Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Skaffade nyligen konto på Ahlsell. Köpte en packning till en vattenpump. 150kr listpris, 20kr som kund. Och då har vi inte någon bra prislista då vi är helt nya och inte är tjenis med någon säljare. Nu fattar jag varför materialkostnaden blir så dyr när man tar in hantverkare. Om man får betala listpriser. 🤯
Ingen seriös använder sig av listpriser listpriser har en annan funktion
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Ingen seriös använder sig av listpriser listpriser har en annan funktion
Vilken funktion? Det är lika bra vi säger som det är tycker jag.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
E elveteran skrev:
Ingen seriös använder sig av listpriser listpriser har en annan funktion
Jag kan väl hålla med att använder man listpris som underlag för fakturering så är man oseriös, men det finns tyvärr någorlunda stora företag som gör det. Jag har sett en elfirma med 50 miljoner i omsättning som gjort det. 😢
 
  • Arg
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra förhandlat! Att du är så duktig på att förhandla ska ju inte dina kunder få del av. 😉
Konkurrensverket tycker att kunden ska få de pengarna och menar att kontrakt skall utformas för att säkerställa detta. De menar att nuvarande system är dysfunktionellt och leder till höga byggkostnaden.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Ingen seriös använder sig av listpriser listpriser har en annan funktion
Jag köper att man behöver ha något pris att utgå ifrån för att beräkna volymberoende rabatter, men det finns verkligen ingen annan anledning att ha listpriser på ahlsells nivå annat än för att vilseleda.

Många andra yrkesbutiker och grossister lämnar några upp till som allra mest kanske några tiotals procent rabatt och då kan ju listpriset ändå kännas rimligt.

Men ett listpris som alla får rabatt på, oavsett volym är ju ett skämt.

På färgsidan är det liknande. 20 % rabatt är standard hos flügger och är väl att betrakta som deras ordinarie pris för privatkunder, på yrkessidan är väl omkring 50 % vanligt?

Men utgångspriset där är ändå inte helt orimligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
makhno_ makhno_ skrev:
Konkurrensverket tycker att kunden ska få de pengarna och menar att kontrakt skall utformas för att säkerställa detta. De menar att nuvarande system är dysfunktionellt och leder till höga byggkostnaden.
Ja, det är givetvis åt helv..e med ett sådant agerande, därav smileyn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilken funktion? Det är lika bra vi säger som det är tycker jag.
Att användas för att räkna ut det verkliga priset efter en 80-95 procent rabatt, eller något sådant. Enbart ett "matematiskt värde". Har absolut inget att göra med någons "pris" i något led. Döp om det till "prisberäkningstal" om det får någon att må bättre. 😆
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det är ju smidigare att ha en prislista som gäller för de kunder som har minst rabatter. Dvs den nivå man får bara man öppnar ett konto. Nuvarande nivåer har ingen som helst vettig funktion.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I dagens datoriserade värld så borde Ahlsells kunna ha "listpriserna" dolda och enbart använda dessa intern som ett verktyg. Sen får varje kund bara se vad de betalar helt enkelt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju smidigare att ha en prislista som gäller för de kunder som har minst rabatter. Dvs den nivå man får bara man öppnar ett konto.
Håller med men jag är inte säker på att det är så enkelt med nuvarande "strategi" för jag är tämligen övertygad om att "grundrabattpaketet" ser olika ut beroende på vilken bransch den nya kunden verkar i och antagligen även beroende på den nya kunden storlek.

Men visst, man kunde ju ha en basnivå som åtminstone någon faktiskt betalar på några saker....

Fast även med detta skulle grundproblemet kvarstå. Nästan ingen skulle faktiskt betala enligt prislistan.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju smidigare att ha en prislista som gäller för de kunder som har minst rabatter. Dvs den nivå man får bara man öppnar ett konto. Nuvarande nivåer har ingen som helst vettig funktion.
Det är bara två typer av "kunder" som betalar sådana priser och det är skattefinansierade verksamheter och privatpersoner. Och det är därför systemet finns. Nu var det sagt, igen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Betalar vilka priser?
 
D Daniel 109 skrev:
Betalar vilka priser?
De vi diskuterar kom igen nu gör någon slags ansträngning...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De vi diskuterar kom igen nu gör någon slags ansträngning...
Förklara vad du menar istället. Pratar du om Ahlsells "ordinarie pris" finns det ingen som betalar detta utom på vissa speciella prylar, typ kampanjvaror till "fastpris" och liknande.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara vad du menar istället. Pratar du om Ahlsells "ordinarie pris" finns det ingen som betalar detta utom på vissa speciella prylar, typ kampanjvaror till "fastpris" och liknande.
Nej jag diskuterar hellre när vi gör en ansats att förstå varandra. När man låtsas att man inte förstår något är jag hellre utanför diskussionen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.