigt enkelt. Vi jobbar nästan enbart med fasta priser. Drygt hälften av de offerter vi lämnar blir aldrig något av pga att priset är för högt. Men med de jobb vi får har vi aldrig problem med vare sig priser, fakturor eller motiveringar. Men kunderna vet redan om vad det kommer att kosta, vilka påslag vi har etc. Det är inga överraskningar.

Sen vet jag inte riktigt vad du är inne på när du inte riktigt vet vad en möbelsnickare gör och samtidigt funderar kring om vad en sådan behöver ha i lager. Det finns såklart de med både större och mindre lager än vad vi har, men gemensamt är att vi alla har enormt mycket större investeringar i lager, lokaler och maskinpark är många andra hantverkaryrken.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Det spåret började med att Daniel 109 tyckte att Musli behövde förklara sig och sin affärsmodell, som jag bemötte i inlägg 20. Handlar om hantverkare och glastaket. Om att det ska finnas speciella regler för just de näringsidkarna. Bara tröttsamt. Men jag har redan dragit det ett varv.
Får @Daniel 109 inte lov att ställa frågor? 🤔

Du är nog den första jag hört prata om hantverkare och glastak, det känns som det är något som skaver för dig? Kan du utveckla?

Hur många andra näringsidkare säljer både tjänster och material samtidigt? Detta är som jag uppfattar det generellt sett ett problem som gäller elektriker och rörmokare. Jag ser exempelvis sällan någon klaga på vanliga snickare, men då verkar de inte heller ha detta upplägg där man lägger på en massa på materialet.

Det jag upplever att många ifrågasätter är affärsmodeller som vi inte tycker är transparenta.
Jag tycker som sagt att själva arbetet måste kunna stå på egna ben, så slipper man situationer där man inte vill ta jobb för att man inte får sälja materialet.

• Gilla
Erik Björnemo och 1 till
  • Laddar…

Du är nog den första jag hört prata om hantverkare och glastak, det känns som det är något som skaver för dig? Kan du utveckla?

Hur många andra näringsidkare säljer både tjänster och material samtidigt? Detta är som jag uppfattar det generellt sett ett problem som gäller elektriker och rörmokare. Jag ser exempelvis sällan någon klaga på vanliga snickare, men då verkar de inte heller ha detta upplägg där man lägger på en massa på materialet.

Det jag upplever att många ifrågasätter är affärsmodeller som vi inte tycker är transparenta.
Jag tycker som sagt att själva arbetet måste kunna stå på egna ben, så slipper man situationer där man inte vill ta jobb för att man inte får sälja materialet.
Läs inlägg 20 angående Daniels frågor.

Det är inte viktigt om det är andra näringsidkare som säljer både tjänster och material (vilket såklart förekommer, men det är inte en viktig fråga som sagt) - en näringsidkare som agerar inom lagens ramar väljer vilken affärsmodell denne vill. Nivån att ifrågasätta det är ungefär som "varför behöver du löneökning i år, du har ju råd att äta redan".

Håller helt med dig om att icke-transparenta affärsmodeller skall ifrågasättas. Men det var inte det Daniel 109 gjorde. Han ifrågasatte oavsett, för att det är så vanligt med icke-transparenta modeller. Det vänder jag mig emot.

Jag personligen vill ha arbetet på egna ben, med dig där. Jag väljer bort de hantverkare som inte ser det så. Men där slutar det. Jag ifrågasätter inte deras affärsmodeller med vilka "behov" de har av att driva sin verksamhet som de vill.

Jag håller med dig i sak och skulle gärna slippa materialhantering helt och hållet!
Men då faller det mesta på oss konsumenter som har för dålig kunskap om vad vi ska skaffa för material…
I mina ögon är det otroligt många näringsidkare som säljer tjänster och material förutom elektriker och rörmokare som du skrev, tex ventilation, styr och regler, målare, trädgårdsmästare, optiker, bilverkstäder, många elektronikhandlare, markentreprenörer och inte minst banker. Listan kan göras lång men ju mer materialintensivt ett arbete är desto mer uppmärksamhet får det.

Att uppfinna en prismodell som alla skulle kunna leva med är inte heller enkelt. En del föreslår en viss % på inköpspris men det slår ju också väldigt snett när det blir kostsammare varor.( tänk svårt med 10% på en bergvärmepump som ingen räknar på i en offert eller liknande)
Att bygga ett automatiserat system som inte kräver en massa manuell handpåläggning skulle bli ytterst kostsamt och finns vad jag vet inte i dagsläget hos någon systemooeratör.

Systemet jag själv jobbar i klarar av påslag i procent från nettopris alternativt rabatt på en bruttoprislista.
Jag kan omöjligt skapa en egen prislista på alla de tusentals artiklar som jag hanterar. Prislistsformatet skiljer sig dessutom mellan våra tre vanligare grossister som dessutom sällan säljer samma fabrikat vilket gör det ännu svårare.
Jag tror dessvärre att ingen är intresserad av att lägga det jobbet på den relativt olönsamma privatmarknaden men vad vet jag..

De proffesionella beställare vi oftast jobbar mot förstår detta och därför brukar vi avtala om ett generellt lägre påslag men som gäller även väldigt högt prissatta produkter.
Självklart försöker vi alltid jobba med fastprisavtal men ibland blir det även löpande räkning på stora projekt.
/ Björkskär

Daniel_N Daniel_N skrev:
Läs inlägg 20 angående Daniels frågor.

Det är inte viktigt om det är andra näringsidkare som säljer både tjänster och material (vilket såklart förekommer, men det är inte en viktig fråga som sagt) - en näringsidkare som agerar inom lagens ramar väljer vilken affärsmodell denne vill. Nivån att ifrågasätta det är ungefär som "varför behöver du löneökning i år, du har ju råd att äta redan".

Håller helt med dig om att icke-transparenta affärsmodeller skall ifrågasättas. Men det var inte det Daniel 109 gjorde. Han ifrågasatte oavsett, för att det är så vanligt med icke-transparenta modeller. Det vänder jag mig emot.

Jag personligen vill ha arbetet på egna ben, med dig där. Jag väljer bort de hantverkare som inte ser det så. Men där slutar det. Jag ifrågasätter inte deras affärsmodeller med vilka "behov" de har av att driva sin verksamhet som de vill.
Tycker ändå att Daniel kan få ifrågasätta saker, ifrågasätta är ju inte samma sak som att vilja förbjuda.

Jag tycker man får ifrågasätta affärsmodeller, då får ju den som är för dem argumentera för sin sak, vem vet, det kanske finns jättebra argument.

• Gilla
Erik Björnemo och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
I mina ögon är det otroligt många näringsidkare som säljer tjänster och material
B Björkskär skrev:
inte minst banker
Jag kanske är trög men du får gärna utveckla detta.

Daniel_N Daniel_N skrev:
en näringsidkare som agerar inom lagens ramar väljer vilken affärsmodell denne vill.
Ja. Och om marknaden tycker att den är "konstig" så kommer näringsidkaren att bli ifrågasatt.

Det hör änna till. Och är på inget sätt unikt för hantverkare. Se bara på hela elförsörjningen och våra elnätsbolag. Eller telekom-branschen under den tiden jag var i den.

Det är inget som helst konstigt, ovanligt, eller moraliskt förkastligt med det. Alls faktiskt.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nivån att ifrågasätta det är ungefär som "varför behöver du löneökning i år, du har ju råd att äta redan".
Nej. Är man näringsidkare så är man inte arbetstagare. Detta är två helt olika roller på arbetsmarknaden.

Och det finns fö inget som hindrar en arbetsgivare att ställa just den frågan (se bla "The Iron Law of Wages"). Och den har en stor grund till att fackföreningsrörelsen växte sig så stark under 1900-talet.

Men eftersom vi inte talar om arbetstagare här, så är facklig historia särskilt relevant. (Även om det är ett område som intresserar mig; jag var ett tag med i tre fackförbund samtidigt, men har nu minskat det till två. Det får räcka... ;))

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag hoppas jag fattar fel men har du bara 7% påslag på ditt inköp? I så fall är du nog väldigt unik i branchen. Jobbar man med Skanska eller NCC brukar man hamna på typ 15% påslag och det vet jag ingen som är nöjd med. Jag har mellan 15-75% beroende på vad det är för material och mängd. Då brukar jag ligga typ 5-10% över näthandeln.

Med det sagt är jag ändå mil ifrån det TS har fått betala.
Håller med dig ska man överleva måste påslaget vara ca 25 % det är en hel del svinn på material speciellt kabel och slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.